Avatar billede Asa Praktikant
08. april 2020 - 14:30 Der er 4 kommentarer

EmeH

Hej med jer
Jeg var i gang med at redigere billeder, som jeg havde scannet, fra gamle dias og negativer ind på min bærbar.
Jeg ved ikke hvordan det er sket, men nu har alle mine billeder pludselig fået et nyt navn:
Feks. 331.JPG.EmeH, selv om jeg sletter EmeH så kan jeg ikke åbne billedet.
Er der komme en virus på min bærbar?
Kan man rede billederne
Please hjælp mig.
mvh.
Asser Pedersen
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2020 - 14:52 #1
Jeg har aldrig hørt om den endelse, og det har Google tilsyneladende heller ikke - men umiddelbart lyder det lidt som om du har fået ransomware. Dvs. malware der krypterer dine billeder og dokumenter, og kun låser sig selv op hvis du betaler ophavsmanden for det, som regel i bitcoin.
Men ransomware giver kun mening hvis du samtidig har fået et krav om løsepenge et sted.

Prøv bare for spas og løjer at åbne et af dine tidligere jpg billeder i Notepad eller en lignende simpel tekst editor. Et rigtigt jpeg-billede skal starte med disse fire tegn, oversat til almindelig tekst: ÿØÿà

Det er det der fortæller programmer at dette er et jpeg-billede, og at det efterfølgende data skal fortolkes som jpeg data. Hvis der står noget helt andet, så er filen blevet lavet om - muligvis krypteret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2020 - 15:31 #2
Jeg har været på Google for at søge på "EmeH" men har lige som Slater ikke fundet noget der minder om billedfiler. Jeg tror at Slater har ret i sine antagelser om, at der er noget snavs på din computer :-(
Desværre er der så meget fusk og svindel, og nogen er bare kolde et vist sted.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. april 2020 - 16:58 #3
Prøv at tage et screen shot af den åbne mappe hvor de befinder sig!
Måske skal de blot omdøbes.
Her kan du uploade billeder!
https://imgbb.com/
Avatar billede kurtba Ekspert
08. april 2020 - 22:17 #4
Husker du også at slette punktummet - altså .emeh
Du er velkommen til evt. at sende mig et enkelt billlede, så vil jeg gerne prøve, om jeg kan gennemskue, hvad der er sket, selv om jeg lige p.t. ikke har nogen ide.
Ransomware lyder både sandsynligt og på samme tid usandsynligt. Hvis man bliver ramt af ransomware er det normalt altid alle billedfiler, dokumenter osv. som bliver ramt. Ikke bare nogen i en enkelt mappe, og som andre skriver vil der komme krav om løsesum.
Men samtidig er det svært at give en plausibel forklaring på, hvad der er sket.
Samtidig tænker jeg lidt på, om du reelt ser det rigtige filnavn. Stifinder er  i windows 10 default sat til ikke at vise filendelser på kendte filtyper, således at din fil reelt kunne hedde 331.JPG.EmeH,jpg, uden at du kan se det sidste jpg.
Kontroller i Stifinder i menuen Vis, at der er flueben ved filtypenavne.