Avatar billede grzona Ekspert
19. marts 2020 - 14:52 Der er 27 løsninger

nokia 1 plus

nu jeg ved at blive ret så frustreret over Nokia 1 plus.

købte dèn d 10 Feb.
pludseligt for 4 dage siden kunne folk ikke høre mig når jeg ringede til den :-o

alle andre ting på dèn fungere fint. men hvad fan er der sket når folk lige pludseligt ikke kan høre hvad jeg siger?
Dèn væsker også ved kameraet bag bagpladen.

det gjorte den Nokia 1 plus jeg købte for 4 måneder siden også. men den begyndte bare at tabe strøm mega hurtigt og til sidst kunne den slet ikke lade op mere

har jeg bare være uheldig?

nogen der måske har en teknisk forklaring på hvorfor min nr 2 Nokia 1 plus gør så folk ikke kan høre mig når jeg ringer?

venligst
peter
Avatar billede mort1 Ekspert
19. marts 2020 - 15:10 #1
Hvis det er som du skriver - så er det da om at få den ombyttet a s a p
Avatar billede grzona Ekspert
19. marts 2020 - 15:12 #2
jam den er købt i Føtex og det er jo 9 dage over returret? :-(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2020 - 15:40 #3
Returret er noget Føtex frivilligt tilbyder dig. Den gælder iøvrigt sjældent, når du har taget en vare i brug.

Du skal benytte dig af den lovsikrede reklamationsret - den gælder i 2 år.

Så af sted til Føtex og reklamere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. marts 2020 - 15:40 #4
Ni dages returret. Er den købt hos en forhandler så er der garanti på den.

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/elektronik/elektronik/
Avatar billede grzona Ekspert
19. marts 2020 - 15:52 #5
jo men den sidste er jo en månede og 9 dage gammel
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2020 - 16:01 #6
Der er ikke garanti på den :-) - det er en udbredt misforståelse (Og det er også reklamationsret, ErikHg linker til).

En garanti er noget som forhandleren KAN tilbyde, og som stiller forbrugeren bedre end den 2-årige reklamationsret. Eks. 6 års rustgaranti på bilen.

Men vi har vores alle sammens lovmæssige reklamationsret. Som sagt 2 år. De første 6 måneder formoder man at en eventuel fejl har været der fra starten af, og man skal derfor ikke argumentere overfor butikken. De sidste 18 måneder KAN butikken kræve at man beviser, at fejlen har været der fra starten.

Men er den kun 1-2 måneder gammel, så fut du ned i Føtex og få den byttet...
Avatar billede grzona Ekspert
21. marts 2020 - 10:54 #7
ingen hjælp at hente i Føtex. de ville sende den til rep. men så har man jo slet ingen telefon :-( heller ikke en erstatnings telefon eller få den byttet. og den er kun 1 mdr og 9 gammel :-(

fortalte endda også om den første jeg købte hos dem som også gik død :-(

er det dårlig service?
Avatar billede mort1 Ekspert
21. marts 2020 - 11:06 #8
Man kan nok ikke forvente, at de "bare" bytter - den skal sikkert en tur omkring Nokia's serviceværksted, men hvad er alternativet ?
Avatar billede grzona Ekspert
21. marts 2020 - 12:07 #9
der sidder et fint skildt bag kundeservice - byt til nyt eller pengene tilbage - NOT
Avatar billede grzona Ekspert
21. marts 2020 - 12:45 #10
nå men så skal jeg ha en ny telefon. og det skal IKKE være en Nokia 1 plus.
nogen ideer til en ok smartphone til højst 1000 kr så?
Avatar billede mort1 Ekspert
21. marts 2020 - 12:46 #11
Hvis det er som du skriver, og der i øvrigt ikke er forbehold, så få den byttet - Eller måske endnu bedre,  få dine penge tilbage, og køb noget andet
Avatar billede mort1 Ekspert
21. marts 2020 - 12:49 #12
#10 - Nå ja - vi overlappede lige hinanden, men tillykke, så har du frie hænder - Du finder nok noget, også til 1.000,- Kr.
Avatar billede grzona Ekspert
22. marts 2020 - 15:11 #13
mort1

har du nogle gode ideer til nogen ok gode smartphones til 1000?
Avatar billede mort1 Ekspert
22. marts 2020 - 18:05 #14
Både Føtex og Elgiganten har f.eks. Samsung A 10 med 32 GB RAM til Kr. 999,- - Kender ikke specielt denne telefon, men jeg har stort set altid selv brugt Samsung, og været godt tilfreds, og det er ½ pris.
Avatar billede grzona Ekspert
22. marts 2020 - 19:15 #15
vil det sige at man har 32 gb ram til rådighed til aps olig?
Avatar billede grzona Ekspert
22. marts 2020 - 19:33 #16
2 gb hukommelse er sku ikke meget?
Avatar billede grzona Ekspert
22. marts 2020 - 19:46 #17
det fordi jeg ikke forstår når der står 2 gb intern hukommelse  og 64 gb ekstern hukommelse:-o
hvad er forskellen?
har man så kun 2 gb til apps osv?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2020 - 08:59 #18
Ifølge reklamationsretten, har forretningen "et rimeligt antal forsøg til at udbedre fejlen" - i praksis regner man med 3 forsøg, afhængig af hvilken vare der er tale om. Man har ingen ret til at få erstatningstelefon i reperationsperioden - ej heller nogen ret til at få byttet til nyt. Desværre. Så uanset hvad der står på et skilt bag service-skranken i Føtex, har de altså handlet efter loven.

Jeg kender meget få (= ingen) pålidelige telefoner under kr. 1000,-, så jeg kan ikke anbefale nogen specifik - men de findes da, for jeg kender flere der har købt. Disse er bare så gamle i dag, så de med garanti ikke kan købes fra ny :-) - men der var tale om Motorola Moto G modellerne og vist en Samsung model, der lige var over de 1000 kroner. De har overrasket mig lidt i kvaliteten, om end de efter et par år blev "sløve" at arbejde med.

De 32GB du læser, er lagerhukommelsen (Harddisken). De 2GB er arbejdshukommelsen (RAM). Fuldstændig som hhv Harddisk og RAM på en PC. Til prisen lyder de 32GB af meget - rigtig godt. De 2GB arbejdshukommelse KAN være tilstrækkeligt, men det er mange år siden jeg har arbejdet på så lille en hukommelse, så jeg ved ærlig talt ikke hvordan det føles. Men det er i hvert fald ikke nogen sprinter.

Hvad lige så vigtigt er, er versionen af operativsystemet. De bliver opdateret en begrænset periode, hvorefter de typisk slet ikke modtager flere opdateringer - eller i bedste fald kun kritiske opdateringer. Og det er meget fremme i øjeblikket, hvordan ældre telefoner står åbne for hackere.

Jeg vil mene man ikke bør købe Android telefoner under version 8 - og selv den er stærkt forældet i dag.

Den nævnte Samsung er lanceret i starten af 2019, og er derfor et stykke inde i sin levetid. Den leveres med Android version 9 - altså ikke den nyeste, men det ser ud til at version 10 kommer om en måneds tid.
Kan man li´/leve med Samsungs indbyggede applikationer, er det derfor et rigtig godt bud på en lavpris telefon i øjeblikket.
Avatar billede grzona Ekspert
23. marts 2020 - 14:35 #19
men den har kun 2 gb intern hukommelse. kan man så ikke opgadere med hukommelse kort?

har hørt at Nokia er dem der opdatere android oftest.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. marts 2020 - 15:33 #20
Nej, du kan ikke opgradere "RAM". Men "Harddisken", altså lagerpladsen, kan opgraderes (De 32GB). Såfremt der er kortlæser i telefonen (Det er der i A10). I så fald er det vigtigt at have sat kortet i, allerede før man tager telefonen i brug - ellers skal man selv ind i de enkelte apps og rette indstillingerne for den om, at den skal gemme på det "eksterne" lager. Har man kortet siddende i når telefonen tages i brug, vil de fleste spørge om kortet skal formatteres som intern lagerplads.
Men det burde ikke være nødvendigt med 32GB RAM.

At Nokia opgraderer ofte er rigtigt, men skal tages med et gran salt. For et år siden var Nokia nr. 3 på en liste over hurtigste producent til at opgradere. Men alle producenter fokuserer primært på deres "flagskibs" telefoner - og så kommer de ellers dryssende nedefter, så lavpristelefonerne alt for ofte får opdateringer til aller sidst, uanset producent.
Nokia har dog (Som OnePlus og Google selv, der ligger på hhv. 2. og 1. pladsen på nævnte liste) den kæmpe fordel, at telefonen leveres med en "ren" udgave af Android. Der skal derfor, i modsætning til Sony, Samsung m.fl. der tilretter og lægger egne apps på telefonen, stort set ikke rettes i den udgave, der leveres fra Android. Derfor er de "rene" producenter oftere hurtigt ude med rettelser og ny udgaver af Android, end dem der kører med modificerede udgaver.
Avatar billede grzona Ekspert
24. marts 2020 - 18:59 #21
jeg havde 8 gb intern hukommelse på min Nokia 1 plus og det syntes jeg var lige lovligt lidt.
nu ser jeg at der sælges samsung med 2 gb intern hukommelse:-o hvordan er det overhovdet muligt at en telefon kan fungere med kun 2 gb?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. marts 2020 - 22:45 #22
Du bliver altså ved at blande rundt i begreberne. De 2GB du har læst om er utvivlsomt arbejdshukommelsen, hvor Nokia 1 Plus, kun er lavet med 1GB.

Nokia 1 Plus:
1GB Memory (arbejdshukommelse)
8GB Storage (harddisk - lager)
Avatar billede grzona Ekspert
26. marts 2020 - 20:34 #23
nåårrh så en samsung med 23 hukommelse og 2-3 intern hukkommelse er altså væsentligt stærkere?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. marts 2020 - 22:38 #24
Nu er det jo ikke RAM/Lager alene der gør en telefon "stærk" - men det giver et godt billede, ja.
Avatar billede grzona Ekspert
27. marts 2020 - 00:25 #25
ole_madsen

ville du sige at denne samsung a 10 er et godt køb til 999 mht til "styrke"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. marts 2020 - 09:31 #27
Jeg synes det lyder som et godt tilbud - men som skrevet tidligere, er jeg på ingen måde ekspert på lavpris telefoner, så jeg kan kun se på specifikationerne og sige "OK".
Skærmopløsningen er ikke den bedste, men ellers kan jeg ikke se noget der trækker ned. Og skærmopløsningen vil være mere end rigeligt til almindeligt brug - det er kun store spil den ikke er så fantastisk til, men det vil CPU´en heller ikke være, så det passer jo fint sammen.