Avatar billede Jim Rasmussen Novice
29. maj 2020 - 20:02 Der er 1 kommentar

Underlig benchmark score

Hej.. Jeg er nu ikke typen der sidder og køre benchmark hele tiden. Hvis alt køre fint er det vel godt.. Right? xD Ej. Jeg er ikke ekspert inten for it, men heller ikke grøn.

Mit spørgsmål er så i forhold til vrmark og nogle underlige resultater i de forskellige tests.

Mit system er som følger: "Ingen oc nogle steder"
CPU - i9 9900k
GPU - gtx 1080ti
RAM - 16gb @3000mhz
Mobo- ASUS ROG STRIX Z390-E GAMING
Lager - Samsung 970 EVO SSD 500GB plus en HDD 2TB
PSU - 1000w
Styresystem - Windows 10 PRO

Det underlige er så at i den første test "Orange room" ligger min score ret højt "13033" langt over et setup med for eksempel en Ryzen 7 3700X og et RX 5700XT ifølge hvad folk med sådan et system score i gennemsnit.

Den information giver så mening her. For i nummer 2 test "Cyan room" der ligger jeg på 7683 hvor et system med Samme Ryzen 7 3700X og RX 5700XT som jeg vandt stort over i tidligere test får gennemsnitlig 9100 i denne test??

Lyder det ikke lidt sært?

Har i bud på hvad det kan skyldes?
Avatar billede milter Ekspert
29. maj 2020 - 20:43 #1
Jeg er ikke gamer, men jeg tror, jeg kan give dig en form for forklaring.

Benchmarks, især de benchmarks, som benchmarkfanatikere sender ind til diverse fora, kan aldrig give en entydig fortolkning på, hvor god en bestemt sammensætning af hardware er til en bestemt opgave. Der er så mange variable værdier, at jeg vil påstå, de er ubrugelige til noget fornuftigt. Benchmarks måler på nogle bestemte dele af et spil, men, mig bekendt, så kan de ikke sige noget om, hvordan hele spillet i realiteten kører "overall" på en bestemt computer.

Derudover, så er mange spil bygget til at virke bedst med noget bestemt hardware, nogle gange bygger fabrikanter af CPU'er og GPU'er deres hardware til at virke optimalt med bestemte spil eller programmer, lige som f.eks. nogle videoredigeringsprogrammer virker bedre med nogle CPU'er eller GPU'er end med andre i visse funktioner.

Husker du skandalen med VW's forfalskede målinger af deres bilers udledning af forurenende stoffer med testudstyr tilkoblet? Jeg vil ikke påstå, det samme foregår her, men det viser, at man skal være meget skeptisk mht. alle former for målinger, medmindre man 100% ved, at alt foregår på en 100% neutral og 100% sammenlignelig baggrund.