Avatar billede jthyge Mester
13. marts 2020 - 20:50 Der er 12 kommentarer

Dele lokalt netværk over internettet.

Hej
Vi er en gruppe studerende, der er sendt hjem pga. coronavirus.

Vi har et projekt hvor vi skal programmere en række enheder på Ethernet netværk, PLC´er.

En fra gruppe har taget alt hardwaren med hjem, og sat udstyret op.
Det vil vi andre gerne kunne tilgå.

Hvordan kan vi løse dette, og hvilket software kan vi bruge?
Avatar billede puren Ekspert
13. marts 2020 - 21:10 #1
han der tog det med hjem skal så lave en VPN server så i andre kan komme ind i hans netværk...

hvordan det gøres afhænger af hvad udstyr han har mest vigtigt er dog at han har en offlig ip
Avatar billede jthyge Mester
14. marts 2020 - 17:16 #2
Hvordan laver man en VPN forbindelse? Software?

Hvordan kan man se om man har en offentlig IP adresse?
Avatar billede puren Ekspert
14. marts 2020 - 18:25 #3
Q:Hvordan laver man en VPN forbindelse server?
A: personligt bruger jeg min router til det men kan også laves med en computer, jeg synes det er letter med en router min er en mikrotik til 350kr https://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?side=info.asp&vare=359350

Q: Hvordan kan man se om man har en offentlig IP adresse?
A: login i din router og se hvad WAN ip den har fået og der efter sammenlig den med hvad myip.dk skriver du har af ip hvis de er ens så har du en offenlig ip ellers er det en dubbelt natte ip. en heller løsning ville være at ringe til din internet udbyder.

men husk det er ham der har jeres udstyr der skal sætte en vpn-server og se om han har en offelig ip

for alle der skal tilgå denne VPN server:
de skal have et brugernavn,kode og muligvis et certifikat fra VPN-serveren
og så skal de have en ip adresse at forbinde til
de behøver ikke have offelig ip
Avatar billede ptj_11 Forsker
15. marts 2020 - 02:16 #4
Offfentlig ipadresse = en statisk ipadresse.

Blot for forståelsens skyld.
Hvis man blot har en standardopsætning fra Internet udbyder, så får man tildelt en dynamisk ipadresse, når man logger på. Denne adresse har en leaseperiode.
Leasetiden kan være forskellig fra udbyder til udbyder.
Men hvis forbindelsen, hvor VPN-serveren er placeret ikke har været aktiv inden for leaseperioden, så bliver forbindelsen måske tildelt en anden ipadresse, og så eksisterer vpn-serveren ikke på den forventede ipadresse.
Derfor skal ham der har sat vpn-serveren op, betale sin udbyder for en fast adresse, så den altid får den samme adresse.
Avatar billede puren Ekspert
15. marts 2020 - 03:10 #5
Avatar billede jthyge Mester
15. marts 2020 - 14:39 #6
Ok, tak for jeres svar...

Det lader ikke til at nogen i gruppe har en statisk IP adresse.
Så må vi nok droppe det.
Avatar billede puren Ekspert
15. marts 2020 - 14:46 #7
#4 har ikke ret hvad han skriver i skal bruge en offelig IP du er velkommen til at PB mig hvis du stadig gerne vil have noget hjælp
Avatar billede Strawberry Seniormester
15. marts 2020 - 21:04 #8
I behøver ikke Fast Offentlig / Statisk IP-adresse for at oprette VPN forbindelse.

Prøv lige igen.

Det er meget nemt.

Man skal bare være på samme netværk. Og så gør det sådan set ingen forskel hvem der opretter VPN-forbindelsen.

VPN-serveren kan oprettes i f.eks. Windows 10 eller eventuelt Windows Server afhængig af hvad i har til rådighed.

Her er en hurtig vejledning. Brug eventuelt google for mere detaljeret vejledning...:

Start kør (Windows tast + R) -> ncpa.cpl

Tryk: ALT -> Vælg Ny indgående forbindelse...

Vælg en bruger, dvs. det brugernavn og adgangskode der skal indtastes for at oprette forbindelse

Sæt hak ved: Adgang gennem internettet.

Hvis der er en firewall så åbn for TCP/UDP port 1723 for at give adgang til VPN-forbindelse.

For at oprette forbindelse til VPN-serveren:

Windowstast + I -> Netværk og Internet -> VPN

Tilføj en VPN-forbindelse

Brug evt. https://whatsmyip.com/ til at finde den offentlige IP
(der findes også mange andre sider der kan)

Resten bør være lige til at udfylde...
Avatar billede Strawberry Seniormester
21. februar 2021 - 16:40 #9
Har I fundet en løsning på jeres spørgsmål?
Avatar billede jthyge Mester
02. marts 2021 - 21:35 #10
Hej

Ja, beklager jeg ikke fik meld tilbage.
Vi oprettede en VPN via TeamViewer, og derigennem kunne vi få forbindelse til hardwaren.
Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan huske hvordan.
Avatar billede Strawberry Seniormester
05. marts 2021 - 10:32 #11
Sejt at man kan lave VPN med Team Viewer og få forbindelse på den måde.

Det var din løsning...
Avatar billede puren Ekspert
05. marts 2021 - 10:47 #12
teamviewer VPN er mellem 2 computer
ingen netværk eller gateway adgang
https://community.teamviewer.com/English/kb/articles/6354-teamviewer-vpn#:~:text=TeamViewer%20VPN%20is%20a%20one,one%20connection%20between%20two%20computers.&text=The%20VPN%20service%20is%20not,are%20in%20the%20same%20network.