Avatar billede Frannie Praktikant
12. maj 2020 - 15:13 Der er 6 kommentarer

Gaming på wifi

Vi har en 1000 mbit løsning fra Hiper. Det kan man jo så  ikke altid regne med. Routeren sidder midt i lejligheden men teenageren klager over gaming via wifi. Der er ikke mulighed for ledning direkte i router til hans gaming computer. Hvad er bedst- at sætte noget mesh system op (og ledning i sådan en enhed) eller noget acesspoint direkte på teenageværelset?
På forhånd tak for svar og meget gerne ideer til specifik løsning.
Frannie
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2020 - 15:57 #1
Lad knægten flytte pc tæt på router (men med wifi-forbindelse) i en uge.
Er det klart bedre, så overvej mesh, eller en løsning via el-net - mesh er nok hurtigst.
Og er der ikke en klar forbedring, så må han leve med det - og rykke tilbage - der kommer ikke noget bedre før han flytter hjemmefra, og selv kan bestemme.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
12. maj 2020 - 16:21 #2
Hvis routeren kan levere WiFi både via 5ghz og 2.4ghz båndet, så prøv evt. at teste om 2.4ghz er bedre pga. for lang afstand. 5ghz er ikke nødvendigvis den hurtigste forbindelse.
Avatar billede puren Ekspert
12. maj 2020 - 16:30 #3
hvad angår gaming er det ikke hvor hurtigt man kan Downloade/uploade fra/til nettet men hvor lang tid det tager at sende/modtage en datapakke (en datapakke er typisk 1 til 1,5 Kbit) og jo længer tid det tager jo mere lag kommer der. så sørg for at dataen ikke skal igennem så mange enheder, og her tæller selv millisekunder så god router et bed kunne være https://www.senetic.dk/product/RBD52G-5HACD2HND-TC og et godt WIFI kort til compouteren (du skriver ikke hvad det er for en computer så lidt svært at give et bud)

et mesh netværk vil sandsynligvis bare tilføje et hop mere at dataen skal igennem og når selv et millisekund tæller så et mesh net bare for langtsomt.

du kan evt teste her hvor hurtigt din forbindelse er https://www.meter.net/ping-test/
jeg har en fiber forbindelse for score 19 ms https://www.meter.net/ping-test/202018-286140-8ce2.html
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2020 - 18:17 #4
Når internethastigheder skal måles, anbefaler de fleste at bruge dette sted: https://www.speedtest.net/

Der kan du både se hastigheder for up- og download og PING. Tag testen på https://www.speedtest.net/ , se, hvad den siger og prøv så at læse dette link:

https://britishesports.org/news/ping-latency-and-lag-what-you-need-to-know/
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2020 - 19:11 #5
hastighed er subjektivt - på min ipad og android telefon er hastigheden 9-10 gange hurtigere end windows - det kan være firewall, viruskontrol osv på pc, men hastigheden er ikke, hvad jeg får, men hvad pc lader komme igennem. Testet med link fra #4 og windows app 'network speed test' (fra microsoft research)
Jeg bruger kun windows egen defender og firewall (og så adguard reklame-beskytter)
Avatar billede kurtba Ekspert
12. maj 2020 - 23:04 #6
Jeg har oplevet mange gamere, som aldrig fik en tilfredsstillende løsning, hvis de brugte wifi. Kablet forbindelse var det eneste som i sidste ende duede, hvis man var hardcore. Spiller ikke selv og har derfor ikke erfaring, men har hjulpet en del med forskellige løsninger med kabler.
Skulle jeg gøre det i dag, ville jeg kigge på en løsning, som bruger elnettet til at transportere signalet. Man skal altså bare have en stikkontakt ledig i nærheden af routeren og en stikkontakt i nærheden af computeren. Der findes en del løsninger af den slags, og da jeg selv har brugt devolo, er det umiddelbart en, som jeg kan sige god for. De fås i mange udgaver og derfor også til forskellige priser.
Alle de steder, hvor jeg har sat det op, har det været fordi, der var brug for bedre wifi, men devolos løsninger giver også mulighed for at få en kablet løsning.
Som jeg læser Jeres problem, har I ikke brug for et bedre wifi signal, men for at få en kablet løsning på hans værelse, uden at trække ledninger.
Så kunne I kigge på
https://www.dustinhome.dk/product/5011099192/magic-2-lan?ssel=false&LGWCODE=5011099192;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMIvtml6pmv6QIVT4GyCh2GVw7iEAQYBSABEgJhwPD_BwE
Den ene enhed monteres tæt på routeren og den anden ved computeren, hvor der så trækkes netledning fra router til første enhed og netledning fra anden enhed og til pc. Har I også brug for bedre wifi, skal I se på en anden model, som også er noget dyrere, men det er også noget som virker.
Bemærk - har I brug for også at koble andre ting på den pgl. stikkontakt, så skal I altid sætte devolo enheden direkte i stikkontakterne - ej i en fordelerdåse. I Devolo enheden, kan I så tage strøm ud til andre ting. Men vigtigt at den ikke sættes I fordelerdåser, da det vil forringe signalet.