Avatar billede dbg Juniormester
02. juni 2020 - 07:13 Der er 13 kommentarer

Kan tidligere ejer beholde sin mail når jeg overtager domæne?

Jeg skal overtage et domæne fra et familie medlem, men han vil gerne beholde sin mail på domænet.

Bliver det noget rod når jeg også selv skal sætte min egen mail op på domænet?

Kan man lave en løsning uden det påvirker det mit domæne og mail osv. og uden at han behøver have adgang til domænets DNS indstillinger osv.?

Kan det have andre konsekvenser som jeg ikke har tænkt over?

Tænkte om man kunne lave noget email viderestilling eller så noget men jeg skal lige vurdere om jeg gider til at bøvle med det eller om jeg bare skal finde et andet domæne. Jeg gider ikke rigtig eje et domæne "halvt" fordi jeg skal bruge det til noget seriøst.
Avatar billede stjans Guru
02. juni 2020 - 07:46 #1
Fordi han har en emailadresse, har han ikkeadgang til selve kontrol panelet.

Han kan sagtens bibeholde sin mailadresse.
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. juni 2020 - 08:26 #2
Som #1 siger, så kan du sagtens overtage domænet.
Husk på et domæne og en email, er 2 forskellige ting.
Og så alligevel har de selvfølgelig en forbindelse.

En email kræver et domæne og en tilknytning til en mailserver.
Men hvis du overtage domænet.
Opsætter en mailserver og opretter samme email som tidligere bruger havde, så kan vedkommende få login informationer til mailserveren og kan fortsætte som tidligere.
Dog kan vedkommende muligvis ikke se historikken i sin mailboks, da det kan ske den er gemt i den gamle opsætning. (det bør i undersøge inden i overtager 100%)

Men umiddelbart burde det fint kunne virke.
Du får domænet og gamle ejer beholder email-adressen. (hvis det er aftalen)
Avatar billede acore Ekspert
02. juni 2020 - 10:53 #3
Du kan også opsætte dns på dit domæne, så mail går den den gamle ejers mail-server. Så slipper du for at opsætte mail-hotel for ham og han slipper for at skifte.
Avatar billede acore Ekspert
02. juni 2020 - 10:55 #4
Men du kan kun have en mail-server per domæne (medmindre du bruger sub-domains). Så det kræver, at du ikke selv skal bruge mail på domænet.
Avatar billede stjans Guru
02. juni 2020 - 11:23 #5
Nej - der kan da være flere tusinde mailadresser tilknyttet samme domæne ???
Avatar billede acore Ekspert
02. juni 2020 - 12:21 #6
#5 - ja, men kun én MX record i DNS og dermed sendes alle mail-adresser fra domænet til samme server.
Avatar billede stjans Guru
02. juni 2020 - 12:55 #7
Men er det ikke helt ligegyldigt ?. den tidligere ejer vil beholde sim mailadresse (som jeg forstår spørgsmålet). Dette kan den nye bare lade ske; ingen ændringer nogensteder - og den "gamle" har (når pw ændres til kontrolpanel hos hosten) ingen adgang til opsætningerne...
Avatar billede dbg Juniormester
02. juni 2020 - 22:03 #8
altså jeg skal også selv have sat en mail op på domænet. mailen bliver dog noget med kontakt@domæne.dk
hvor "domæne" selvfølgelig er det domæne jeg får.

tidligere ejers mail er fornavn@domæne.dk
hvor "fornavn" er hans fornavn.

men om han bare kan køre videre med samme mail ved jeg ikke. er det ikke mit domæne som modtager alle hans mails og så er det min opgave at viderstille dem til hans mail klient (eller hvad så noget hedder) ?
Avatar billede stjans Guru
03. juni 2020 - 08:10 #9
Du kan oprette så mange mailadresser som du vil.

Eks. tildligereejer@ditdomæne.dk - digselv@ditdomæne.dk o.s.v..

De har intet med hinanden at gøre - og vidersendelse er ikke nødvendig, da mails til de respektive mailadresser kun sendes til disse.

Han kan sagtens køre videre med sin "gamle" mailadresse.
Avatar billede ejvindh Ekspert
04. juni 2020 - 10:43 #10
Forskellen på hvad acore og stjans skriver handler vel udelukkende om, om den gamle bruger gerne vil beholde sin historik, og om han har sine gamle emails liggende på serveren.

Hvis han er af typen, der henter alle emails hjem på sin lokale computer, eller han i hvert fald ikke har brug for adgang til gamle emails, så er der ingen problemer i forhold til bare at tage det hele over til den nye ejer, og så lade den gamle ejer have en email-adresse her.

Hvis han har sine ting liggende på serveren (og gerne vil bevare adgang til disse ting), skal dette håndteres. Enten (1) ved at han downloader dem, (2) ved at man beholder den gamle server (så den nye ejer altså bare overtager det fulde abonnement hos den nuværende udbyder), (3) følger acores løsning, (4) eller man på en eller anden måde får dem overført til den nye server.
Avatar billede acore Ekspert
04. juni 2020 - 13:20 #11
ejvindh hsr ret i hvad man skriver.

Men der er et issue mere i at den gamle ejer får en mail hos den nye ejer.

Der er forskel på, hvordan hosts håndterer opsætning af og tilgang til mail-konti. På nogle, kan admin få adgang via webmail uden at skulle kende passwords. Hos alle de, jeg kender, kan admin slette/nulstille password.

Dvs potentielt har admin (ejer) adgang til den gamle ejers mails. Det kan være et problem for den gamle ejer.
Avatar billede stjans Guru
05. juni 2020 - 09:22 #12
Acore: Det er helt korrekt - det kan være et problem..
Avatar billede dbg Juniormester
09. juni 2020 - 17:26 #13
det er lige meget nu. han skal bruge domænet. jeg dropper det og køber mit eget domæne. tak for hjælpen