Avatar billede samanie Juniormester
26. marts 2020 - 19:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af pc

Hej eksperter,

Tænkte om i havde nogle forslag til hvordan man kunne opgradere denne pc?

Eller kan det bedre betale sig bare at købe helt ny?
Avatar billede samanie Juniormester
26. marts 2020 - 19:08 #1
https://ibb.co/wrMcrNS Link til specs
Avatar billede kurtba Ekspert
26. marts 2020 - 19:51 #2
Du bør da nok skrive, hvorfor du vil opgradere? Det er jo en ok pc du har, så der må være en årsag til, at du overvejer at opgradere.
Avatar billede samanie Juniormester
26. marts 2020 - 20:00 #3
Ville den godt kunne køre en 144hz 1440p skærm?
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2020 - 06:45 #4
Skærmen, ja - der skal næsten ingenting til bare at kunne vise skærmen med skrivebordet på.

Men spille nyere spil på det? Nej, det kan den så absolut ikke. Faktisk findes der slet ikke et grafikkort på markedet, der kan køre de nyeste store spil på høje indstillinger i pålidelig 1440p, 144 fps.

Så igen er du nødt til at fortælle mere om, hvad du har tænkt at bruge den til.
Avatar billede samanie Juniormester
27. marts 2020 - 18:09 #5
Spillere mest bare Counter og LoL, så ikke spil der kræver en masse, kan bare ikke finde ud af om det er det værd at give ekstra for at få en 1440p skærm istedet for 1080p ikke i forhold til gaming men bare generelt?
Avatar billede samanie Juniormester
27. marts 2020 - 18:12 #6
Synes sådan set også min computer kører fint, er bare træt af min skærm. Så ville gerne opgradere, hvad ville du anbefale?

Har prøvet 144hz skærme og synes det er en verden til forskel, ved bare ikke hvilken og om man skal smide ekstra i for at få 1440p, eller om det er lige meget?

Desuden hvor meget betyder g-sync? Hvis jeg spiller spil som lol og cs?
Avatar billede Slater Ekspert
28. marts 2020 - 09:25 #7
Jeg har selv en 1440p, 144 Hz skærm med G-sync, og jeg ville ikke undvære nogen af delene. Du skal bare huske, at for at udnytte alle tingene (især i spil), kræver det at du bruger flere penge end ellers på hardware.

I almindelig 16:9 opløsning er 1440p 78% flere pixels end 1080p. Det betyder at du rundt regnet skal bruge en 78% stærkere GPU for at få samme fps i spil. Hvis du så også vil have 144 fps i stedet for 60, så har du mere end firedoblet hvor meget kraft din computer skal have.

Nu er du så heldig at du spiller lidt mindre krævende spil, hvis det kun drejer sig om LOL og CS. Og naturligvis kan en 1440p 144 Hz skærm også være rigtig lækker, hvis det bare er til at bruge i programmer og selv bare til internetbrug. Højere Hz er mere behagelige at se på generelt - så der er intet galt med det. Bare husk de økonomiske overvejelser mht. spil.

Mht. om du skal tage nogen af delene...

144 Hz er aldrig et problem. Hvis du har en 144 Hz skærm, kan du altid spille spil i 60 fps eller noget andet, uden det bliver grimmere af det. Altid hellere købe for meget der.

1440p er lidt noget andet, for har du først en 1440p skærm, kan du ikke så godt skifte tilbage til 1080p opløsning i spil. Det bliver grimmere af det. Her skal du tage et valg og holde fast ved det.
Personligt mener jeg at en skærm skal have ca. 90-100 PPI eller over for at se pæn ud. Det betyder, at hvis du køber en skærm der er større end ca. 24", så bør den være i 1440p (eller højere, naturligvis). Ellers kan du for tydeligt se pixels. Men din mening kan være anderledes.

G-Sync (eller FreeSync, som nu er bedre, da det understøttes af både Nvidia og AMD) er for mig uundværligt, da jeg ikke kan fordrage at spille spil med Vsync på, da det giver input lag - og jeg hader screen tearing, som kommer af at spille uden Vsync normalt. G-Sync/FreeSync fjerner begge disse problemer. Jeg ville aldrig købe en skærm uden en af delene i dag. Især i FPS som CS betyder det rigtig meget.
Avatar billede samanie Juniormester
28. marts 2020 - 10:41 #8
Super tak for et rigtig godt svar!

Har du en 1440p, 144 Hz skærm med G-sync som du kan anbefale?

Og hvad ville du mene jeg skal opgradere i min pc for at kunne spille lol/cs med en 1440p skærm 144 hz?

Desuden synes jeg det er svært med skærmstørrelse.. Fordi kan det ikke blive for stort når man sidder og spiller?
Avatar billede samanie Juniormester
28. marts 2020 - 11:12 #9
Avatar billede Slater Ekspert
29. marts 2020 - 19:46 #10
Puha, om den er fysisk for stor er nok meget subjektivt - og kommer meget an på hvor langt du sidder fra skærmen. Rent opløsningmæssigt havner den dog på 93 PPI, hvilket stadig er okay til at se på.
Men ja, det er muligt at noget af billedet simpelthen kommer så langt ud i kanten af synsfeltet at det kan virke spildt. Min egen er kun 27", og jeg vil nok sige at skulle den være meget større, ville jeg tage en ultrawide i stedet for en 16:9.

Men ja, jeg kan ikke fortælle dig klart om du vil finde det for stort eller ej. Det bedste vil muligvis være at tage en tur i Elgiganten eller lignende, finde en 32" og prøve at sidde i almindelig afstand foran den, for at se hvordan det føles. Hvis altså ikke du har mulighed for at låne en, hvilket er endnu bedre.

Mht. om den understøtter Gsync, så står den ikke markeret som "Gsync compatible" på Dells website, hvilket vil sige de ikke har testet og garanterer den med det - men har du fundet en artikel der siger det virker fint, så er der sikkert intet problem. Bare bestil online, så har du altid to ugers fortrydelsesret i værste fald.
Avatar billede samanie Juniormester
29. marts 2020 - 20:38 #11
Okay tror jeg du har ret i at man nok bliver nødt til :-)

Hvad med selve computeren ville den godt kunne køre skærmen i lol, med 144hz og 1440p?
Avatar billede Slater Ekspert
29. marts 2020 - 21:08 #12
1440p, ja.
144 Hz? Det er langt mere usandsynligt, hvis du vil have den fulde oplevelse med fast 144+ fps.

Jeg fandt to sæt benchmarks for det, netop med GTX 660 i 1440p:

https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-League-of-Legends/3761/7683.0.0.1440p.0

https://www.gpucheck.com/da-dkk/compare-game-gpu/league-of-legends/nvidia-geforce-gtx-670-vs-nvidia-geforce-gtx-660/intel-core-i7-2700k-3-50ghz-vs-intel-core-i7-2700k-3-50ghz

Begge siger det vil give vel over 60 fps, men ikke i nærheden af 144. Naturligvis afhængig af resten af hardwaren og hvor høje indstillinger du sætter det til.

Men du kan naturligvis stadig køre det på en 144 Hz skærm, bare i færre fps.