Avatar billede klud Praktikant
13. februar 2020 - 20:32 Der er 2 kommentarer

2 farvet cirkel

Hej med jer

Er det muligt at lave en 2 farvet cirkel - mere eller mindre dynamisk.

Jeg skal bruge det til at lave en visualisering over tid mht. til budget og realiseret salg. - og forskellige kpier.

Fx.
KPI - Budget - Salg - År
Biler 30            22  2018
Biler 23            25  2019
Biler 20              19 2020

Øverste del af cirkel farves efter om man har opfyldt budget - altså rød hvis man ikke har og grøn hvis man har.
Nederste del af cirklen fortæller om man har solgt mere i det ene år set i forhold til sidste år.
Med tallene overfor vil du derfor i 2019 - få en grøn øverst da der er solgt over budget, og en rød nederst, da salget i 2019 er mindre end 2018.
Er dette muligt uden brug af macroer - med noget betinget formattering, eller kender i et eller andet program som kan dette.
Jeg er hardcore excel bruger, dog ikke inden for macro og sådan, og heller ikke skarp i visualering - min styrke er formler, og at arbejde med data.
Hjælp please.
Avatar billede Mads32 Ekspert
13. februar 2020 - 23:46 #1
Hej klud

Jeg kender ikke en metoder hvor man i exel kan lave det du efterspørger, men kan du ikke undvære dine halve cirkler?

Jeg har lavet et forslag med betinget formatering.

Er der ikke en fejl i din tekst  "og en rød nederst, da salget i 2019 er mindre end 2018". Díne tal viser noget andet.

https://www.dropbox.com/s/0tezgtmvu8ru1ts/2%20farvet%20ikke%20cirkel_mads32.xlsx?dl=0

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge indlægget eller ej

m v h mads32
Avatar billede Mads32 Ekspert
14. februar 2020 - 21:59 #2
Hej Klud

Jeg har fundet en metode hvorpå du kan vise dine resultater som 2 halvcirkler.
Jeg har kun laver for 2019.

på ark1 kan du se princippet.  jeg tilpasser cellestørrelser . derefter indsætter jeg en fugur på arket. Jeg vælger en krans, der vil kunne dække de dele af de betingede celler der ikke skal ses. så fremkommer der en cirkel.

På ark to har jeg lavet for år 2019. Jeg har udfyldt kransen med Hvid, lisom jeg har laver linjer med hvis.

Håber det kan opfylde dine ønsker

https://www.dropbox.com/s/6mlr2xs1pg384mq/2%20farvet%20cirkel_mads32.xlsx?dl=0

Jeg hører gerne hurtigt fra dig

m v h Mads32