Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 11:49 Der er 14 kommentarer

Egen database - agtigt

Hej,

Jeg sidder dagligt og overvåger forskellige systemer med alarmer og lignende. Disse alarmer skal nogle gange ignoreres, men overdragelsen med beskeden kan til tider virke ret rodet.
Lige nu kører det i excel hvorpå man skriver dato og opgave og så må man ellers scroll/søge hele lortet igennem for at se hvad der er af netop denne ''alarm''.

Er det muligt for mig at lave en søge række hvor at hvis jeg fx vælger bygning ''32B'' i A-kolonen så giver den mig (KUN) de muligheder som foreligger i bygning ''32B'' i B-kolennen (fx Rum 1, Rum 2, Rum 3) og i C-kolonnen kommer så alle ens noter omkring det.

Ved ikke om jeg har forklaret det helt skævt, men håber i forstår det.

På forhånd tak.
Avatar billede Jan K Ekspert
02. maj 2020 - 12:07 #1
Brug Filter, som du finder i fanebladet Data
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 14:57 #2
Lav dig en Access database...
Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 15:20 #3
#2 Access database - Kan du ikke lige uddybe den?
- Hvor er fordelene og kan den fungere som en stor søge maskine også?
- Evt. med alarmer på en given dato ?
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 15:23 #4
Access database har en begrænsning på 2GB størrelse...
Det er mere overskueligt i formularer...
Ja, og den fungerer som en stor søgemaskine også på en given dato....
Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 15:31 #5
Okay, jeg vil prøve at kigge på access.

Men problemet med det lige pt er at excel og word er på disse arbejdscomputere som skal bruges, men access er ikke. Og at få det over på kan til tider være ret besværligt igennem organisationen (sikkerhedsgodkendelser osv osv)
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 15:36 #6
Du kan få det der hedder et runtime modul, men det kan du ikke udvikle i, kun se og bruge den færdige database...
Jeg kan da evt. hjælpe dig med at udvikle den...
Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 15:41 #7
Okay, altså så længe at man kan indtaste 3-5 forskellige kriterier (data) som sortere informationen samt en ''total'' søgning vha. et buzzword i programmet, så tænker jeg umildtbart det lyder fint.

Men 2GB, lyder ikke af ret meget, medmindre man selvfølgelig kan holde sig kun til tekst (uden brug af billeder osv)
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 15:49 #8
Ja, du kan lave de søgninger du vil på kryds og tværs...
2GB er en del...
Det der fylder mindst i en database er tal...
Jeg har en database med 3 mio. records i, og den fylder 108kb...

Så 2 GB giver så :
55.555.555.555.555 records...
Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 15:55 #9
Modtaget - Nu kan jeg desværre ikke kigge på det her, sådan rent teknisk, men hvad skal jeg søge på af funktioner for at se mere om disse kriterier for access.

For umildbart lyder det jo til, at det er det som skal have min fokus
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 15:57 #10
Forstår ikke " men hvad skal jeg søge på af funktioner for at se mere om disse kriterier for access."
Funktioner og kriterier er forskellige ting...
Kender du Access...???
Avatar billede VC1 Seniormester
02. maj 2020 - 16:00 #11
Du har selvfølgelig ret, det er to forskellige ting.

Jeg ønsker at vide mere om den funktion som skal bruges i mit tilfælde, som du tilsyneladende kender.

Jeg kender intet til access, men mener, at jeg har det på min privat pc og der derigennem se nærmere på det når tid er.
Avatar billede bsn Forsker
02. maj 2020 - 16:05 #12
Access studiet tager 1/2 år...

Funktionen kommer når du har oprettet en normaliseret database...
Avatar billede MountainEagle Praktikant
03. maj 2020 - 09:56 #13
Det #1 skriver med filter i Excel, var det sted jeg ville starte, når du ikke kender Access. Det er hurtigt og du kan være i gang på 5 minutter.
En tilsvarende mulighed er at bruge “Tabel” funktionen i Excel.
Du finder den under “Indsæt” > “Tabel”.
Du kan også via “Hjem” > “Formater som tabel”
Her vil du få oprettet filter og kan bruge filtrene nemt til at søge den information frem, som du har brug for.
Du finder en guide her: https://proximo.dk/excel-tabel/

Hvis du vil dykke ned i Access, så prøv denne guide: https://youtu.be/1IA4SeajZRw

God fornøjelse.
Avatar billede Jan K Ekspert
03. maj 2020 - 10:18 #14
Det tager tid at lære Access, men det er faktisk ikke her udfordringen ligger. Den ligger i det afbejde, der skal udgøres før man åbner programmet, fx normalisering, fastlæggelse af restriktioner og resten af databasedesignet, og det lærer man ikke på fem minutter. Sagtvaf en, der har undervist i databasedesign, konstruktion og databaseapplikationaudvikling i en del år 😀. Bare designfasen, med normalisering, E/R diagrammering mm, var et kursus på 120 lektioner.