Avatar billede Besil Seniormester
22. marts 2020 - 11:30 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Det værste køb nogensinde - Lenovo 100s ':-(

... eller er det bare mig der ikke forstår den?

For nogle år siden skulle jeg bruge en computer, kun til at være på nettet med.
Sælgeren foreslog Lenovo 100s, og det har jeg da fortrudt 100 gange.
Så den har bare ligget ubrugt hen.

Men nu har jeg brug for den, og har haft den i gang et par dage, hvor mine børn har logget på skoleportaler i Crome.
Nu er musen så pludselig forsvundet, så jeg tænker at genstarte den...
- Hvilket er her problemet ligger, for den er bygget med så lille hukommelse/plads, at den ikke kan opdatere Windows ELLER gendannes :-o
Hvad er det da for noget skrammel at sælge!!!?
Eller er det bare mig, der ikke kan finde ud af det???

Jeg har intet lagt på den, ikke et eneste foto.
Og alligevel kan jeg ikke få den genstartet, heller ikke til fabriksindstillingerne.
Jeg har prøvet at sætte et USB stik i, men pladsen der, vil den ikke bruge til noget.

Nogle idéer til hvad jeg kan gøre, bortset fra at smide den på lossepladsen?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2020 - 11:41 #1
ER det Windows 10?
Åben stifinder højreklik på C: Drevet vælg egenskaber og fortæl hvor meget det fylder!
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2020 - 12:06 #2
En Lenovo Ideapad 100S burde have en SSD disk med 128 GB. Ved ikke om den evt. er leveret i billigere versioner med mindre lagerplads?
Avatar billede Besil Seniormester
22. marts 2020 - 13:08 #3
Jeg gav 1.500 kr for den i 2017 i Elgiganten
På kvitteringen står der LE IP100s CEL-N3060/2GB/32G
Jeg havde fat i deres kundeservice kort efter købet, fordi jeg ikke kunne få den opdateret, og på en eller anden måde fik vi det til at lykkes. Men som jeg husker det, så var der ikke meget at komme efter :-/

C-drev:
Anvendt plads: 23,9 GB
Ledig plads: 3,92 GB
Kapacitet: 27,8 GB

Jeg tror det er Windows 10, det er ihvertfald hvad den skriver, når jeg forsøger at gendanne.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2020 - 13:14 #4
Med sådan en skal man gemme alt på eksterne meder eller i skyen.  Ud fra den pris du beskriver så tror jeg umiddelbart at den CPU der sidder i er en af de svage modeller
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2020 - 13:27 #5
Problemet med sådan en er at der ikke er meget ram i og at disken er lille. Har man en del sider åbne på nettet og programmer kørende så løber den tør for ram og skal bruge disken som midlertidig ram. Der tilsidesættes dette på disken så det kan bruges og når det sker så har Windows ikke plads at arbejde på. Så det e skidt med mere skidt på. :-(
Avatar billede INK Ekspert
22. marts 2020 - 13:30 #6
Din model har en Intel CeleronN3060 processor, 2 GB Ram og 32 GB harddisk.
De 23,9 GB svarer nogenlunde til en standard Windows10 (64 bit) installation, så du har ikke brugt meget plads selv. Forskellen på de 32GB og kapaciteten på 27,8 GB er nok en partition for gendannelse til fabriksindstillinger.
Jeg er ked af at sige det, men det er noget skrammel, der aldrig burde være solgt.

Du kan dog foretage en ren ny installation af Windows10 fra et usb stik, der nok skal laves på en anden pc. Du kan fra denne side downloade Windows10 installation media. Det hele står beskrevet på siden
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Under installationen skal du slette alt på din disk også den ekstra partition, og så lade Windows10 formatere disken.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2020 - 13:32 #7
Det lyder underligt de skriver at der er en 128GB SSD Disk.
Prøv at trykke på Windowstasten + X Vælg diskhåndtering og fortæl hvad den siger om disken?
Windows 10 Version 1909 uden andre ville jo ikke kunne være på den størrelse  du skiver.
Om ikke andet ville det nok være en ide at opgradere Drevet
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2020 - 13:50 #8
Ja drev og ram hvis muligt. Spørgsmålet er dog hvor meget bedre den bliver.  Med denne hardware ville man være bedre stillet med Linux Lubunto og stadig gemme eksternt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. marts 2020 - 14:57 #9
32G på kvitteringen -
tilsvarende problemer som jeg rejste

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027849
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. marts 2020 - 15:36 #10
nogle lenovo 100 sælges med Google Chrome OS og ikke windows - hvilket nok er smartere med den hardware.

Prøv eventuelt at boote på en live USB - med linux -lubuntu er foreslået ZORIN er en mulighed grænsepladen er windows like.  Selv fra et rescue medie som hirens bootcd kan der surfes -den kører windows PE og afvikles også fra en usb key. Bemærk du har både usb 2 og usb 3 - hvor 3 er den hurtigste og nok blå i stikket.
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2020 - 15:36 #11
Den er tydeligvis beregnet som et alternativ til en Chromebook - en ren cloud app-/internetmaskine.

Hvis den ikke virker er det naturligvis et problem, men Celeron er altid langsomme CPU'er, der står tydeligt den kun har 32 GB lager, og 1500 kr er ekstremt billigt for en ny laptop. Der får man simpelthen ikke noget ordentligt.

Det var nok altid et helt forkert køb til opretter.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. marts 2020 - 17:04 #12
Mit bud...

Skift Windows ud med Linux Mint. Især hvis den skal bruges til almindelige opgaver som internet, mail og tekstbehandling.

Så kører den sandsynligvis meget bedre.

Grafisk er forskellen på Linux Mint og Windows minimalt.

Men det kræver nok at du får en som kender til Linux, til at installere det.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2020 - 17:14 #13
#12 At installere Linux om det er Mint eller Lubunto er ikke sværere end at installere Windows 10. Man vælger blot at slette Windows under installationen, og lader Linux selv oprette de partitioner der skal oprettes. Dette har jeg gjort de gange jeg har installeret Linux. Skal man derimod til at arbejde i terminal vinduet, ja så skal man vide hvad man skal skrive som kommandoer. Men sådan er det jo også hvis man arbejder i kommandoprompt under Windows :-)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. marts 2020 - 17:18 #14
#13: Helt enig. Men det er alligevel en ny verden at bevæge sig ind i. Nogle bliver måske usikre, og løber skrigende bort alt for tidligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2020 - 17:24 #15
#14 Jo selvfølgelig er det en ny verden.
Men jeg oplever de vejledninger der kommer som velargumenterede så der ikke er tvivl om hvad man skal foretage sig. Og brugerfladen installeret  er jo næsten som man kender den fra XP der sammen med Win 7 er var de det mest udbredte system før Win 10 kom på banen :-)
Og man jo prøve Linux før men installerer da den kører som et "live medie" inden man installerer den. Har men ikke behov for alle de programmer Mint har, kan man fra Lubunto tilvælge de programmer man ønsker fra deres software side.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. marts 2020 - 20:23 #16
Det sværeste ved at installere Lubuntu, Mint eller Zorin er at få det på en bootbar USBstick - og selv det er ikke svært - At bruge en browser - winddows eller linux elller Chrome OS burde ikke være et problem for skolebørn. -  Eller for dig...
Avatar billede Besil Seniormester
24. marts 2020 - 12:42 #17
Jeg har kørt Diskoprydning, og har slettet alt hvad jeg kunne af standard programmer.
Og så lykkedes det endelig :-)
Jeg har Windows 10-installation på en USB, klar til en anden gang.
Tak for jeres hjælp, så slipper den for at ryge på lossepladsen lidt endnu  ;-)