Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
09. april 2020 - 21:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan min bærbare køre Ubuntu 20.04 LTS ?

Ja :
Kan min bærbare køre Ubuntu 20.04 LTS ?

Den nye Ubuntu, ser jeg.

Jeg har 3 GB Ram på en bærbar PC .

Jeg burger ellers Linux Mint. MATE. Som jeg er glad for ...

Har prøver Ubuntu - Men det er snar længe siden.

Fik lyst til at prøve igen - Da jeg så, der var kommet en ny version : 20.04 LTS. - Men er da i tvivl om min bærbare kan køre den, med 3 GB ?
_
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2020 - 22:18 #1
Sandsynligvis, men de anbefaler 4 GB RAM, så jeg ville nok råde til at tage en mere lightweight distro i stedet, eftersom det ikke er den hurtigste computer du har dig.

Mne hvorfor skifte hvis du er glad? Hvad er det du håber at få fra Ubuntu, som Mint ikke giver? Som regel kan du bare installere de enkelte komponenter separat.

Jeg kører f.eks. Ubuntu, men kan ikke fordrage Gnome/Unity som desktop environment, så jeg kører med Budgie og Plank i stedet. Du kan udskifte lige de dele du vil på Linux - ingen grund til at skifte til en helt anden distro, med mindre du har en særlig grund.
Avatar billede puren Ekspert
09. april 2020 - 22:22 #2
du kan jo gøre som i always ultra reklamen: prøv det, prøv det https://www.youtube.com/watch?v=NjTntsnW7z4&feature=youtu.be&t=36
men
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

men derfor havde jeg nok stadig givet det et forsøg ellers må du over i en Xubuntu
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2020 - 08:15 #3
Hej Jørn.
Jeg leger også med Linux.
Har permanent Lubunto på en disk som jeg følger i versionerne og henter de programmer derudover jeg har behov for.
Derudover har jeg et par løse diske som jeg "leger med"
Mint er selvfølgelig også afprøvet, og Studio har jeg også været på.
Her for et par dage siden prøvede jeg også Android, men der skal noget tilvænning til da man kører i skrivebord mode på den gamle bærbar :-)
Linux Studio som jeg prøvede anbefalede også 4 GB ram, men kunne godt køre selvom min gamle pc kun har 1,5 GB ram. Den vil jo ikke yde helt det den skal med mindre ram. Så jeg er enig med Slater i du er bedre stillet at prøve en lettere version af Linux :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
10. april 2020 - 09:02 #4
Mange TAK og God Lang-Fredag til jer ....
*
Jeg vil IKKE skifte Linux Mint MATE ud -
Men beholde Linux - Som jeg er godt tilfreds med ....
*
Jeg ville prøve Ubuntu - igen -
Jeg startede med at bruge Ubuntu i sin tid.
Men fandt ud af, at Linux Mint MATE tiltalte mig mere.
*
Nu ser jeg, der er kommet en ny version af Ubuntu.
Fik lyst til at prøve den.
*
Men Linux Mint, MATE beholder jeg ...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2020 - 09:09 #5
#4 Det forstår jeg godt du vil. Det er den version (sammen med Lubunto) der minder mest om de ældre versioner af Windows.
De kan sikkert installeres sideløbende hvis du ikke har flere diske at arbejde med.
Så skal du bare have Grub installeret hvor du vælger hvilken du starter op på. Personligt har jeg ikke brugt Grub så ingen erfaringer med den desværre.
Har som før skrevet brugt flere diske når jeg har afprøvet de forskellige Linux versioner :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
10. april 2020 - 19:12 #6
Jeg siger TAK ...