Avatar billede Pdahl Juniormester
16. marts 2020 - 13:52 Der er 3 kommentarer

udlæs tekst fra PDF med VBA

VBA udfordring:

Er der nogen som har løsningen på at indlæse data / tekstindhold til et outlook mail-object fra en pdf-fil ved hjælp af VBA?

Jeg har lavet en VBA-makro i Outlook, som via en brugerformular opretter en ny mail, med en udfyldt fast Cc:-mailadresse; en dynamisk emne-linie (i forhold til vedhæftede filer med et delvist numerisk filnavn), en dynamisk overskrift i mail-tekstindhold samt en standard mail-tekst, OG - ikke mindst - én til flere vedhæftede pdf-filer (hentet fra en mappe, hvor stien er sat under fanen indstillinger på brugerformularen, og gemt/indlæst fra en .ini-fil).

Min udfordring er at jeg gerne vil hente og tildele "MailTo:-adressen" til mail-objectet fra en mailadresse i den først vedhæftede pdf, således at valget af pdf-filer (i brugerformularen) er den ENESTE handling som brugeren skal foretage sig, ud over at trykke på knappen "SEND"
Avatar billede falster Ekspert
16. marts 2020 - 17:08 #1
Direkte fra pdf til Outlook er næppe så ligetil. F.eks. er det nok nødvendigt at anvende noget a la "Adobe Library", som det omhandles i denne.

https://stackoverflow.com/questions/36270247/extract-data-from-pdf-and-add-to-worksheet

Muligvis kan der laves en husmandsløsning med en koden, der "markerer alt" i en åben pdf og dette indsættes i en (ny og midlertidig) txt-fil. Hvorfra det nødvendige hentes.

Det må stille visse krav til bl.a. opsætning af indhold i pdf'en.

(Det samme kan nok udføres ved at sætte ind i en (tom og midlertidig docx-fil, men det hele er ikke noget, som mine ringe VBA-kundskaber rækker til.)
Avatar billede bvirk Guru
16. marts 2020 - 17:52 #2
Med
https://pdfbox.apache.org/
Følger command line program der kan udtrække tekst.
Det kræver dog java installeret og kald af shell fra vba
Avatar billede nopsen Ekspert
16. marts 2020 - 18:29 #3
husk at følge op på tidligere spørgsmål

https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/244891