25. februar 2020 - 21:14 Der er 8 kommentarer

SOS matematik :(

En regnvandsbeholder  med form som en keglestub har målene =
R= 1,2 m  r= 0,9 m      h= 2,1 m
tagrenderne på et hus opsamler i gennemsnit 163 liter regnvand i døgnet.

1. hvor mange døgn går der til beholderen er fuld?
2. Hvor stor skal beholderen være for at der skal et helt år før den er fuld? (kom med et bud)
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2020 - 21:51 #1
Har du ikke hørt efter i timerne? ;)

Formlen for volumen af en keglestub er
V = 1/3 × pi × h × (R² + r² + (R × r))

Hvilket vil sige at denne beholder er 7,323 m²

7,323 m² er naturligvis 7323 liter.

Hvis du dividerer det med 163, får du antallet af dage før den er fuld. Det kan du godt selv finde ud af.

Spørgsmål nummer to kommer an på om de forventer svaret i liter eller målene på keglestubben. Det er ikke tydeligt.
Avatar billede Slater Ekspert
25. februar 2020 - 21:55 #2
Hov, der skulle naturligvis stå m³, ikke m².
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. februar 2020 - 09:32 #3
Nu har du oprettet 4 forskellige spörgsmål med 4 forskellige matematikopgaver, tror du ikke det er på tide at du får snakket med din matematiklärer? Du lärer dig ikke noget af at vi laver dine lektier for dig, du gör bare dig selv en björnetjeneste.
26. februar 2020 - 20:13 #4
Michael_stim kunne du ikke være lige glad hvis jeg har. Er hjemmesiden ikke blive lavet til at man kan få hjælp, når jo det er den så lad være med at lege KARL SMART :)
26. februar 2020 - 20:14 #5
blevet*
26. februar 2020 - 20:19 #6
Og hvorfor skriver du overhovedet "vi" som om du har svaret på nogle af mine spørgsmål Karl smart
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. februar 2020 - 20:56 #7
Jeg tror bare du skal læse @michael_stims indlæg som et faktisk forsøg på at hjælpe dig. Du har naturligvis lov til at oprette disse indlæg, ligesom folk har lov til at hjælpe dig. @Michael_stim prøver nok bare at sige, at der findes bedre måder at få hjælp på, hvor du så også faktisk lærer det, som det var meningen du skulle lære. Din lærer får jo sværere ved at lære dig det, du skal kunne, hvis han/hun ikke kan se, at du faktisk har svært ved det.

Det er jo ikke altid at den bedste hjælp er den, som man beder om.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. februar 2020 - 21:48 #8
#6
Jeg undlader bevidst at give svaret i sådanne spörgsmål i forhåbning om at i vil finde svaret selv så i kan läre jer at regne, få et arbejde i fremtiden og på den måde bidrage til bl a min pension. Men må desvärre nok sande at jeg kommer til at arbejde til jeg er mindst 85 år.