Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 17:37 Der er 26 kommentarer

Larm fra blæser på bærbar

Min gode gamle bærbare fra MM Vision har en sindsygt larmende blæser. Jeg har haft den skildt ad og rengjort med luft og støvsuget osv, men lige lidt hjælper det. Problemet opstår især nå jeg arbejder i Photoshop. Jeg har forsøgt at lave en stresstest med et program, der hedder HeavyLoad fra Jamsoft. Lod det køre i 10 min og blæseren larmede helt vildt. CPU temperaturen kom op på 95 grader.
Jeg er lidt i tvivl, om det er blæseren, som er i stykker eller om jeg kan gøre noget i noget firmware/bios for at slippe for larmen.

Kan nogen komme med gode råd?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:02 #1
Vil mene du skal have skiftet kølepasta på den. Den er formodentlig udtørret og virker ikke længere.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:06 #2
Har du haft køleprofilet af uden skift af kølepasta?
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:06 #3
Det lyder meget plausibelt. Det er ikke blevet gjort siden 2014 :-) Jeg har vist en gammel tube liggende et sted. Kan sådan en egentlig blive for gammel?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:12 #4
Hvis proppen har lukket tæt tror jeg det ikke. Husk hvis du skiller den ad at tørre alle dele af med alkohol så det er helt rent. Påfør kun den mængde der skal til for at dække hele cpu og grafik chip. For meget isolerer i stedet for at lede.
Håber du så får temp. ned
Hvis ikke er køleprofilet defekt.
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:13 #5
Jeg har ikke afmonteret noget - blot blæst med luft fra dåse samt støvsuger.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:15 #6
Ok. Model nr på bærbar?
Måske vi kan finde en video om det :-)
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:21 #7
Håber, du kan bruge nedenstående:

Som nævnt købt hos MM Vision i 2014. Nedenstående er kopieret fra fakturaen:

- Vision S4765 S-Series 17,3"
- NOTE Vision W370ST Barebone
- Intel Mobile I7-4700MQ 4x2,4GHz (3,4GHz)

Sig endelig til, hvis du har brug for yderligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:22 #8
Da du havde skilt den ad pillede du så blæseren ud for at komme ind til køleprofilet, hvis dette er en mulighed?
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:24 #9
Nej, jeg har ikke skilt noget ad.
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:25 #10
Dvs jeg åbnede selvfølgelig for "låget" for at komme til blæseren, men jeg pillede det ikke af :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:27 #11
Mange gange sidder sådan en blæser med et stik og 2-3 skruer. Når blæseren så er ude kan man rense den finmaskede køleprofil. noget bedre :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:27 #12
Kan ikke rigtig finde video på din pc desværre :-(
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:30 #13
Det er helt fint :-) Jeg har i tidernes morgen gjort noget lignende på en stationær, så HELT ukendt land er det trods alt ikke. Jeg lover at være forsigtig.

Du skal i hvert fald have mange tak for at spore mig i den retning :-)
Avatar billede boeniz Novice
27. maj 2020 - 18:32 #14
Jeg vil prøve at kigge på det i morgen.

Du skriver at der sidder en fintmasket køleprofil under blæseren. Kan denne også afmonteres og renses med alkohol?
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2020 - 18:40 #15
Det ville jeg holde mig fra, men en gang trykluft kan ikke skade.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 18:56 #16
#14 Nej køleprofilet lader du være i første omgang.
Bruger men trykluft, så er det fra der hvor blæser puster ud man bruger det. Gør man den anden vej kan man sætte skidtet mere fast.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 19:22 #17
Når du får den skilt ad tag et billede og upload det evt her https://da.imgbb.com/
Jeg er hjemme fra i morgen ved 16 tiden.
Avatar billede boeniz Novice
28. maj 2020 - 17:19 #18
Har prøvet at tage et par pics:

https://ibb.co/yQ6L27p
https://ibb.co/vPGdyKV
https://ibb.co/2Sk4Ygy

Håber, de kan ses.

Kan jeg forsigtigt rense det gamle pasta af med alkohol eller skal jeg afmontere mere?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. maj 2020 - 18:50 #19
Jeg tror ikke at du behøver yderligere at afmontere flere dele - Isopropyl alkohol og en blød klud, samt en hel del forsigtighed vil kunne gøre underværker :-)
PS. forsigtigheden er ikke det mindst vigtige del.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2020 - 20:34 #20
Nå du skilte det hele ad alligevel. På billede 3 hvor det er samlet kunne du i første omgang have afmonteret blæseren med de 3 skruer og så se om du havde været omhyggelig nok med rengøringen. Men du er  gået videre kan jeg se. Gennemfør #19 som ErikHg skriver. Og ikke for meget kølepasta på. Virker som der var rigeligt sidste gang.
Avatar billede boeniz Novice
28. maj 2020 - 21:11 #21
Ja, jeg kom helt ind til kernen :-) Jeg gjorde godt og grundigt (og forsigtigt) rent med isopropylalkohol 99%, og kom nyindkøbt pasta på. Jeg syntes jeg var meget forsigtig med mængden, men er lidt usikker på, om jeg kom for meget på CPUen.
Kørte med spænding en ny 15 min. stress test, og blæseren gik desværre larmende i gang igen med det samme. Temperaturen holdt sig dog lige omkring 90˚
Er det en acceptabel temperatur? Skal jeg rense igen og komme mindre pasta på og lave ny måling, eller kan jeg allerede nu konkludere at blæseren er defekt?
For øvrigt åbenbarede der sig masser af støv i blæsermodulet, da jeg afmonterede det. Der blev naturligvis også behørigt renset...
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2020 - 21:13 #22
Hvad måler du med?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2020 - 21:15 #23
Som udgangspunkt med hensyn til kølepasta, så er det nok med en klat på størrelse med en lille ært midt på cpu, inden man monterer profilet igen lige hen over.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. maj 2020 - 21:23 #24
Jeg synes at 90 grader er alt for høj en temperatur.
Det er ikke sundt for cpu'en i længden med så høj en temperatur.
Avatar billede boeniz Novice
28. maj 2020 - 21:31 #25
Avatar billede boeniz Novice
28. maj 2020 - 21:37 #26
Jeg tror, jeg prøver at skille det ad igen i morgen, for at se om jeg har kommet for megen pasta på CPUen. GPUen er jeg sikker på var lige i øjet :-)

Selvom blæseren larmer mere end godt er, tænker jeg, at den vel stadig udfører sit formål - at nedkøle de vitale dele. Men hvis det heller ikke er tilfældet, kan jeg da godt blive bekymret for, om problemet er mere alvorligt end bare støj...