Avatar billede Rosengreen Novice
18. maj 2020 - 16:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Intervaller i forhold til kategori

Hej

Jeg skal have grupperet en række værdier i intervaller i forhold kategori.

Jeg 43000 rækker i alt, hvilket gør det lidt møjsommeligt at hygge sig med manuelt.

Problemet er også at kategori værdierne ikke "passer" lineært med værdierne på den måde, at de optræder flere gange og på en uensartet måde som værdierne stiger.

Værdi    Kategori
100            A
105            A
187            B
188            A
250            B
254            B
267            A

Findes der en måde at gøre det så der for hver kategori angives interval af de værdier, der hører til?

Eks.

Kategori A: 100-105, 188, 267
Kategori B: 187, 250-254

Eller måske noget endnu mere smart?
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. maj 2020 - 19:02 #1
Hej

Du stiller et lidt uklart spørgsmål.
Dit eksempel viser
værdier og kategorier enkeltvis som par.

Dit ønske viser fer eksempel: Kategori A: 100-105,  Hvor er oplysningen om at 100:105  er en kategori?
Hvor mange kategorier vil du have?
Er A og B blot eksempler eller vil kategorierne være mange forskellige betegnelser?
Vil dine data altid være som de viste?

mvh mads32
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. maj 2020 - 19:10 #2
Har du adgang til Office 365 med funktionen TEXTJOIN/TEKST.KOMBINER og Dynamic Arrays?
Avatar billede Rosengreen Novice
18. maj 2020 - 19:37 #3
XL - jeg har adgang til microsoft 365
Avatar billede Rosengreen Novice
18. maj 2020 - 19:42 #4
Hej Mads

Ja. Det er lidt svært at forklare

Jeg har ca 43.0000 unikke værdier (postnumre i USA) som er grupperet mere eller mindre vilkårligt i 4 kategorier (zoner). Zonerne er ikke i fortløbende postnummer orden så de danner nogle overskuelige intervaller. Intervallerne er så at sige afbrudt så postummer 5-11 er en zone, 11-25 en anden og så fremdeles. Jeg prøver at gøre dette mere overskueligt og leder efter en måde hertil

Jeg har prøvet at stille det op ovenfor og meningen er så at en formel skal opstille intervaller af værdier (postnumre) indenfor hver kategori (zoner).

Ved ikke om det gjorde dig klogere
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. maj 2020 - 19:57 #5
Avatar billede Rosengreen Novice
18. maj 2020 - 20:23 #6
XL - ser på det i morgen!
Mange tak for din hjælp indtil videre!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 10:37 #7
@Rosengreen

Hvordan gik det så da du så på det?
Avatar billede Rosengreen Novice
20. maj 2020 - 12:03 #8
Hej

Jeg synes ikke rigtig at løsningen var optimal, så jeg gav op. Men markerer den som løst. Det havde jeg glemt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. maj 2020 - 13:00 #9
Kunne du ikke forklare lidt mere om hvad der ikke er optimalt, ellers giver du mig jo ikke en chance for eventuelt at komme med noget bedre. Eller er du ikke interesseret?