Avatar billede Calle5463 Forsker
07. juni 2020 - 18:02 Der er 5 kommentarer

Hjælp til opsætning af krydsfelt

Hej
Håber der er nogen der kan hjælpe mig på vej, sådan lidt skridt-for-skridt.

Jeg har et lille deltids alt-mulig-job på et bosted for unge mennesker. På stedet findes et rackskab med en del "skrammel", som gerne skulle være sat op, så der findes et netværk for medarbejdere og et for beboere. Nu har en eller anden i sin store visdom (nej, ikke mig) byttet rundt på et ukendt antal kabler, og sandsynligvis fået sendt spænding fra en medarbejderport i mikrotik'en (Poe) ind i EdgeSwitchen. Og det kunne ES'en ikke li'! (Er ES'en mon helt kaput?)
(Hvordan sætter man et billed ind her??)

1000-kroner spørgsmålet er: Hvordan forbinder jeg det hele korrekt igen?
Lidt forklaring til opsætningen
Medarbejdernetværket kan tilgåes via nogle af vægstikkene samt trådløst (pw-beskyttet)

Ligeledes kan beboernetværket tilgåes via andre vægstik samt trådløst (pw-beskyttet), så kun udvalgte beboere har adgang.

"Skramlet" i skabet er -

TDC-router (har ikke lige model i skrivende stund)
Mikrotik CRS328-24P-4S+RM
EdgeSwitch 5XP
Et krydsfelt med ~25 stik

Der er tre AP fordelt i hytten (Ubiquiti UniFi, som får power fra ES'en)
Avatar billede leif Seniormester
07. juni 2020 - 18:15 #1
Ærligt, da ingen af os kender opsætningen af udstyret er det umuligt for os at vide.

Kører man fx VLAN eller er det sat op på Mikrotek med forskellige porte til forskellige formål.

Det kræver en gennemgang af opsætning og jeg ville personligt hive fat i dem om har lavet opsætningen.
Avatar billede puren Ekspert
07. juni 2020 - 18:27 #2
bruger selv microtik og ELSKER DET ingen stop-klodser at det kan/må man ikke eller andet bras

vil gerne give det et skud men ellers skulle du måske skrive til nørdderne https://forum.mikrotik.com/

så smid lige din config på pastebin og link til den
Avatar billede Calle5463 Forsker
07. juni 2020 - 20:19 #3
Hej I to - Leif & puren

Tak fordi I giver et besyv med. Jeg har så mange ??, at det kan være svært at få startet et logisk sted, men lad mig prøve (længere nede) herunder.

Jeg er absolut ikke velbevandret i netværk, som i overhovedet. Har indtil videre bare klaret mit eget private (inkludere et par switche, kan bedst lide alt er trådet) :-), men det kræver jo heller ikke ret meget andet end at sætte lidt kabler i nogle huller i den rette rækkefølge.

Bostedets netværk er opsat af et firma med kompetencer udi den slags, og egentligt burde jeg holde fingrene væk, men ledelsen synes de vil prøve at lade mig klare ærterne, så der ikke kommer en (stor) faktura. Omkostningerne kommer så bare et andet sted, men det en anden snak!

A: Virker HW'en
Det må være det første jeg skal finde ud af.
Min umiddelbare fornemmelse er, at alt andet end EdgeSwitchen virker korrekt. Så-
A1: Kan jeg tage Edgeswitchen ud af skabet og med hjem til min egen PC, og tjekke om den virker! Hvis ja,
A2: Er der noget SW jeg skal downloade, og,
A3: vil det være en ide, at lave en tråd specielt om den del?

B: Hvad gør de enkelte komponenter i rackskabet?
Min fornemmelse er, at -
* Mikrotiken opdeler i de to netværk, medarbejder henholdsvis beboerer
* EdgeSwitcen "samler" de to netværk, så de kan distribueres trådløst sammen med power til AP'erne, så -
B1: Hvis Edgeswitchen ellers virker, skal der så bare et kabel fra Mikrotikens gruppe for medarbejder og Mikrotikenes gruppe for beboerer i hver sin port i EdgeSwitchen (pot 1 & 2)?

C, krydsfeltet
Krydsfeltet har ~25 huller. Ikke alle huller er forsynet med stik.
C1: Kan man købe stik, så de kan forbindes med kabelstik på begge sider, så jeg ikke skal rode med en masse ledningsender?
C2: Hvor køber jeg stik? (går ud fra det er en eller anden standard)
Avatar billede puren Ekspert
07. juni 2020 - 22:06 #4
jeg ville nok råde dig til at sige nej tak til den opgave.

lige pt som jeg læser det. så er der bare lidt kabel råd(det kan være slemt nok)men der er ikke råd i routeren, og du har muligvis lidt defekt hardware.

mikrotik er ikke bruger venlig på nogle punkter så ved du ikke hvad du laver så ender du med at lave mere lort i den og så ender du med at skulle betale endnu mere for en tekniker som kommer ud
Avatar billede Calle5463 Forsker
07. juni 2020 - 23:00 #5
#4, puren, det har jeg også fremhævet - uden det er sevet ind. Måske nogen har dårlig samvittighed ....

Jeg har heller ikke tænkt mig at eksperimentere, uden jeg er grænsende til 100% på jeg gør det korrekt. Og der er jeg endnu mindre nu :) - men med lidt bedre skyts.