Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2020 - 21:43 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Fandtes der en bil af mærket OPEL med modelnavnet "Vermont"

Jeg kan huske da jeg gik i skole i 70´erne var der en klassekammerat der fortalte at hans far engang havde haft en bil af mærket Opel. Det er der jo så mange der har haft og stadig har, men det var ikke mærket der undrer mig, men derimod modelnavnet, nemlig Vermont
Jeg kunne forestille mig, at der er tale om en amerikansk produceret model, idet at Opel jo er ejet af GM (General Motors) men måske er eksporteret til Europa i et lille antal. Jeg har kikke på nettet men har ikke kunnet finde noget. Der er måske tale om en Chevrolet, der har fået Opel-navnet og modelnavnet Vermont.
Der var jo tidligere Opel Kapitän (Kaptajn) og topmodellen Opel Admiral. Senere kom Opel Senator og coupeudgaven af denne Opel Monza, men Vermont, er det ikke lykkes mig at finde. Om navnet staves "Vermont" er jeg heller ikke sikker på.

På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Slater Ekspert
26. marts 2020 - 22:56 #1
Opel var godt nok ejet af GM ind til Peugeot købte dem i 2017, men der findes ikke Opel i USA. De sælges som Buick i stedet. Ligesom de i UK hedder Vauxhall. Mærket Opel har altid kun været produceret til det europæiske fastlandsmarked.

En hurtig Google-søgning giver ingen resultater på Opel Vermont, hvilket jeg vil sige er så godt som 100% garanti for at det aldrig har fandtes. Det burde være nævnt et sted hvis den havde eksisteret. De eneste modeller der har startet med V er tilsyneladende Vectra og Vivaro.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2020 - 23:19 #2
Vermont har jeg ikke hørt om. Har selv haft et par Vectra som Slater beskriver.
I Englang blev der lavet en model der hed Vauxhall Belmont.
Det er så ikke den model du tænker på?
https://www.ranker.com/review/vauxhall-belmont/2327267?ref=node_name&pos=23&a=0&ltype=n&l=314486&g=DK
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2020 - 23:42 #3
Jeg kan godt huske at der var en Vauxhall model er hed Belmont. Jeg har selv haft fem Opler, nemlig Opel Kadett D, Opel Kadett E, Opel Astra F og Opel Vectra B.
Jeg gik ud af folkeskolen i 1978, så det har været i første halvdel af 70´erne, klassekammeraten omtalte farens bil. Jeg synes at kunne erindre at have set et billede af denne model.
Jeg tror at jeg vil kontakte en Opel-klub - der må de vide mere om dette mysterium.
Finder jeg ud af noget, opdaterer jeg det på eksperten.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2020 - 23:47 #4
Lyder godt Erik. Kan så oplyse vi ca er lige gamle :-)
Min første bil var en Kadett City fra 1977 jeg fik i 79 da jeg fyldte 18
Har haft 2 af disse City biler.
Senere fik jeg en Ascona fra 84
Og så en Vectra B fra 97
Og en Vectra C fra 2006
Kører nu en Insignia fra 2015
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2020 - 23:47 #5
Undskyld.... kun fire Opler.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2020 - 23:48 #6
Jeg er medlem på en Opel  facebook gruppe. Kan lige spørge ind der
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. marts 2020 - 23:56 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2020 - 12:37 #8
I følge den Opel gruppe jeg er med i svarer de der ikke fandtes en bil der hed Vermont. Om det så har været en udstyrs variant kan man jo ikke vide. Har på gruppen fået Belmont som jeg også selv har kommet med og Victor som Wauxhall jo også har lavet.
Ingen Opel variant der hed Vermont desværre.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2020 - 13:24 #9
Jeg takker for alle svarene :-)
Jeg mener at Opel og Vauxhall i 1970´erne begyndte at lave næsten ens modeller.
F.eks. Opel Kadett C/Vauxhall Cavalier i både sedan og i hatchback, det samme gjaldt Opel Ascona B/Vauxhall (modelnavn mangler) senere kom Opel Kadett D /Vauxhall Astra.....osv. osv.
I en amerikansk film så jeg engang en gul Opel Kadett A, men det var kun skråt forfra, så hvad den egentlig hed er jeg ikke klar over. Ligeledes var der i vist  i 1986 et stort jordskælv i USA, hvor der holdt en bil på en bro, der mere eller mindre var styrtet sammen. Denne bil havde en meget stor lighed med en Opel Kadett E. Denne har sikkert haft et andet navn i USA.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede Slater Ekspert
27. marts 2020 - 13:47 #10
Opel Kadett E blev solgt som Pontiac LeMans i 80'erne i USA.

https://testdrivejunkie.com/1986-pontiac-lemans-returns-from-korea
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2020 - 14:25 #11
Takker for oplysningen :-)
Jeg havde engang en kollega der købte en Daewoo Nexia, der tydeligt var i familie med netop Opel Kadett E, bare med lidt rundere former. Det var i anden halvdel af 90´erne. Der var Opel Kadett E for længst udgået af produktion hos Opel/Vauxhall fabrikkerne, og afløst af Astra F.

https://www.bilgalleri.dk/galleri/billeder/daewoo-nexia-1_5-gl-junior/102275