Avatar billede AntonKleberg Nybegynder
20. januar 2013 - 23:05 Der er 12 kommentarer

Hjælp til at udregne levetid på batteri

Hej Eksperten. Mig og nogle kammerater er igang med at bygge et mobilt anlæg.
Vi har rimelig godt styr på alt der hedder Ampere, Watt osv. men vi vil gerne have lidt hjælp til at udregne hvor lang tid vi ca. vil kunne spille på et 225Ah traktorbatteri.

Vores strømforbrug med lys og lyd vil være ca. 1200 watt, og et ukendt antal spil på varme.

Hvad siger i? Er der andre faktorer vi burde indregne?

Mvh Anton og co. :)
Avatar billede thov Forsker
21. januar 2013 - 03:18 #1
1200W fra et 12V batteri, bliver et træk på 100A.
et 225Ah batteri holder så, i teorien, 2 timer og 15 min. - i virkelighedens verden, vel ikke meget mere end det halve.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. januar 2013 - 03:20 #2
Så vidt jeg ved...

Volt * Ah = Wh (Watt Timer).

12 volt * 225 Ah = 2700 Wh.

Hvis det er et starterbatterier som bruges til at starte motoren så er det ikke beregnet til at blive afladt særlig meget.

Hvis du skal have et batteri der skal aflades meget så hedder de "deep cycle".

Jo flere watt du bruger jo hurtigere aflader batteriet. Altså 20 watt i 1 timer aflader batteriet mere end 10 watt i 2 timer.

Også kan og bør batteriet ikke aflades helt, det vil sige du kommer ikke til at kunne aflade det 100%.
Og de Ah som er angivet er sikkert når batteriet er nyt så hvis det er gammelt kan det nok ikke holde samme opladning.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
21. januar 2013 - 03:23 #3
Nå ja også er der jo vejret. Når det er koldt som det er lige nu så sker den kemiske reaktion i batteriet langsommere også kan man ikke få det samme ud af batteriet som om sommeren.

Hvis man for eksempel har en elektrisk scooter så køre den måske kun halvt så langt om vinteren som om sommeren.

Det kan i jo tænke på hvis i havde tænkt jer at have batteriet ude i kulden.

Det tager vist også længere tid at oplade når det er koldt.
Avatar billede thov Forsker
21. januar 2013 - 11:20 #4
Netop !
Projektet er dødfødt som batteridrevet. køb hellere en benzindrevet generator.
Så er der bare et nyt problem: støjen.
Avatar billede AntonKleberg Nybegynder
21. januar 2013 - 13:08 #5
Tak for jeres svar so far.

Nu er det sådan at en generator selvfølgelig ville være optimalt, men vi skal have bæstet med på roskilde festival til sommer også, og der må man ikke have benzin generatorer med!

Har i andre forslag til hvordan faen vi får skaffet strøm? Solceller? Brændselscelle? Andet? Anything?!

Hehe, i værste fald, kommer vi til at skulle have 20-30 225AH traktorbatterier. Det er både tungt og besværligt, men den eneste løsning hvis ikke vi finder et godt alternativ.
Avatar billede thov Forsker
21. januar 2013 - 16:14 #6
Kan du ikke nøjes med en 'Boominator' ?
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-another-stab-ultimate-party-machine.html
Den vejer omkring 26kg alt incl.
Avatar billede AntonKleberg Nybegynder
21. januar 2013 - 22:17 #7
Det spiller ikke engang tæt på så højt som vores basser :)
Vi har haft en mindre mobilt anlæg sidste år, hvor vi kørte på bilbatterier, men vi vil have noget større og bedre i år!
Avatar billede thov Forsker
21. januar 2013 - 23:31 #8
Du vil spille lige op med Orange scene, måske ?
Ellers er forstærkere og højttalere til bilbrug, nok det mindst effektive man kan vælge, og så med 'fantasi-Watt' i specifikationerne.

I den modsatte grøft findes denne Lowther højttaler http://www.lowtherloudspeakers.com/tp1.html
Virkningsgraden er oppe i nærheden af 50%, så hælder man 10W på den, overdøver den 15 koncertflygler.
Avatar billede AntonKleberg Nybegynder
23. januar 2013 - 10:24 #9
@thov

Hvis du ikke har noget konstruktivt til de spørgsmål jeg stiller, behøver du ikke svare! ;) Vi vil ikke spille op med orange scene, nej.

Vi køre ikke med forstærkere og højtalere til bilbrug, vi bruger en omformer der køre alt ned til 12v.
Avatar billede thov Forsker
23. januar 2013 - 12:00 #10
Ned til 12V ?
Du har allerede et 12V Batteri, ikke ?
For hvis du mener omforme 12V til 230V veksel, og trække udstyret derfra, gør det bare værre, for der er stort tab under omformningen, og omformere over 300W hænger ikke på træerne.
Avatar billede AntonKleberg Nybegynder
23. januar 2013 - 21:25 #11
Jeg mener selvølgelig omformer fra 230V til 12V, ja :)
Avatar billede thov Forsker
24. januar 2013 - 00:18 #12
Lån en forbrugsmåler af en el-installatør (Eller køb en - de koster ikke alverden).
Tilslut den musikanlægget, spil med en passende lydstyrke, og aflæs forbruget på displayet (vises i Watt).

Det er mere realistisk end tilfældige Watt-angivelser på forstærkere og højttalere.
Trækket er sandsynligvis meget mindre end du tror, men eet traktorbatteri kan du sikkert ikke nøjes med.