Avatar billede Undrende Praktikant
06. maj 2020 - 19:00 Der er 9 kommentarer

Samler Google endnu flere skjulte oplysninger?

Hej

Jeg bruger ofte google translate på både min stationære computer og min mobil-telefon. På min mobil-telefon har jeg bl.a. installeret Whatsapp.

På min stationære computer har jeg installeret diverse ting. Disse ting har jeg typisk åbne konstant på min stationære computer med Ubuntu 20.04:
* PCmanFM
* Terminal
* Gedit
* Thunderbird 68.7
* Liferea
* Firefox 75

Helt bevidst bruger jeg ikke Chrome, da den bl.a. sender en masse data rundt til steder, hvor jeg hverken har viden om det eller kontrol over det.

Nu til sagen.

I går oplevede jeg, at jeg havde gang i en samtale via Whatsapp på min telefon. Pludselig åbner den installerede Google Translate sig på telefonen, hvor den pludselig har noget tekst inde i sig. Den tekst er tekst, som jeg har udfyldt et helt simpelt tekst-dokument i Gedit på min stationære computer. Og det har jeg gjort 1 eller 2 timer tidligere end hændelsestidspunktet.

Så er det, at jeg straks tænker: hvordan har det google-program på min telefon pludselig fået noget at vide om, hvilken tekst-data, jeg har behandlet på min stationære computer?

Jeg overvejer situationen:
* teksten er inde i ram'en på min stationære computer (udklipsholderen)
* jeg har ingen google-programmer åbne (chrome benytter jeg ikke)
* jeg er konsekvent logget ud af min google-konto, når jeg benytter googles søgemaskine. Jeg var også logget ud på daværende tidspunkt.
* den eneste mulige sammenkobling af google-konti jeg kan få øje på, er hvis jeg har logget ind på youtube på min stationære computer. Dette kan jeg nemlig ikke udelukke; selvom jeg ikke erindrer, at jeg har været logget ind indenfor det specifikke tidsrum.

Så er der nogle her på sitet, der kan komme i taske om en brugbar forklaringsmodel?

Under alle omstændigheder er det da et brud på både data-sikkerheden fra Googles side af, ligesom det da må være et brug på den personlige frihed (de snager i personlige ting, som på ingen måde aktivt er overført til Google) og/eller GPDR.

Hvad er Jeres vurdering?

Er dette muligvis en større sag, som der burde undersøges tilbundsgående, og som muligvis kan få store konsekvenser for Google?
Avatar billede Slater Ekspert
06. maj 2020 - 19:14 #1
Beklager, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Det er ikke for at beskylde dig for at lyve, men det er bare ikke realistisk at Google på en eller anden måde, uden du overhovedet har noget Google software installeret, kan læse tekst i helt andre open source programmer på din Linux desktop, sende det tilbage til Googles servere, og sende det til din telefon. Og det selvom vi antager du er logget ind på din Google konto i Firefox, så den i det mindste har en mulighed for at identificere dig.

Ikke mindst er dette nærmest umuligt på Linux, fordi der sidder så mange paranoide tech-hoveder og overvåger deres netværkstrafik, som ville have opdaget hvis der blev sendt data til Google uden brugeraccept, især hvis det var tekst de havde skrevet i andre programmer. Og Google ville aldrig sætte sig selv i den situation, netop fordi det ville koste dem mange milliarder hvis det blev opdaget, for ikke at tale om potentielle straffesager for de involverede. Og det ville blive opdaget.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig andet, end at du på en eller anden måde er kommet til at gøre det selv, eller det ikke skete som du troede.
Avatar billede Undrende Praktikant
06. maj 2020 - 19:18 #2
Hvordan skulle jeg have gjort det selv?

NB:
jeg mangler måske lige at fortælle lidt om min baggrund. Jeg er IKT-ingeniør. Jeg underviser dagligt i opsætning og konfiguration af computersystemer. Så helt uden indblik i sagerne, er jeg ikke. Og jeg er et godt stykke væk fra det sinke-stadie, der antydes...
Avatar billede Slater Ekspert
06. maj 2020 - 19:22 #3
Ja, jeg tænkte nok du ville tage det personligt, selvom det var så høfligt sagt som kan lade sig gøre.

Jeg ved ikke hvordan du skulle have kommet til det selv, men for nu at sige det direkte:
Der er ingen måde det du siger kan være korrekt. Der være sket noget andet.
Avatar billede Undrende Praktikant
06. maj 2020 - 19:28 #4
Jeg tog det skam ikke personligt :-)

Jeg forklarede bare, at jeg skam har tænkt diverse scenarier igennem. Og jeg kan ikke se en mulig sammenhæng, da jeg netop gør alt for ikke at sende data til uvedkommende.
Avatar billede Slater Ekspert
06. maj 2020 - 19:31 #5
Godt nok. Jeg kan også sagtens forstå din undren, og jeg kan ikke forklare dig hvad der kan være sket. Med mindre du decideret har noget cloud clipboard installeret, og er kommet til at paste det ind på telefonen, meeen... det havde du sgu nok tænkt over, hvis det var tilfældet.

Jeg kan kun sige, at jeg også selv har siddet i situationer, hvor noget virkede som totalt umuligt, og de gange hvor jeg har fundet ud af årsagen, har det som regel været en fejl 40 i sidste ende.
Avatar billede Slater Ekspert
06. maj 2020 - 19:37 #6
Men når du nu har forstand på disse ting, kan du jo altid køre en tcpdump eller lignende værktøj (eller hvis du er super-paranoid, sætte det op på en rasperry pi som lokal DNS og proxy eller lignende, så det ikke kan omgås) for at tjekke om der bliver sendt noget data til Google uden dit accept.

Jeg kan bare garantere dig at mange andre har gjort det allerede, og ville have opdaget hvis den slags skete.
Avatar billede Undrende Praktikant
06. maj 2020 - 19:58 #7
Yep. Jeg kunne også oprette et spørgsmål herinde, så folk der allerede har sat testmiljøer op, og som kunne være interesseret i at være med til at finde den næste NSA-sag, vil kaste sig over sagen...
Avatar billede bvirk Guru
07. maj 2020 - 09:30 #8
Google har altså listet noget snedigt javascript ned i den translatør - som via uransagelige veje opsnapper  hvad der tastes på linux computeren. Transparent af google, at lade det fremstå som tekst der skal oversættes må man sige
Det må kræve en medsammensvoren i  leverandører af almindeligt anvendte programmer på linux desktoppen, mon mozilla, med sin ofte altid tændte thunderbird, har været med på lidt syngende kondensator biprocessering.

Føl dig beæret hr. IKT-ingeniør - ikke hvem som helst er værdig kandidat for noget der mere er spionstrategi metoder end big data høstning.

Lad os høre hvis du afdækker det.
Avatar billede Undrende Praktikant
17. juli 2020 - 13:11 #9
Jeg er nu kommet videre i sagen.
Til at begynde med installerede jeg et andet oversætter-program. Men overførslen af data bag min ryg fortsatte.
Jeg lagde mærke til, at ikonet for det nye program minder en del om Googles. Og med min viden omkring ikoner, og at deres udseende bestemt ikke er uden betydning for dem, der har indsigt, besluttede jeg mig hurtigt for at finde et oversætter-program, som absolut intet har at gøre med Google. Så jeg forsøgte programmet "Language Translator". Og nu optræder udfordringen slet ikke mere.

Så lad os se, hvor længe løsningen holder. For Language Translator benytter nemlig også Googles service til oversættelse af tale. Så dette er jo et tegn på, at producenten af dette program også har ladet sig sig forblænde og sælge...