ranni Forsker
05. maj 2020 - 19:36 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Firefox vs Edge

Hej.
Er det mig, det er galt med  ? ? (sikkert nok).
Jeg har hidtil brugt Firefox, men nu er den næsten gået i stå !!
Jeg er nu nødt til at bruge Edge med ringere men hurtigere svar.
Når jeg bruger PC- hastighed i Firefox, kommer der ingen målinger, men med Edge omkring 50 ???
(Firefox problem var grunden til totalt nedbrud i sidste uge, nok fordi jeg bevægede mig ind i noget, jeg heller ikke havde forstand på).
220661 Ekspert
05. maj 2020 - 19:41 #1
Har du puttet tilføjelser på Firefox efter du har fået den på? Og hvilke hvis du har?
ranni Forsker
05. maj 2020 - 19:52 #2
Hej 220 . . .
Nej !! Jeg slettede Firefox utallige gange for at hente den nyeste og prøvede den så uden tilføjelse. Jeg hentede også den amerikanske, men den arbejdede også meget langsom.
(dette svar er sendt på Edge, det tog 90 sec. at sende spørgsmålet på Firefox)
ranni Forsker
05. maj 2020 - 19:54 #3
Det tog 5 sec. på Edge
220661 Ekspert
05. maj 2020 - 19:59 #4
Fjerner du programmet gennem tilføj/fjern programmer?
ranni Forsker
05. maj 2020 - 20:09 #5
Der var 2 Plug-in og så Video Downloader Ultimati pro.
Dem har nu slettet/deaktiv, måske skal jeg genstarte , for Firefox var stadig meget længe om at finde Gmail.
ranni Forsker
05. maj 2020 - 20:33 #6
Nej !! Jeg har fjernet på Firefox.
Genstarten gjorde ingen forskel, Firefox er stadig ulideligt langsom.
milter Ekspert
05. maj 2020 - 21:50 #7
Du skriver:  "(Firefox problem var grunden til totalt nedbrud i sidste uge, nok fordi jeg bevægede mig ind i noget, jeg heller ikke havde forstand på)."

Har du prøvet en systemgendannelse? Vælg punktet "Gendan fra et systemgendannelsespunkt" i linket herunder og husk at vælge et systemgendannelsespunkt, som ligger før problemet opstod:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415/windows-10-recovery-options
220661 Ekspert
06. maj 2020 - 06:48 #8
#7 Pc er vist installeret på ny.
ranni Forsker
06. maj 2020 - 10:31 #9
Milter:
Jeg forsøgte på mange måder at få Firefox til at køre normalt.
Een af dem var katastrofe:
PC skrev: Reparer , slukker selv !!
Det gjorde den så ikke , kom ikke videre, heller ikke ved tvungen genstart.
Så var der kun Fabrikinstl.

Igår ved sengetid foretog jeg Stofa hastighedsmåler
Egde 22
Firefox 4

Idag
Edge 24
Firefox 22
??????????????
Firefox arbejder normalt lige nu. ????


Edge
milter Ekspert
06. maj 2020 - 17:00 #10
Problemer af den slags kan sommetider skyldes en midlertidigt sløv eller dårligt virkende DNS-server . Hvis det er tilfældet, kan ændring af DNS-server hjælpe. En genstart af routeren kan også være èn af mange mulige løsninger.

https://komputer.dk/internet/hvad-er-en-dns-server
ranni Forsker
06. maj 2020 - 22:32 #11
milter:
Måske et naivt spørgsmål, men jeg har ikke så meget forstand på det IT, som jeg selv tror !!
Hvis det var router ville det så ikke vise sig på målingerne næsten samtidig.
NBNB i dag har Firefox kørt helt som normalt uden at jeg bevist har gjort noget. !!!
Peter Kruse Mester
07. maj 2020 - 12:53 #12
Klart firefox bruger eftersom det er nemmere at skifter mellem forskellige proxies.

Har aldrig kunne lide EGDE
milter Ekspert
07. maj 2020 - 17:53 #13
@ ranni.
Jeg tror, du har mere kendskab til IT, end du selv vil være ved :-)

Alle dele i en computer og det øvrige udstyr og programmer, som den arbejder sammen med, er afhængige af et samarbejde på en måde, som ikke altid umiddelbart kan gennemskues. Jeg har f.eks. endnu ikke fundet ud af, hvorfor en bestemt driver til mit tastatur ændrer alle farverne på billeder i mit billedredigeringsprogram, når jeg dobbeltklikkede et billede for at åbne det. Jeg havde også tidligere et problem med, at kun 8 GB af de 16, jeg havde installeret, kunne bruges af computeren.

Jeg bruger en del tid på nettet for at lære mere om andres problemer på områder, der interesserer mig. Nogle af de ting, jeg har lært, er det, jeg skriver om i mit  indlæg #10. Jeg har selv haft uforklarlige reduktioner i hastigheder på internettet på bestemte browsere, og ofte har en genstart af routeren løst dem.
C:\> Novice
07. maj 2020 - 18:27 #14
Prøv at nulstille Firefox ved at gå til - "Hjælp" / "Teknisk information" / og tryk på knappen "Nulstil Firefox"

Min erfaring er, at Firefox er den browser der oftest går i stykker, men også den nemmeste at reparere, med ovenstående metode.
ranni Forsker
07. maj 2020 - 19:48 #15
Hej milter
Jeg blev i en sen alder tvunget til at droppe (under mange protester) de gule Post-It.
Fik 2 timers kursus i det her moderne tøjeri IT.
Selvstudie endte  med at jeg rejste rundt til Thor,Albani,Faxe og Ceres for at lære dem  at bruge SAP .
I 15 år har jeg været lænket til den stol jeg var blevet liftet til.
Jeg har digitaliseret rigtig mange gamle videofilm for venner bekendte og deres bekendte, men laver stadig mange fejl på det her IT.
Man lærer af vore fejl, men med min alder kniber det med at huske, hvad jeg gjorde fejl :-) : - )
ranni Forsker
07. maj 2020 - 19:56 #16
C:. .
Lige nu kører Firefox normalt, så jeg foretager mig intet.
Min nye Router har ganske vist været sluk/tænd mange gange, men det gjorde ingen forskel.
Jeg går ganske vist i panik, når Edge bliver bedre end Firefox, for så er Firefox ved at gå i stå.
milter Ekspert
07. maj 2020 - 19:56 #17
Hej ranni.

Jeg håber, du fik en masse gratis smagsprøver under dine rejser til bryggerierne :-)
ranni Forsker
07. maj 2020 - 20:53 #18
Jeg var ansat på Ceres Horsens og blev bedt om at flytte til Århus, da Horsens lukkede.
Jow !!! jeg har fået masser af smagsprøver.
I dag får jeg kun Corona medicin ! !
Med min alder kan jeg ikke huske, hvor der skal sprittes.
Ud/indvortes???????
Indvortes bruges gode rom/whisky hver dag.
supportsiden Seniormester
08. maj 2020 - 14:31 #19
Internet hastighed : Hvis du skal lave en nogenlunde korrekt måling på din internet forbindelse skal du forbinde måle PC med routeren direkte - ALT andet udstyr frakobles og evt WiFi på routeren deaktiveres. Start så PC op i SAFE mode med netværk og start din browser i "Inkognito" mode. Foretag så din måling. Sammenlign måling fra udbyderens måler med måling fra speedtest.net.
Div. kan forstyrre en måling, f.eks. antivirus og Windows Update eller sikkerheds plugin i browser.

Husk at der er kommet en udmærket ny EDGE som er baseret på Mozilla, den er vel i princippet magen til Chrome

Afinstallation af Firtefox :
Kør Ccleaner slet alle browserhistoriske data, afinstaller Firefox (kan gøres fra Cc) og kør Registry cleaner i Cc, genstart og geninstaller
ranni Forsker
08. maj 2020 - 15:29 #20
#19 Tak !!
Målingerne skal vel være nogenlunde på Edge og Firefox under de samme betingelser ??
Ved start i dag var Firefox igen meget langsom.
Edge 75
Firefox: kunne end ikke sætte måling i gang.

Revo Unstl. alt Firefox fjernet.
Firefox ny instl. p. t. kører den lige hurtig som Edge (omkring 70)
supportsiden Seniormester
09. maj 2020 - 13:13 #21
Ja under samme betingelser, som beskrevet. Du kan ikke måle korrekt i et alm. Windows miljø pga. plugins, antivirus osv. Skal du have en reference skal du måle helt uden router hvis det er muligt , stadig uden forstyrrende elementer som WiFi, AV, plugins.
Du kan ellers ikke være sikker på at der er en ren forbindelse igennem.
Hvordan med dine drivere til netkort ? Er de up to date?
ranni Forsker
09. maj 2020 - 14:18 #22
Jeg har Ashampoo og Cyberlink  Driveropdate programmer, så jeg læner mig op af dem ??
ranni Forsker
09. maj 2020 - 14:25 #23
Jeg havde et totalt nedbrud for nyligt
Jeg måtte hente opstart og ny Win 10.
Mine nyinstl. programmer opfører sig sommetider mærkeligt ??
Kan det være ufuldstændig instl. af Win 10 og kan det evt. rettes uden at jeg mister mine programmer igen
milter Ekspert
09. maj 2020 - 17:33 #24
Du skriver: "Mine nyinstl. programmer opfører sig sommetider mærkeligt ??"

Kan du forklare lidt mere om, hvilke programmer det drejer sig om, og hvordan de opfører sig mærkeligt?
ranni Forsker
09. maj 2020 - 19:20 #25
De vil ikke starte op, de viser sig lige på skærmen et øjeblik, så skal de startes igen.
Funktioner i programmer reagere ikke som de plejer, måske svarer de ikke før efter  20-30 sec.
Nogle lukker helt ned, men efter genstart udfører de samme ordrer uden problemer.
Jeg har en del video/billede behandlings programmer.
De er blevet geninstl. på nye Win 10 program (jeg har oprindelige downloads fil og key på "lager")
supportsiden Seniormester
09. maj 2020 - 20:23 #26
Personligt ville jeg holde mig langt fra programmer som Driverupdate og lign. Og jeg kan med sikkerhed sige at jeg oplevede problemer med Ashampoo da jeg testede det.
Brug Windows update og opdateringer prg. fra hardware leverandøren.
Væk med dem.
Først, Hent Malwarebytes og kør en dyb scanning.
Derefter, Tjek din Windows installation sådan her :

Gem som .cmd fil

@echo off
cls
echo Kør som administrator
echo Luk først alle programmer
echo.
pause
dism.exe /online /cleanup-image /checkhealth
dism.exe /online /cleanup-image /scanhealth
dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth
dism.exe /online /cleanup-image /startcomponentcleanup
sfc /scannow
pause
shutdown.exe -f -r -t 00
ranni Forsker
09. maj 2020 - 20:46 #27
Tak support . . . ."26
Jeg vil da gerne følge dit råd.
Som jeg før har skrevet: Jeg ved ikke så meget om det IT, som jeg selv tror !!!
Jeg skal have dit råd udført i bukket mangefarvet neonrør, før jeg måske fatter og tør udføre det.
Jeg er endt i denne situation, fordi jeg troede, jeg vidste lidt om, hvad jeg lavede.=???????????
milter Ekspert
09. maj 2020 - 20:51 #28
Jeg tror, "supportsiden" tænker på det, som beskrives lidt mere udførligt her:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026529/windows-10-using-system-file-checker

Og ja, jeg tror, noget er gået lidt galt ved din geninstallation af din Windows 10 og programmer. Kan du sende os et skærmbillede af msinfo32.exe > Systemoplysninger via https://da.imgbb.com/

https://da.phhsnews.com/how-to-open-system-information-panel-on-windows-10-or-85340
ranni Forsker
09. maj 2020 - 21:26 #29
Mil . . . .
Så kørte jeg i grøften !!!
Det kunne jeg ikke finde af at sende !!
Det PrtSc jeg har taget kan vist ikk fortælle meget så det er nok forkert
ranni Forsker
09. maj 2020 - 21:36 #30
mil . . .
Jeg prøver dit link i morgen :help.
I dag kører  øhhh . . . .  den man husker og glemmer med, den sidder  . .  øhhh  . .  nå !! skidt med  hvor den sidder  !!!  den har kørt helt oppe på de højre nagler.
Jeg bliver  s  å  irriteret, når jeg ikke sellv kan finde ud af det her.
milter Ekspert
09. maj 2020 - 21:39 #31
Når du har taget et skærmbillede, gemmer du det på skrivebordet på din computer. I https://da.imgbb.com/ klikker du på "Upload billede" og navigerer til billedet på skrivebordet. Klik på billedet og så på "Upload" og efter lidt tid vil du få et link på siden, du kan kopiere herind. Det kan f.eks. se sådan her ud : https://ibb.co/LSNnpWn
ranni Forsker
10. maj 2020 - 11:38 #32
Mojn Mil . . .
Det er måske lykkedes at lave et skærmbillede af det rigtige ??

Jeg har fået en besked Upload OK, men jeg kan ikke sende !!
Et link ser sådan ud
https://ibb.co/0cD7wDm ??
milter Ekspert
10. maj 2020 - 17:22 #33
Linket er helt perfekt :-)

Umiddelbart ser du ud til at have den nyeste version af Windows på computeren, og den ser også ifølge rapporten fra  "sfc /scannow" ud til at være i orden. Teksten om fejl i "DISM.exe" (dvs. "error 87") betyder, ifølge min tolkning, at der bare ikke er oprettet et såkaldt "image af installationen endnu.  Så problemet må ligge et andet sted.

Efter nyinstallationen af Windows, installerede du så selv drivere til al din hardware, dvs. bundkort, grafikkort, evt. Firewire-kort, osv., eller lod du Windows gøre det?
ranni Forsker
10. maj 2020 - 18:00 #34
Hej igen milt . . .
Jeg har været inde Enhedshåndtering og søgt opdatering på nogle enheder, men nok ikke alle aktuelle .
Jeg var også inde i : Slå Windows funktioner til og fra !!
Men kunne jeg slet ikke overse.
Jeg ved intet om de funktioner ( Jeg har 3 Screenshot)
Jeg ved heller ikke om Windows er opdateret til dato
milter Ekspert
10. maj 2020 - 19:58 #35
Så vidt jeg kan se ud fra dit skærmbillede i #32, er din Windows 10 OK, men det er ikke nogen garanti.

En gylden regel med Windows er, at hvis du ikke ved 100%, hvad ændring af en bestemt funktion medfører, så hold dig fra den.  Prøv i stedet at give os et skærmbillede  af msinfo32.exe, som jeg beskriver det i indlæg #28.
ranni Forsker
10. maj 2020 - 20:17 #36
Tak til alle deltagere  i denne tråd  .
Vi kom vidt omkring, men jeg lærte noget, jeg ikke selv turde begynde på !!
Jeg lukker denne tråd.
TAK ! ! TAK ! !
milter Ekspert
10. maj 2020 - 20:26 #37
Velbekomme :-)
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.