Avatar billede Lasse Holfelt Novice
22. februar 2020 - 18:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug bilbatteri til tranportabel lydsystem

Hej er der nogen som kan svare mig på dette spørgsmål.
Jeg vil gerne lave et transportabel lydsystem der består af:
1 gange 15 tommer subwoofer på output power:Max 600 Watt
2 gange 10 tommer højtalere på output power: Max 400 Watt
(alle 3 enheder er aktive speakers)
Ville jeg med en 12 V jævnstrøm til 230 V vekslenstrøm transformer på 1500 watt (kontinuerlig) og med et bilbatteri på 12 V og 100 Ah kunne køre dette system?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. februar 2020 - 20:13 #1
en højttaler bruger næppe i nærheden af den halve max-effekt, så hvis vi antager, at din lyd bruger 700w kontinuerligt, så er transformer ok (kan klare spidsbelastning) og mht batteri, så er 12v*100Ah = 1200watt-timer. Hvis du bruger 700w, så har du strøm til 1200/700 timer = 1 time og 45 minutter (i runde tal). Så er batteri gået 100% dødt, og vil være væsentligt ringere efter opladning, så hvis du stopper efter 1 times larm, så har du en rimelig chance for, at batteri kan oplades, og du kan gentage øvelsen.
Avatar billede milter Ekspert
22. februar 2020 - 20:13 #2
Jeg er ikke elektriker, men efter en hurtig hovedregning med det beskedne kendskab, jeg har til emnet, så kan du med det batteri måske få systemet til at køre i ca. 45 minutter ved fuld belastning.

Prøv at kigge på disse tidligere indlæg her om emnet:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/975469
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/976919
Avatar billede Lasse Holfelt Novice
22. februar 2020 - 22:33 #3
Tak for jeres svar! Det er fordi i Helsingør har vi noget der hedder Ølløb. Så jeg ville gerne kunne køre det i, lad os sige 3 timer. Er det så et støre batteri eller sætte flere i samme strøelse i parallel?
Avatar billede Lasse Holfelt Novice
22. februar 2020 - 23:51 #4
Ville jeg kunne sætte en 230 Ah og en 100 Ah i parallel?
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. februar 2020 - 01:02 #5
Bilbatteri (startbatteri er ikke optimalt her )- et marinebatteri (forbrugsbatteri) er dyrere men tåler meget bedre afladninger.

Virkningsgraden på højtalere varierer meget og er vel værd at se på i denne sammenhæng.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2020 - 05:22 #6
Hvis du skruer lidt ned, så du i gennemsnit bruger 300w (det er også meget lyd) så holder 100Ah fint til 3 timer. Sæt et watt-meter mellem inverter og forstærker, og se, hvad du bruger over fx en 10 minutters periode.
Avatar billede Lasse Holfelt Novice
23. februar 2020 - 10:24 #7
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2020 - 10:48 #8
Overkill, men den er rigelig. Og må jeg anbefale en polsko til minus på batteriet. https://www.thansen.dk/bil/universaldele/bilbatteri/polsko/batteripolsko-med-afbryder/n-671290490/pn-469827350
Så skruer du bare et par omgange mod uret og systemet er slukket, og skru helt i bund med uret, og der er strøm til inverter osv.
Avatar billede Lasse Holfelt Novice
23. februar 2020 - 10:49 #9
Og jeg har kigget på en tranformer med ren sinusbølge vil den fungere eller skal jeg havde en uden.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. februar 2020 - 11:42 #10
den kan jeg ikke klare - men sælger har muligvis en FAQ eller support, der ved noget.