Avatar billede lurup Ekspert
09. marts 2020 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Chromcast uden wifi

Hej

Jeg skal i sommerhus hvor der ikke er WiFi
Kan jeg på en måde bruge mit Ipad med 4g og får den til at virke med min Chromcast ?
Hvordan og hvilke net på Chromcast
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. marts 2020 - 22:59 #1
Du kan lave et hotspot netværk på din iPad (eller telefon). Så har du det WiFi netværk der kræves. Så konfigurerer du din ChromeCast til at benytte dette WiFi, og det vil virke som hjemme.

En naturlig ulempe er, at iPad´en der laver hotspot, skal være ved TV´et hele tiden - ellers vil ChromeCasten miste forbindelsen til internettet.
Avatar billede lurup Ekspert
09. marts 2020 - 23:10 #2
Hej
Er det bare en internet deling jeg laver og logger på den med Chromcast ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2020 - 00:01 #3
Ja - ChromeCast kræver et WiFi - det laver du på iPad´en ved at dele (lave hotspot, dele internet - kært barn mange navne).

Al trafikken kører så via iPad´ens WAN (mobile bredbåndsforbindelse).

Men det er jo desværre nødvendigt at rekonfigurere ChromeCasten til det ny WiFi - med mindre du er så snedig at give den samme navn (SSID) og passkey som dit normale netværk - så burde ChromeCasten kunne finde det med det samme.
Avatar billede puren Ekspert
10. marts 2020 - 00:38 #4
jeg ville nok lige prøve køre det en gang så jeg er sikker på at det virker

kan ikke huske om det er android eller IOS som ikke syntes det er så fedt at lege sammen med en chromecast når den skal lave hotspot
Avatar billede claes57 Ekspert
10. marts 2020 - 07:33 #5
Brug 2 enheder til opsætningen. Undervejs vil chromecast installationsdims nemlig skifte til Bluetooth for at snakke med chromecast (før cc er på wifi) og det vil ikke virke hvis samme enhed så er wifi-enhed, da de to net skal være aktive samtidig.
Så iPad på internetdeling, tilslut din mobil på det wifi, og via mobil og app google home sætter du cc op.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. marts 2020 - 08:01 #6
Enig i at det skal testes, før det "absolut nødvendigt" skal bruges. Jeg har ikke prøvet fra en iOS dims, så det skal jeg ikke kloge mig på om virker.

Men ang. hele opsætningen - som nævnt kan man (vel stadig?) selv bestemme navn på hotspot og passkey - og sætter man det til det samme som det netværk, CC i forvejen er konfigureret til, vil jeg tro det virker. Så slipper man helt for at omkonfigurere CC.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. marts 2020 - 21:29 #7
Det er korrekt som #6 skriver. Når man har konfigureret sin Chromecast til sit hjemmenetværk, så skal man ikke opsætte noget forfra.
Det nemmeste er, når man laver sit hotspot, at give dette hotspot samme navn som hjemmenetværket og bruge samme password.
Det virker upåklageligt, og der er ingen problemer med hverken android eller ios systemer.
Jeg bruger selv denne metode til en Chromecast, som er sat op i mit hjem, og som jeg tager med i campingvogn og i sommerhus. Vi tilgår med både ios og android.
Det er kun når man skal sætte en chromecast op uden for hjemmet via et hotspot, at man skal bruge en tredje enhed. Når først den er sat op, er den tredje enhed ikke nødvendig.
Det skyldes, at under opsætningen kan den telefon, som laver hotspot, ikke få sammenkoblet sit eget hotspot med chromecast. Så derfor bruger man en tredje enhed til at få chromecast til at se hotspottet (wifi netværket). Men når først det er lavet, er der ingen problemer, idet det er chromecasten som leder efter det netværk, som den kender i forvejen.
Jeg caster både fra iphone, ipad, android tlf. og android tablet, samt fra en windows pc.
Hvis man står og skal anskaffe sig en chromecast, kan man evt. overveje at købe denne enhed i stedet for:
https://digitalt.tv/test-xiaomi-mi-box-s-4k-ultra-hd-streaming-media-player/
Den har både Chromecast, google assistent og android tv indbygget.
Jeg købte en for under 500 kr., og er positivt overrasket over, hvad den kan til prisen. Nem at sætte op og hvis man har brug for den Chromecast, som kan streame i 4K, er den billigere end den originale, hvis man finder den på tilbud.
Avatar billede lurup Ekspert
22. marts 2020 - 20:18 #8
Tak for svar

Det virker fint med Ipad