Avatar billede karuk Praktikant
28. januar 2020 - 19:51 Der er 14 kommentarer

Kun en udbyder af fibernet?

Hej, jeg er flyttet ind i nogle lejligheder og ville gerne have fibernet. Det kan jeg heldigvis få, men kun fra Stofa, som er dyrt. Det forstår jeg ikke, er det overhoved lovligt. Ingen andre fibernetudbydere siger at de kan levere til min adresse.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2020 - 20:04 #1
Ja, det er lovligt, og det kunne du også have fundet ud af, før du flyttede ind :-)

Har du kigget på mulighederne for at streame:

https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/streaming-se-fjernsyn-uden-tv-pakke/kom-i-gang-med-streaming
Avatar billede INK Ekspert
28. januar 2020 - 20:09 #2
Hvad er dyrt? Kan du få internet over coax-kabelTV?
Avatar billede nopsen Ekspert
28. januar 2020 - 20:11 #3
#1
hvad har streaming med spørgsmålet at gøre?
Avatar billede karuk Praktikant
28. januar 2020 - 20:31 #4
#3
Ingen af de internetudbydere jeg har testet hos har sagt at de kan give os noget som helst. Ikke engang coax-kabelTV, de siger bare at vi ikke kan få internet.
Avatar billede wise Seniormester
28. januar 2020 - 20:34 #5
Det er nok ikke helt sandt. Du kant helt sikkert betale TDC eller andre flor at trække en erhvervsfiber til dig - hvis du ved betale for det. 🤔
Men afhængig af hvem udlejer / foreningen har aftale med er der ofte kun en udbyder.
I vores rækkehus kunne vi vælge mellem ADSL og ADSL 😱
Avatar billede wise Seniormester
28. januar 2020 - 20:35 #6
VED betale skulle naturligvis have været VIL betale. 🥴
Avatar billede karuk Praktikant
28. januar 2020 - 20:40 #7
#5
Tak, jeg kigger på det. Kan dårligt tro på at det er lovligt her i Danmark, men sådan må det jo være. Det er godt nok ringe. Tak for svarene
Avatar billede Slater Ekspert
28. januar 2020 - 21:16 #8
#7: Hvad er det du mener skulle være ulovligt?

Hvis Stofa har betalt for at lægge et fiberkabel ned i vejen, så er det da klart at de bestemmer over hvem der må bruge det, og ikke har pligt til at give andre adgang til at sælge dig internet over det.

Personligt synes jeg så at staten burde trække de kabler i stedet, da internet er for vigtigt til at skulle være en privat ting, der kun kan skaffes hvor der er penge i det - men sådan er det ikke. Og hvis man gik ind og tvang udbydere, der har betalt for at lægge kabler, til at dele disse kabler med andre, ville det ikke kunne betale sig overhovedet at lægge de kabler, og så ville ingen have internet.
Avatar billede stjans Guru
29. januar 2020 - 07:05 #9
Du kan givet også få via mobilnettet.
Avatar billede Slater Ekspert
29. januar 2020 - 08:29 #10
#9: Fiber?
Avatar billede INK Ekspert
29. januar 2020 - 11:40 #11
Jeg betaler 199,- kr/mdr for 50/50 fiber i mit sommerhus.
Hvad er dyrt for dig? Hvad kræver Stofa?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2020 - 14:18 #12
Når man ser på ny bolig, så altid ind på https://tjekditnet.dk/ først, og se om der er fiber, coax, hvem og hastighed
Avatar billede Hans Mester
29. januar 2020 - 18:11 #13
Det handler om hvorvidt nettet er åbent eller lukket. Alle udbydere kan levere over TDC, da de er tvunget til at åbne deres net.
Avatar billede stjans Guru
30. januar 2020 - 07:07 #14
# 10 - Den havde jeg lige overset :-)