Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 08:52 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

få oplysninger på hjemmeside via google maps

Hejsa, meget kompliceret spørgsmål, men jeg står og skal levere nogle skraldespande til diverse kommuner i danmark.

jeg ville gerne forsøge at oprette en hjemmeside hvor borgerne kan indtaste deres adresse og så kan de se hvornår de får leveret deres skraldespand.. selve dataerne har jeg i en excel fil. Men håbede lidt på at man kunne koble google maps på og når borgeren indtastede sin adresse så skulle man kunne se adressen og se hvornår skraldespanden bliver leveret..

tænker det har lidt samme funktion som hvis et fibernet selskab beder en borger om at taste adressen ind for at se om man kan få leveret fiber på den adresse...

har desværre meget lidt forstand på kodning.. Men lidt hjælp ville være fabelagtigt
Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 09:03 #1
Avatar billede keysersoze Guru
16. april 2020 - 10:44 #2
Der findes en meget fin dokumentation om Google Maps her https://developers.google.com/maps/documentation - og hvor let kædning mellem det og dine data er overhænger nok mest af hvordan dine data er (i forhold til fx stavefejl, stavemåder, hvad du har af datanøgler etc). Det kan bestemt lade sig gøre og jeg vil ikke mene at det er en kæmpe opgave men hvis du ingen erfaring har skal du nok afsætte noget tid til det.
Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 12:22 #3
har rodet lidt med det der hedder batchgeo.com - der kan man hente ting fra excel ark over til brugbar data.. det er lidt i den stil jeg leder efter...

https://batchgeo.com/map/4f209ff808dac65c451986419af2b60b
Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 12:40 #4
jeg kan slet ikke finde rundt inde i det google maps har beskrevet... har prøvet at oprette et project derinde, men kan ikke rigtig samkode det...
Avatar billede keysersoze Guru
16. april 2020 - 15:45 #5
Ved ikke lige hvad det er for et projekt - men hvis det er til web skal du nok kigge på https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/tutorial og her får du ikke noget projekt, til gengæld får du kode du kan bruge på dit website. Her vil du også nok kunne stykke lidt sammen ud fra deres eksempler, fx først få en marker frem https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/adding-a-google-map osv.

Jeg kender ikke til batchgeo og som sagt heller ikke hvordan dine data er - men, det er let nok at bruge data fra fx Excel, det er sammenkædningen jeg tænker på kan være svær. Hvis du fx har adresser og har gemt noget med doobelt a mens brugeren indtaser å eller du har gemt fx 11, st mens brugeren indtaster 11st og det er de data, der skal kædes sammen kan du få lidt udfordringer. Så kunne der måske arbejdes med noget autocomplete (altså lidt det google også har når du søger) for at undgå det men så bygges der bare endnu mere på opgaven (ligesom Excel nok ikke er det hurtigste til web).

Det er ikke ultra svært men har du ingen erfaring med HTML og JavaScript kunne det måske give mening at hive fat i en freelancer.
Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 17:08 #6
Jamen det skal egentlig bare kunne det her

https://slagelse.renoweb.dk/Legacy/selvbetjening/mit_affald.aspx

Det vil sige at jeg som borger kan taste min adresse ind på en hjemmeside og Wupti så finder den udaf - udfra et Excel ark - hvilken uge deres NYE skraldespand bliver leveret.

Lidt som det her .... https://www.waoo.dk/?non_branded_search&gclid=EAIaIQobChMIpdvfqK7s6AIVibh3Ch3zhQvjEAAYASAAEgIgA_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Avatar billede imma Forsker
16. april 2020 - 17:09 #7
Har prøvet at oprette den som en mindre opgave herinde.  Se om det måske kan løses for et mindre beløb (læs under 1.000kr)
Avatar billede keysersoze Guru
17. april 2020 - 10:13 #8
Jeg kan godt lide at du bliver ved med at sige "bare" og forsøger at diktere en max kost uden at du hverken beskriver særlig godt eller selv har en idé om hvordan det løses og på hvor lang tid - den tilgang kommer man formentlig heller ikke langt med hvis bilen ikke kan køre eller man har ondt i tænderne.

Har du domæne? Har du et eksisterende system løsningen skal integreres i? Krav til teknologivalg? Hvordan skal løsningen/dine data kunne opdateres? Hvad er forventet antal brug/besøg? Skal der laves design/branding? etc...

Du behøver selvfølgelig ikke at have svar på det hele - det bør en udvikler kunne hjælpe med - men dårlige eller halve beskrivelser er opskriften på en dårlig udført opgave. Hold dig til én opgave her på eksperten, lav en god beskrivelse og lad en eller flere komme med et tilbud så du har noget at forholde til. Jeg er ikke længere freelancer men jeg kan sige så meget at jeg ikke ville kunne lave det for "under 1000" - for stor opgave med alt for meget usikkerhed.
Avatar billede imma Forsker
17. april 2020 - 10:25 #9
helt ok ...

ja der er domæne -

https://slagelse.renoweb.dk/Legacy/selvbetjening/mit_affald.aspx - den skal kunne dette det er basically det.... skal bare ligge på en hjemmeside... Men kan godt se det er svært at få hjælp til sådan en opgave... Er også svært at prissætte når man ikke ved hvor lang tid og hvor svært det er ...

Det drejer sig om at en borger skal kunne indtaste sin adresse og så få information om hvornår ens skraldespand bliver leveret. Meget lig med det som jeg linker til...

æv at det er besværligt at forklare....
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
29. april 2020 - 07:03 #10
Det er ikke så svært!

Men du har ikke givet noget link til din egen hjemmeside, hvor løsningen skal fremstå.
Ligeledes har du ikke nævnt noget om hvilken CMS løsning du benytter.
Informationen om, hvornår den bliver leveret, hvor kommer den fra?? er det data der kan hentes, eller data du skal indtaste??

Selve map delen med kundens adresse er logik for burhøns. Men hvor kommer informationen om dage og dato fra??
Avatar billede erikjoerg Praktikant
06. februar 2022 - 14:47 #11
Jeg har ingen erfaring har lånt bogen Byg med fra Start html og scc
Avatar billede erikjoerg Praktikant
06. februar 2022 - 14:51 #12
I forbindelse med tidligere står der bogen at jeg via notebook skal oprette index.html
samt oprette en mappe på min browser Edge men hvordan opretter jeg mappen via note book?
Erikjoerg
Avatar billede keysersoze Guru
06. februar 2022 - 16:04 #13
Tror at du får større respons hvis du opretter dit eget spørgsmål.