Avatar billede Anes Skrijelj Novice
10. april 2020 - 13:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af SSD i Macbook Pro 15" (Mid 2015)

Hej derude. Håber i nyder påsken trods begrænsningerne. Her kommer et todelt spørgsmål fra min side af, som jeg ydmygt søger svar på.

Jeg går med en idé om at udskifte min nuværende SSD i min Macbook Pro 15" fra Mid-2015. Efter en del research på nettet er jeg kommet frem til, at man kan købe en adapter, således at man kan bruger 'normale' NvMe SSD: Sintech NGFF M.2 nVME Adapter.

https://mackabler.dk/ngff-m2-pcie-ssd-kort-1285.html

Flere videoer på youtube har vist succes med denne løsning, men jeg ville gerne høre, om der var nogen derude, der rent faktisk havde prøvet dette med held - i så fald, med hvilken disk? Alternativet er jo SSD fra OWC/Macsales eller Transcend, men jeg synes, at det er lige voldsomt nok, at smide 2000kr+ efter en SSD, hvis det kan gøres billigere.

Sidste spørgsmål: Når jeg engang får udskiftet SSD'en, ser jeg gerne at kunne bruge den nuværende som ekstern harddisk. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt denne kan sættes i en standard NvMe-Enclosure, eller om jeg er tvunget til at købe de dyre modeller fra OWC/Transcend. Søger igen en med erfaring på dette område, som måske kunne guide mig lidt.

På forhånd, mange tak - god fredag til jer alle!
Anes Skrijelj
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2020 - 14:25 #1
Har købt denne kassette til en 128 GB SSD disk fra en MacBook Air. Virker fint.
https://www.amazon.de/dp/B07MVYYMVD/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Ca. 600 kr er selvfølgelig en lidt høj pris.

Har ikke forsøgt at skifte SSD med den nævnte adaptor.
Avatar billede Anders Seniormester
11. april 2020 - 12:14 #2
Jeg har set det virke 100 gange, det virker fint.
Der er dog nogen tilfælde hvor det slet ikke virker, jeg har ingen idé om hvorfor.
Firmaet bag, sintech er ikke meget for at lægge hoved på blokken og sige noget faktisk virker.

Mac' SSDen kan bruges en af disse adaptere, afhængig af hvilken mac du har:
https://mackabler.dk/macbook-a1465-1466-a1398-sintech-2888.html
https://mackabler.dk/nvme-ssd-adapter-for-ssd-from-2016-macbook-pro-2617.html
Avatar billede Anes Skrijelj Novice
11. april 2020 - 12:29 #3
Tusind tak for begge svar! Jeg er kommet frem til, at jeg vil forsøge med Sintech-løsningen. Efter en del research er mit indtryk, at min model, Macbook 15" mid-2015, gerne skulle virke med denne løsning. Og jeg går umiddelbart efter Crucial P1-modellen.

Ift. det eksterne; her overvejer jeg at gå efter Sintech's Mac SSD til M.2 adapter, og så putte den i min stationær som ekstra plads. Evt. i nvme-ssd enclosure (eksternt ssd-kabinet) i stedet.

Endnu engang tak for svarene. God lørdag! :)