Avatar billede prinsgemalen123 Nybegynder
17. februar 2013 - 17:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bilbatteri - ah til kwh

Hej Eksperten. Vi står med 2 forbrugsbatterier, som vi skal bruge til noget festivalværk. Vi kan ikke helt regne ud hvor lang tid vi kan køre på disse. Vi bruger bl.a en minifryser der trækker 90w, men ifølge vores beregninger skulle de overhoved ikke kunne køre sådan en? Altså vores batterier er 12v og har 70ah det er disse: https://www.elfaelektronik.dk[...] bare med 5ah mindre. vi har en idé om man regner det ud som følgende: 70ah*12=840w=0.84kwh altså ikke noget der ligner 90w*60*60=324kwh. Vi bruger også nogle højtalere der kører med en T-klasse forstærker med 2*300w. Med dette udstyr vil, det ikke engang komme tæt på at kunne trække vores camp. Hvad gør vi galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2013 - 18:04 #1
Hvis vi sådan regner optimistisk uden tab, så er (med et ekstra "v" og "h")

  70ah*12v=840wh=0.84kwh

udtryk for at man kan køre det køleskab i 840wh/90w ca. 10h - 10 timer.
Avatar billede prinsgemalen123 Nybegynder
17. februar 2013 - 18:14 #2
Det giver jo meget god mening, men hvordan er det så muligt at trække et anlæg? Vi har indtil videre trukket et anlæg med 300w omformer til en 300w forstærker med 2 cerwin vega højtalere i et par dage, og vores batteri er kun afladt til 11.5v. Det har jeg svært ved at få til at passe ind i det regnestykke
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2013 - 18:16 #3
Det er nok fordi dit anlæg slet ikke trækker 300w hele tiden.

Køleskabet kører måske heller ikke tiden.

Men prøv at måle på det, hvis du kan.
Avatar billede prinsgemalen123 Nybegynder
17. februar 2013 - 20:00 #4
Det har du nok ret i :)
Så er alternativet slå sådan en her til http://www.dba.dk/solcelle-cigs-105watt-1611/id-89588515/ Ved du hvordan man tilkobler sådan en?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2013 - 20:08 #5
Solceller kan vel bruges til opladning af bilbatteriet. Jeg ved ikke lige hvordan man kobler det til.
Avatar billede prinsgemalen123 Nybegynder
17. februar 2013 - 20:26 #6
Mange tak for svarene kan jeg ikke få lov til at give dig nogle point eller hvad? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. februar 2013 - 20:30 #7
Nej, det kan du ikke. Accepter dit eget svar, så kan du bruge de point til noget andet.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
19. februar 2013 - 13:46 #8
Jeg har tidligere monteret extrabatterier til køleskabe i mobilhome ligesom jeg har en fortid som tester af Nih akkumolatorer og alt siger mig at påtrykte værdier er som testresultater til til dieselbiler! data gælder kun på testbænken. Efter en strid med et kendt mærke inden for blyakkumolatorer indrømmede de: Divider alle påtrykte værdier med 1,7 ved normal stuetemperatur ellers med 2 ved lavere. Så har du realistiske værdier. Til kontinuert forbrug brug rørcelleakkumolatorer til nød marine ikke dem til biler. Disse tåler dog ikke pludselige store strømtræk men der kan lige som til bilstereo benyttes kæmpekondensatorer til beskyttelse.
Solceller tilkobles nemt (- til - + til + ) du skal dog sørge for at spændingen altid ligger mellem 12 og 13,7 volt En diode i serie på plusledningen.(1n4007) beskytter mod for lav spænding en 7412 kreds hos Elfa beskytter mod for høj den skal dog have en diode i lederetningen i benet der går til stel. Husk at målingen skal foretages over klemmespændingen.

Prøv opstillingen af i god tid, belast med effektmodstande eventuelt selvfremstillet af glødepærer eller gamle brødristere. (genbrugspladser)