Avatar billede herch59 Juniormester
03. april 2020 - 11:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Typografi fra punktopstilling i skabelon ændrer sig, hvis jeg tilføjer skabelonen til andet dokument

Hej
Jeg har en mystisk ting - som jeg ikke kan få rettet.
Jeg har en master-skabelon, som skal bruges til en masse dokumenter, skabelonen er koblet på alle dokumenter, men uden "automatisk opdatering".

Nu har jeg rettet master-skabelonen, og vil opdatere alle dokumenter med den, men så sker der noget mystisk med den typografi jeg har til punktopstilling.
Punktopstilling er oprindelig Verdana 10 pkt. både i master-skabelonen og i alle dokumenter.
Hvis jeg så opdaterer med den nye til-rettede master-skabelon, som stadig indeholder samme punktopstilling og som ikke er rettet, bliver punktopstilling i hvert dokument pludselig Verdana 11 pkt..
Dvs. jeg kan ikke sætte den til "automatisk opdatering" på hvert dokument, for hver gang jeg åbner et dokument er den rettet til Verdana 11 pkt.
Hvis jeg så retter master-skabelonen - punktopstilling til Verdana 9 pkt. og opdaterer alle dokumenter med det, så bliver alle dokumenter til Verdana 9 pkt., så det virker og slår igennem på alle dokumenter.
Prøver jeg så at rette tilbage til 10 pkt. på master og så igen opdatere dokumenterne, så bliver punktopstilling igen 11 pkt.???????????

Meget fustrerende - er der nogen der har et godt bud - hvad det kan være??På forhånd tusind tak  ,-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. april 2020 - 12:37 #1
Du skriver ikke, hvilken version af Word, du bruger. Men nedenstående gælder for alle versioner fra og med Word 2007.

Der er nogle sammenhænge i typografidefinitioner, som er meget vanskelige at forklare logikken i, og Microsoft er ikke selv i stand til at argumentere for logikken :-). Det er sandsynligvis disse sammenhænge, der spiller ind i din skabelon/dokumenter.

Ethvert Word-dokument har indstillinger for standarder, der bruges i relation til typografier. Standarderne Indstilles via dialogboksen ”Administrer typografier” > fanen ”Angiv standarder”(i gelsk version: Manage Styles > Set Defaults).

Nogle opklarende spørgsmål vedr. typografierne:
1. Hvilken typografi er typografien til punktopstilling baseret på?

2. Hvilken skriftstørrelse er sat i skabelonen i dialogboksen ”Administrer typografier” > fanen ”Angiv standarder”?

3. Hvilken skriftstørrelse er sat i dokumenterne i dialogboksen ”Administrer typografier” > fanen ”Angiv standarder”?

Bemærk, at en typografi, som er baseret på ”(ingen typografi)” arver alle egenskaber, der ikke bliver defineret specifikt i typografien, fra de angivne standarder. Betegnelsen ”(ingen typografi)” betyder således ikke, at typografien er helt uafhængig af andet. Der er andre og mere indviklede forhold ved måden, standarderne virker på, som jeg ikke vil dykke ned i nu.
Avatar billede herch59 Juniormester
03. april 2020 - 14:01 #2
Punktopstilling er baseret på normal og administrer typografi er sat til 10 pkt. som standard.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. april 2020 - 14:39 #3
Hvilken skriftstørrelse er Normal sat til i skabelonen?
Er Normal baseret på "(ingen typografi)"?
Avatar billede herch59 Juniormester
03. april 2020 - 16:05 #4
Normal er 10 pkt. og normal er baseret på "(ingen typografi)"
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. april 2020 - 16:34 #5
OK. Jeg har brug for at undersøge detaljer i opsætningen, hvis jeg skal kunne finde den konkrete årsag til ændringen til 11 pkt. Det har f.eks. også betydning, hvordan du har lavet punktopstillingen.

Hvis du har mulighed for at sende mig skabelonen og et dokument, som ændrer str. på punktopstilling til 11 pkt. ved opdatering af typografier, vil jeg prøve, om jeg kan finde årsagen til dit problem.

Du kan sende en e-mail til mig via https://www.thedoctools.com/home/da/kontakt/.
Avatar billede herch59 Juniormester
05. april 2020 - 19:28 #6
Super - men da det er følsomme data, så jeg skal lige finde en løsning til, hvordan jeg kan sende nogle eksemplarer, som viser problemet. Jeg skal nok sende noget indenfor de kommende dage  :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. april 2020 - 13:22 #7
(Mere detaljeret svar sendt direkte via e-mail).

Jeg har undersøgt og testet de tilsendte dokumenter.

I en post ovenfor spurgte jeg, hvad skriftstørrelsen var sat til i Angiv standarder. Størrelsen er ganske vist sat til 10 i både skabelon og dokument, men skrifttypen er forskellig: Verdana i skabelonen og Times New Roman i dokumentet. Det er givetvis den forskel, som er med til at skabe problemerne.

Dokumentstandarder er en besynderlig størrelse. Jeg har i anden sammenhæng lavet detaljerede undersøgelser af de sære sammenhænge. Det fører alt for vidt at forsøge at forklare detaljerne her, men overordnet set – og forklaret forenklet – gælder følgende: Hvis man opretter en typografi, som direkte eller indirekte er baseret på ”(Ingen typografi)”, og hvis man PÅ DET TIDSPUNKT, HVOR MAN OPRETTER TYPOGRAFIEN, sætter typografien til egenskaber, som falder sammen med de dokumentstandarder, der er sat i dokumentet på det tidspunkt, bliver disse indstillinger ikke gemt i typografidefinitionen! Hvis dokumentegenskaberne f.eks. siger 10 pkt., og man definerer en afsnitstypografi til 10 pkt., bliver informationen om 10 pkt. således ikke gemt som en del af typografidefinitionen. Hvis man senere ændrer dokumentstandarderne til 12 pkt., vil alle typografier, som blev defineret til 10 pkt., mens standarderne også var 10 pkt., ændre sig til 12 pkt. – under forudsætning af, at de 10 pkt. ikke var blevet gemt i første omgang jf. forklaringen ovenfor.

Det er altid risikabelt at ændre dokumentstandarderne på et senere tidspunkt, da det pga. det, jeg har forklaret ovenfor, kan betyde, at typografier ændrer sig utilsigtet. Men så længe der er forskel på standarderne i skabelon og dokumenter baseret på skabelonen, kan der opstå problemer som det med typografien ”Punktopstilling”, hvis dokumenter tvinges til opdatering af typografier fra skabelonen.

Mulighed for at opdatere dokumenter med typografier fra skabelonen:

For at rette problemet med ”Punktopstilling” ved opdatering, kan du bruge følgende makro til opdateringen:

Sub UpdateStyles_CorrectFontSizePunktopstilling()
    With ActiveDocument
        .UpdateStyles
        .Styles("Punktopstilling").Font.Size = 10
    End With
End Sub

Jeg har i dit dokument testet, om det vil gå godt at ændre dokumentstandard fra ”Times New Roman” til ”Verdana”. Hvis du har styr på de dokumenter, der skal opdateres, kan det godt lade sig gøre, uden at det spolerer andre typografier. Men hvis der i nogle af dokumenterne måske er oprettet typografier af andre, uden at du kender til det, kan det ikke udelukkes, at der vil opstå utilsigtede ændringer.

Selv om dokumentstandarderne tilrettes, vil det fortsat være nødvendigt med den ekstra rettelse af ”Punktopstilling” – i hvert tilfælde ved første opdatering – da dårligdommen deri ikke forsvinder ved ændring af fonten i sig selv.