Avatar billede michaelrar Seniormester
24. april 2020 - 14:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Finde filter værdier

Hej

Er det muligt at aflæse aktuelle værdier for et filter, putte dem i en variabel og så genbruge dem senere ?

Gerne et lille eksempel 😁

Har gennemtrævlet Eksperten og Google uden held 😏

På forhånd tusind tak
Michael
Avatar billede tjp Mester
24. april 2020 - 17:08 #1
Det er AutoFilter for Range-objekter, du skal have fat i: https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.range.autofilter

Jeg forsøgte at bruge det engang, men der var nogle lettere obskure sideeffekter, som gjorde, at jeg droppede det igen..
Avatar billede michaelrar Seniormester
24. april 2020 - 17:20 #2
Hej TJP

Det er nok ikke lige det jeg efterlyser.

Jeg ønsker at kunne "afkode" hvilke kriterier et aktivt filter er sat med.

Eksempelvis hvis der i en kolonne er værdierne 1 til 10 og filteret er sat så kun værdierne 4-5-6 er synlige, så er det disse værdier (4-5-6) jeg ønsker at "gemme", så samme værdier kan vælges igen senere i koden.
Håber det giver mening
Mvh. Michael
Avatar billede tjp Mester
24. april 2020 - 21:32 #3
Er det værdierne, du sætter filtret med, eller er det rækkerne, der bliver tilbage, efter filteret er sat, du ønsker at gemme?

Hvis du optager en makro mens du sætter filteret til 4-5-6, vil du få noget a la:
Sub Makro1()
    ActiveSheet.Range("$A$1:$C$22").AutoFilter Field:=2, Criteria1:=Array("4", "5", "6"), Operator:=xlFilterValues
End Sub

Der er kriterierne gemt i 'Criteria1:=Array("4","5", "6")'
Avatar billede michaelrar Seniormester
24. april 2020 - 21:53 #4
Min tanke var, at “aflæse” filtrenes forskellige værdier på et vilkårligt tidspunkt for at kunne bruge dem igen senere i koden.
Men kan godt ske det er for komplekst til det står mål med værdien af outputtet.
Avatar billede tjp Mester
25. april 2020 - 03:08 #5
Tror måske denne artikel kan inspirere lidt til kodemæssig aflæsning af filterkriterier (har dog kun skimmet den, men den virker lovende...):
https://www.timeatlas.com/show-excel-filter-criteria/
Avatar billede michaelrar Seniormester
25. april 2020 - 08:56 #6
Spændende artikel
Den kan jeg nok få glæde af.
Tak og god weekend🤗