Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 21:01 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Partition er forsvundet fra diskhåndtering

Kære eksperter.
Dette er en svær en.
Jeg har ingen D drev som normalt skal kunne findes i stifinder eller diskhåndtering, kan kun se C-drevet.
Det er ikke to diske, men en som er partitioneret.
Jeg har reinstalleret windows helt fra start af, settet alt, men stadig kun ét drev, nemlic C.
Nogle der har en genial idé?
Mvh Allan
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 21:12 #1
Tag lige et screenshot under diskhåndtering evt upload det her imgbb.com
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 21:21 #2
Hej
https://ibb.co/NptMVy4
Her er linket. Umiddelbart kan vi ikke finde drevet her. Det er helt forsvundet.
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 21:24 #3
jep det er forsvundet der er ikke noget D-drev
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 21:29 #4
Hvordan tilgår man det igen? Man kunne godt initiere spil fra D-drevet inden reset af PC, men der var ingen adgang til det. What to do?
Avatar billede puren Ekspert
23. maj 2020 - 21:35 #5
som sådan kan du ikke hvad du havde til at ligge på dit d-drev er slettet.

eneste måde at komme til det er ved at begynde på at scanne harddisken for slettet data og trække det ud som man vil redde
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 21:41 #6
Jeg har intet problem med at data er slettet, men problemet er at partitionen er væk.
Jeg har frivilligt slettet alt så det er ok.
Der mangler en partition, det er problemet, det gør computeren næsten ubrugelig da der nu næsten ingen lagerplads er på den.
:-(
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 22:09 #7
Vis skjulte mapper og drev fra stifinder i kontrolpanelet?
https://ibb.co/qddKycM
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. maj 2020 - 22:11 #8
Du har 85% fri plads på C. - har installationen ikke bare taget alt til c: som nu har den plads c: og d: havde før
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 22:27 #9
Nej desværre. Der var langt mere plads på drevet før. Det er kun den mindre partition, der vises nu. Jeg har google og googlet, og flere har samme problem efter opdatering af windows 10. Men ingen gode løsninger desværre.
Jeg har slået visning af alle ting til i Stifinder :). Men den ville jo nok alligevel blive vist i diskhåndteringen.
Kan også kun se den lille partition i disk list i CMD... Den er simpelthen forsvundet eller usynlig.
Kan man gøre noget via update af diskcontrollere eller andre forslag? :)
Tak for forsøg dog :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2020 - 22:27 #10
Du har masser af plads på C: drevet.

Du siger du har reinstalleret Windows? - så har du nok i den forbindelse slettet alle partitioner der var på den fysiske harddisk, og Windows installerer som standard kun i én stor partition.

Så mon ikke det er det der er sket?

Hvad er også dit formål med at partitionere? - man gjorde det for 10 år siden for lettere at kunne styre data m.m. - men det er en forældet tankegang. Du har masser af plads på det ene drev, og får i hvert fald ikke mere ud af at dele pladsen ud i en partition mere :-)

Når det så er sagt, kan du højreklikke på c: drevet i diskhåndteringen, og vælge at gøre denne mindre.
Når det er gjort, kan du oprette en ny partition der hvor der nu er ledig plads.
Avatar billede milter Ekspert
23. maj 2020 - 22:31 #11
Du har tilsyneladende lavet en komplet formatering af hele drevet, og det betyder så, at dit tidligere D-drev nu er blevet en del af dit nuværende C-drev.

Men helt ærligt, med et drev med samlet omkring 240 GB plads giver det ikke megen mening at have et separat D-drev, medmindre du har helt specielle krav.

Hvorfor besluttede du dig for at formatere og geninstallere Windows?
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 22:42 #12
Jeg geninstallerede windows, da den netop havde slettet/skjult/tabt den ene partition eller nærmere kaldet mit D-drev.
Jeg havde langt mere plads før nemlig. Så det er ikke fordi jeg ønsker at have mit drev partitioneret, men før alt det her havde min PC et C (som nu) og yderligere et D drev med langt mere plads. Så mine 240 GB er kun en mindre del af hele diskens egentlige størrelse. Det er det, der er mit problem. Den kan kun se den lille del nu.

Nogle har haft held med at geninstallere Windows osv. men det har ikke hjulpet i mit tilfælde.
Jeg bruger PC´en til gaming, så det kræver jo lidt plads. Så 240 GB er ikke så meget at have tilbage.
Ville derfor gerne have adgang til resten af harddisken. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 22:46 #13
Hvad hedder den harddisk du har i computeren?
Modelnavn og nummer :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 22:50 #14
Og du er 100% sikker på du ikke har en ssd som der er synlig nu, og evt en der er koblet direkte på bundkortet som M.2 disk?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2020 - 22:54 #15
Du har med garanti ikke "mistet plads" på den eksisterende disk. Den er på den størrelse der er angivet i Diskhåndteringen.

Hvis du mener du havde mere plads før, er det fordi du har endnu en harddisk i PC´en, og at den ikke virker længere.

Du må have låget af, tælle harddiske, og finde ud af om kablerne sidder ordentligt.
Hvis alle kabler sidder ordentligt, er disken formentlig brækket ned, og skal skiftes.
Avatar billede al_evil Juniormester
23. maj 2020 - 22:56 #16
OK, tror jeg går i seng..... I har sgu ret. Jeg tror, den har samlet det hele til 1 stor partition. Nu har jeg luret på diskens modelnummer og kan godt se, at det nok er mig der tager fejl. Beklager. Den har samlet det efter en windows update. Det var gået hen over hovedet på mig....
Men tak for hjælpen, så fandt jeg da ud af, at jeg skal have en større PC :):):). Eller et eksternt drev... :)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2020 - 22:58 #17
#16 Ok. Men er du sikker på du ikke har en M.2 disk på bundkortet?