Avatar billede Hjælpmig Praktikant
18. maj 2020 - 19:18 Der er 9 kommentarer

Kan en anden person overvåge min computer uden jeg ved det?

Hej,

Vi oplever nogen mistænkelig ting i øjeblikket. Person A formår at få informationer som kun eksistere på person b’s computer og som aldrig er blevet delt med person a. Person A og B bor ikke samme sted og benytter ikke samme netværk. (Person A kan dog logge på det trådløse hvis han er tæt på hjemmet, da han kender koden til person b’s wifi).
Hvordan kan dette lade sig gøre? Hvordan stopper vi det, hvis man kan det?
Vi ved som sagt ikke hvordan dette kan lade sig gøre.
Håber i kan hjælpe
Avatar billede loukas Mester
18. maj 2020 - 19:56 #1
Jeg ville som det første ændre koden på mit wifi.
Og scanne computeren med et antivirusprogram.
Ved ikke hvor nemt det er mere, men engang var det rimeligt enkelt at få adgang til andres pc med en trojaner.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. maj 2020 - 20:02 #2
Det er før set, at en tidligere kæreste/anden, som har haft fysisk adgang til computeren har installeret et program.

Men ja.. Start med at logge af alt, og ændre alle koder.. Det er da en start.
Avatar billede Hjælpmig Praktikant
18. maj 2020 - 20:07 #3
Men den trojaner - kan vi gøre noget mod den?
Avatar billede Mikael Ekspert
18. maj 2020 - 20:18 #4
Jeg anbefaler at I får lidt hjælp fra en som i stoler på.. Og som ved hvad han/hun gør.
Avatar billede puren Ekspert
18. maj 2020 - 22:29 #5
JA!! i gamle dage var det programmer som Dark comet og Remcos der hyppigt blev brugt

tidliger cracker og i dag cyber sikkerheds expert Kevin Mitnick giver en fortælling her  https://www.youtube.com/watch?v=NtzZBTjKngw
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2020 - 09:22 #6
du kan også prøver housecall fra trendmicro - virker på mac, pc og android-enheder (så ikke iphone/ipad)
enkelt og gratis - men grundigt.
https://www.trendmicro.com/en_us/forHome/products/housecall.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2020 - 11:42 #7
Lav en ren Windows installation!
Avatar billede protona Novice
20. maj 2020 - 13:20 #8
Få ændret koden til dit wifi med det samme og lav herefter en ren installation af din computer. Sørg også for at få installeret et godt antivirusprogram, hvis du altså ikke allerede har det.
Avatar billede Eviemay Novice
20. maj 2020 - 17:19 #9
desværre findes der mange programmer i dag, der kan give nogen mulighed for at overvåge din computer eksternt.
hvad du kan gøre:
- se gennem de installerede programmer og afbryde mistænkelige dem (eller i det mindste læse om dem på google)
- brug god vpn
- brug inkognito
- ændre adgangskoder (eller angiv adgangskoder, hvis du ikke har gjort det endnu)