Avatar billede kat Juniormester
02. marts 2020 - 13:12 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

hvis formel og betinget formatering

Jeg har problemer med en formel i excel,

Jeg vil i celle "B2" gerne lave en formel som kigger i celle "A2" om der står noget hvis der står noget skal den skrive det i "B2" hvis ikke der står noget i "A2" skal den skrive det som står i "A4"

I celle "A2" står der en formel for at hente nogle dage et andet sted fra, teksten i "A2" vil altid indeholde "dag" men der kan fx. stå nytårsdag.

Jeg kan heller ikke få den til at lave en betinget formatering i celle B2 som laver celle B2 grå hvis der står noget i A igen som indeholder noget med dag og ikke kun en formel.

hvordan løser jeg det?
Avatar billede Daffodil Professor
02. marts 2020 - 14:52 #1
Nu kan jeg jo ikke vide noget om dine formler, men den i A2 skal bygges om omkring en HVIS formel:
I A2 står formlen: =HVIS(E2<>"";E2;"")
I B2 står formlen: =HVIS(A2<>"";A2;A4)

I A2 skal du få flettet din formel ind, det er vigtigt at du slutter med dobbelt anførselstegn i HVIS sætningen, da det "BLANKER" A2 således B2 formlen virker rigtigt.
Herefter burde det være nemt at sætte formatteringen op.
Avatar billede kat Juniormester
02. marts 2020 - 15:49 #2
Den formel der står i A2 er hvor den henter fra et andet excel dokumenter
Så en = også en sti og så en celle
Avatar billede JackJazz Seniormester
02. marts 2020 - 15:52 #3
#1 har ret:
Sørg for din formel i A2 skriver "", hvis der ikke er noget i feltet.

Derefter kan B2 skrives på flere måder, f.eks.:
=HVIS(A2="";A4;A2)

Den betingede formatering laves således:
1. Stå, så B2 er markeret og tryk "Betinget formatering" - "Ny regel..".
2. Vælg "Brug en formel...".
3.I formel-linjen skriver du
=SØG("dag";A2)>1
4. Tryk OK.

/JackJazz
Avatar billede kat Juniormester
03. marts 2020 - 15:54 #4
Så fik jeg det til at virke, det var nok "" der var problemet.
Tak for hjælpen