Avatar billede brasso Forsker
10. april 2020 - 22:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hardware/Driver testprogram?

Jeg har en bærbar Thosiba med Windows 10, der driller mig lidt. Den kommer af og til med blå skærm, uden at de fejlmeddelelser der fremkommer giver nogen som helst hint i retning af hvad der kan være galt.
Derfor efterlyser jeg et program der kan stresse/teste de enkelte drivers og hardwaren. Jeg har kørt Iobit driver booster free, og Slimdrivers, de finder ikke nogen nye drivers, eller manglende drivers.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2020 - 08:46 #1
Får også sporadiske blå skærme på min pc, og har ikke fået det løst endnu.
Har du kigget i logbogen under de faner der er der lige efter nedbrud?
Personligt har jeg problemer med Firefox hvor faner også går ned. Har forsøgt at fjerne den med Revo og geninstallere. Det hjalp en smule men ikke helt.
Edge Cromium kører uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2020 - 08:55 #2
Generelt med hensyn til drivere vil jeg på det kraftigste anbefale du søger drivere kun på producentens egne sider. Man ved nemlig ikke hvad man får i tilgift på de såkaldte programmer der kan finde drivere. Er der en hardware der er svær at finde driver til, gå i enhedshåndteingen og find hardwaren højreklik på den og vælg egenskaber. Gå i detaljer og scroll ned til hardware id. Der vil her fremkomme en kombination af bogstaver og tegn. Kopier disse ind sammen med driver i slutningen i en søgning, og der søges direkte på den specifikke hardware.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2020 - 09:17 #3
Løsningen med hardware id bruger jeg kun hvis andre muligheder ikke er til stede.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2020 - 16:05 #4
Du kan åbne Pålidelighedsovervågning (skriv "pålidelig" i søgefeltet i start, så kommer "vis oversigt over pålidelighed" frem)
Den viser som regel lidt mere omkring hvad der skete, og hvornår det skete. Det er også lidt nemmere at forstå, når man ikke er vænt til at kigge i logfilerne
Avatar billede brasso Forsker
11. april 2020 - 23:00 #5
Foreløbig tak for input. Jeg prøver lige et par af forslagene, når jeg har lidt tid.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 21:15 #6
Se efter c:\windows\memory.dmp og c:\windows\minidump\*.dmp

Det vil være rådata fra de blå skærme der ligger i disse filer.

Kan du lægge dem på et filshare, eks. Onedrive, kan de bruges til at se, hvad der får maskinen til at bluescreene...
Avatar billede brasso Forsker
25. august 2020 - 13:30 #7
Hej
Det viser sig at der ikke findes Thosiba drivers til denne model, der understøtter Windows 10, så der bliver åbenbart bare installeret nogle MicroBlød standard drivers, som så ikke fungerer optimalt.
Har installeret en ren Windows 7, og maskinen kører uden fejl, så den må nok på pension inden så længe.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. august 2020 - 13:43 #8
Der var nogle problemer med visse intel og nVidia grafikkort i Windows 10 2004 udgaven - som kunne få maskinen til at bluescreene.

Det er løst nu, så det kan ske du ikke har problemet, hvis du forsøger dig igen - og sørger for at den er helt opdateret.