Avatar billede ps76 Forsker
12. maj 2020 - 12:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

spam eller ægte?

Har modtaget en mail fra et sted, hvor der tidligere har været et ansættelsesforhold på tale. Afsenderen ser legitim ud, men der skal klikkes på et link, der siger "Open document". SÅ bliver jeg mistænkelig.
Alt andet ser ok ud, navn og adresser, firmadata. logo osv.
Har skrevet tilbage via "svar" til pgl. ang. min mistanke, og pgl. svarer "den er sikret til din e-mail-adresse. Log venligst ind med dine e-mail-legitimationsoplysninger for at se."
Måske er det ok? Er det sådan det ser ud, hvis man sender noget personaleinfo via Word med ekstra sikkerhed? Kan jeg evt. sikre mig inden klik på linket ved at gøre det på en anden computer off-line, eller måske via webmail? Hvad tror I?
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 12:37 #1
Den "lugter" Hmm.

Jeg ville på anden vis kontakte det firma du kender. Men bestemt ikke via "svar".
Avatar billede ps76 Forsker
12. maj 2020 - 12:44 #2
På den anden side er det en hel legitim mailadresse der står som afsender. Også samme som fremgår af firmaets hjemmeside for pgl. medarbejder. Ikke en af disse mærkelige xxx.@ zzhongkong osv adresser, som man af og til ser, når der kommer mail fra Skat el. andre.
Måske kan jeg åbne den via min tlf og den internetforb. jeg har der? Så går det vel ikke ud over min stationære (primære), hvis det går galt...?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. maj 2020 - 12:44 #3
#1 Jeg ville kontakte firmaet telefonisk.
Hvis man bliver mistænksom over et eller andet man får tilsendt, så er det bedst at lade tvivlen komme sig selv til gode, svindel er der nemlig nok af.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. maj 2020 - 12:49 #4
#2.. Tja nu kan du hverken stole på en mailadresse (eller telefonnummer)

De dygtige kan sagtens omgå det, så alt ser perfekt ud.
Avatar billede Palle A. Praktikant
12. maj 2020 - 12:50 #5
Jeg ville som udgangspunkt være mistænksom. Dels det at skulle klikke på link og dels at skulle logge ind med e-mail oplysninger.
Hvis man kan se afsenders mailadresse, vil man nogle gange kunne se om det er en spamadresse. Men kan også risikere at se ud, som om det kommer fra en medarbejder fra pågældende firma.
Sammenhold evt. adressen fra mail med en mailadresse på firmaets hjemmeside.
Tjek om den som underskriver mail er ansat ved firma.
Hvis du er nervøs, for at det skulle være et jobtilbud, du ikke vil gå glip af, vil jeg anbefale, at tage kontakt til virksomhende, og undersøge om de har sendt noget til dig, frem for at klikke på noget.
Avatar billede ps76 Forsker
12. maj 2020 - 13:56 #6
Det VAR spam. FIk en advarsel fra firmaets it-supporter...Men det så fantastisk realistisk ud, må jeg sige.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. maj 2020 - 14:11 #7
#4 Når man ved hvad firmaet hedder - og det må man jo stærkt formode når der har været et ansættelsesforhold på tale - så må det pågældende firma sandsynligvis have en hjemmeside med et telefonnummer. Dermed skulle man være sikret ved telefonisk kontakt.