Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 00:50 Der er 10 kommentarer

Ip og Mac adresse er skjult.

Hej,
Jeg håber virkelig der er en som kan løse mit problem.
Jeg ville lave en server af en ældre pc og derfor oprette fjernadgang til den.
Jeg søgte derfor direkte på ip adresse via fjernskrivebord dog uden held, istedet søgte jeg så på dens navn og det virkede og jeg fik adgang.
Det undrer mig jeg ikke kunne finde den, når jeg søgte via ip adressen 🤔
Jeg ville også gerne kunne tænde den via lan forbindelse, altså wake on lan, hentet derfor programmet wakeonlanx og aktiveret det nødvendige på pcen. Jeg kunne igen kun finde pcen via navn, jeg forsøgte så at hente oplysningerne ud fra navnet i programmet som resulteret i adgang nægtet. Jeg gik så tilbage til problemet at jeg ikke kunne finde pcen via ip og fandt så ud af jeg kunne se pcen via netværk i stifinder
Følgende er forsøgt:
Ændret til statisk ip og ændring af ip adresse
Opdatere, geninstallere, installere manuelt, netværks driver
Via cmd ip config: reset, release, renew
Deaktiveret firewall
Intet af dette hjalp, jeg forsøgte så at give pcen adgang via wifi i stedet for lan så kunne jeg sagtens finde pcen via ip.
Jeg scannet så netværk med advanced network scanner og fandt ipen via wifi men ikke lan.
Det virker som om ip og Mac adressen er skjult når der er forbindelse via lan.

Der er installeret windows 7 ultimate på pcen

På forhånd tak 😁
Avatar billede cht22 Professor
03. april 2020 - 04:53 #1
Dengang jeg forsøgte at få Wake On LAN til at virke, der virkede det heller ikke, men det er også næsten 20 år siden, måske er det blevet bedre siden. Men nu skriver du også ældre PC.

Hvis PC en ikke er startet, så tror jeg ikke den kan svare på IP-adressen, så er det MAC-adressen du skal bruge. Jeg tror i øvrigt også det gælder, hvis computeren er startet i Windows og er i slumre tilstand eller dvale. Men Wake On LAN virker ved at der bliver sendt en Magic packet til PC'en.

MAC adressen kan ikke være skjult, du kan finde MAC adressen i Windows i en kommandoprompt ved at skrive ipconfig /all

Der kan også være forskel på om computeren er helt slukket, er sat i slumre tilstand eller dvale, hvis Windows er startet kan der være indstillinger for strømstyring der skal ændres.

Kan dette hjælpe dig videre?
Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 07:08 #2
Den er vel Ca 7 år gammel.
Jeg kan sagtens finde MAC adressen på selv computeren via cmd, men den er ikke oplyst eller vist på selve netværket vis jeg feks søger fra en anden pc.
Tror vi har snakket lidt forbi hinanden 😅
Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 08:04 #3
Jeg ville meget gerne indsætte billeder som beskriver problemet bedre, men det er åbenbart ikke muligt, eller hvad?
Avatar billede cht22 Professor
03. april 2020 - 08:58 #4
Det er ikke muligt at indsætte billeder her. Der findes mange hjemmesider hvor man kan uploade billeder gratis, hvor man så får et link som henviser til billedet, som man kan indsætte her.

Jeg mangler nogen beviser for det du siger, dokumentation eller måske bare noget mere viden, hvis jeg skal besvare dit spørgsmål.
Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 10:32 #5
Arh okay.
Jamen her er it par billeder via link https://files.fm/u/6ur4t4fh.
Et fra selve pcen cmd ipconfig/all og et hvor jeg forsøger at cmd ping pcen fra en anden pc.
Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 11:18 #6
https://files.fm/u/6ur4t4fh
Der er desværre kommet et punktum i det andet link nem dette skulle virke:)
Avatar billede RogerWilco Seniormester
03. april 2020 - 19:26 #7
Prøv at slå IPv6 fra på din primære pc.
Avatar billede Hr Engell Praktikant
03. april 2020 - 23:58 #8
Er afprøvet, løste desværre ikke problemet
Avatar billede cht22 Professor
04. april 2020 - 14:07 #9
Det virker som om du gør en masse unødvendige ting, lad være med det.

Forstå teknikken bag. At et netværkskort svarer på både IPv4 og IPv6 gør i teorien ingen forskel, det bør derfor ikke være nødvendigt at ændre. Hvis der ikke kommer noget svar på ping, ved brug af IPv4 IP adresse, så kan det tyde på at der er fejl på det netværkskort du forsøger at få svar fra.

Vær opmærksom på at der kan være fejl i hardwaren eller softwaren.

Jeg tror ikke jeg kan hjælpe mere med dette spørgsmål.
Avatar billede cht22 Professor
19. april 2020 - 21:54 #10
Har du prøvet med Nirsoft WOL?

https://www.nirsoft.net/utils/wake_on_lan.html

Det virker hos mig, hvis jeg bruger Windows 10 og sætter computeren i sleep mode.

Jeg har ændret indstillingerne for netværkskortet: Ctrl + r -> ncpa.cpl og egenskaber og har valgt at der skal kunne modtages magic packet til at tænde for computeren

Og i BIOS har jeg slået strømsparefunktion fra.