Avatar billede per2edb Guru
09. juni 2020 - 19:21 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Access kan ikke starte op

Jeg har lige fået office opdateret fra Office365 til Microsoft365

Det har medført en grim fejl:

Når min app der er på 200 mb starter går det lige igang og så "falder" det ud igen

Jeg har nyinstalleret office og altså access til Microsoft365

Kan min app være blevet for stor - 200mb ?

Kan i hjælpe
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2020 - 19:46 #1
I very much doubt that 200Mb is the problem.

Try importing into a new dB.
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2020 - 19:57 #2
as far as I am aware, Microsoft 365 contains Office 365, so I could imagine that Access is the same in both.
Avatar billede per2edb Guru
09. juni 2020 - 20:46 #3
Ja det er den samme access

Jeg har prøvet at lave en by DB - virker stadig ikke
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
09. juni 2020 - 21:03 #4
Kan du starte op uden at køre Autoexec?
Kan du linke fra en anden Access?
Kan du starte access med den parameter, som blot komprimerer/reparerer?
Har du en version af den gamle M365, som du kunne starte den på og så evt. splitte den op i program og tabeller?
Og så de gængse: Har du opgraderer? Kan du lave andre databaser med den version?
Læg den gerne i en zip på nettet, så kan jeg evt. prøve lidt.
Avatar billede per2edb Guru
09. juni 2020 - 23:18 #5
Fejlen er opstået efter opdatering af Access

Hvordan kommer jeg tilbage til den tidligere version????
Avatar billede terry Ekspert
10. juni 2020 - 11:01 #6
Uninstall access and then re-install from Office 365. And I would suggest backing up your pc before doing so. ;-)

No guaranty its going to help though, as I said I think Access is the same in both versions.

Have you tried any of the other suggestions, you dont answer....
Avatar billede per2edb Guru
10. juni 2020 - 19:58 #7
Nu ved jeg mere - men endnu ikke alt.

Opdateringen har bl.a gjort at formateringen er ændret

Dim  Pris As Single

Pris=1.2
msgbox Pris  viser 1,2

Hvordan sørger jeg for 1.2 bibeholdes til 1.2 overalt i Appen ?

(Dette var skyld i appen gik ned. Det fandt jeg ud af ved at slå autoexec fra - tak for hjælpen til dette)
Avatar billede terry Ekspert
10. juni 2020 - 20:14 #8
Pris=1.2
msgbox Pris  viser 1,2

what is the regional settings on the PC set to?
If its Danish then the decimal symbol is , if its UK/US then its .
Avatar billede terry Ekspert
10. juni 2020 - 20:16 #9
So your problam has very likely NOTHING to do installing Microsoft365:

If you need to use . as the decimal symbol then you need to alter the region settings not the access program
Avatar billede terry Ekspert
10. juni 2020 - 20:25 #10
Try looking at the Region settings on your PC. Under "Adionional settings" you can find the decimal symbol. It is probably set to , but if you change it to . then your dB will probably work.
Avatar billede per2edb Guru
10. juni 2020 - 20:43 #11
Tak jeg prøver
Avatar billede per2edb Guru
10. juni 2020 - 22:34 #12
Du skriver:
If you need to use . as the decimal symbol then you need to alter the region settings

Desværre kan jeg ikke finde " region settings" i Microsoft365

Jeg skal være sikker på at f.eks Pris=1.2 også er med punktum i f.eks
SQL = "SELECT Antal * '" & Pris & "', .........
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 10:46 #13
Its on your PC, not anything to do with Office/Access.

These settings have influence on how numers and date times are displayed on the PC and also Access.

https://support.microsoft.com/en-us/office/change-the-windows-regional-settings-to-modify-the-appearance-of-some-data-types-edf41006-f6e2-4360-bc1b-30e9e8a54989

A question. Why are you using . as the decimal symbol on your PC when you are in DK?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. juni 2020 - 11:23 #14
Det er lidt mystisk, for uanset hvordan din opsætning er, burde Access og SQL jo opfatte tallet 1,2 på samme måde.

Det er iøvrigt friskt, at du adder tal til tekst, som du jo gør i "SQL = "SELECT Antal * '" & Pris & "', ............  Dit komma går måske også ind og er en adskiller i SELECT-sætningen. Prøv selv at formattere "Pris", sæt den i gåseøjne og se, om det går bedre.

Jeg undgår så vidt muligt at være afhængig af "tilfældige" settings.
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 11:40 #15
Det er lidt mystisk, for uanset hvordan din opsætning er, burde Access og SQL jo opfatte tallet 1,2 på samme måde.

I dont think there is anything mystical about it. If you try using . as the decimal symbol but your Region settings are DK then it is going to give problems.
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 11:51 #16
but we can assume that the problem has nothing to do with Microsoft365
Avatar billede per2edb Guru
11. juni 2020 - 11:54 #17
Prisen er en variabel der udefra skal indgå i SQL SELECT
Altså eneste måde er lave den til tekst og adde den
Har du en anden løsning

Min hovedfejl opstod selvfølgelig ved opdateringen da . blev til , so SELECT gik ned med et brag sammen med Appen

Ja nu er jeg nød til at formatere Prisen
Det skal jeg nu mange steder - øv
Kan det være rigtigt det ikke kan stilles i ACCESS  så
Prisen 1.2 bibeholdes til 1.2 overalt i Appen
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. juni 2020 - 11:54 #18
Well, terry, det kan du sådan set ikke. Hvis det virker og du opdaterer, hvorefter det ikke virker, har det jo en effekt at opdatere..
Jeg forstår det, hvis per2edb vil dowgrade, hvis det så virker. Hvis det er kompleks programmering kan det jo tage sin tid at teste og evt. rette til.
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 11:54 #19
if the Pris cam from a numerical field in the dB then

SELECT Antal * Pris ...

would give you a numerical result with decimals which you could then format as you want
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 12:07 #20
"Well, terry, det kan du sådan set ikke. Hvis det virker og du opdaterer, hvorefter det ikke virker, har det jo en effekt at opdatere.."

I dont know how the update has been done, it may have changed the settings on the PC, but I still doubt very much that its Access that is the problem.

Trying to work with two different decimal symbols in the same programm is going to give issues, and that was the case before updating to Microsoft365

If you want to continue using 1.2
"Prisen 1.2 bibeholdes til 1.2 overalt i Appen
Then the easiest way is to have your regional settings (ON THE PC) set to UK, I do ;-)
Avatar billede terry Ekspert
11. juni 2020 - 12:09 #21
"Prisen er en variabel der udefra skal indgå i SQL SELECT
Altså eneste måde er lave den til tekst og adde den

still need a logical reason for that
Avatar billede per2edb Guru
11. juni 2020 - 12:46 #22
Nu er jeg helt forvirret

Jeg prøver at simplificere:

Dim  Pris As Single
Pris=1.2
Nb:  msgbox Pris                    Nb: viser 1,2  <= ????

Jeg skal have udført:

Dim SQL as string
SQL=" SELECT Antal * Pris ...        Nb Antal ligger i Tabellen - Pris se ovenfor

Venligst hjælp mig ved at fuldføre dette:
SQL=" SELECT ??????
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
11. juni 2020 - 13:07 #23
Jeg anbefaler fortsat, at du selv formatterer Pris i stedet for at lade indstillinger gøre det. Som sagt kan du være uheldig, at SQL opfatter det som "SELECT antal * 2,1 ...", hvilket kunne give syntaksfejl pga. ",".

Jeg ville fiddle med en tmp=format(pris), som så kunne sikre, at dit kald blev 100% char (så "&" ikke formatterer tekst og tal): "SELECT Antal * " & tmp & "..." Det er måske overkill, og måske hjælper det ikke.

Prøv evt. at hardkode det, så du i en testkørsel direkte skriver "SELECT Antal * 1,2 .." og se, hvad SQL siger til dét.

Hvilken fejlmeddelelse giver SQL?
Avatar billede per2edb Guru
12. juni 2020 - 11:30 #24
"SELECT Antal * " & tmp & "..."  Virker
Jeg kan ikke oplyse fejlmeddeelsen da app'en går ned

Nu skal jeg have hele Appen gennemgået. Det er øv

Hvorfor pokker har Access ikke mulighed for sikre at:

Dim  Pris As Single
Pris=1.2
Vedblivende er 1.2

Det er fortsat mit ønske for fremtiden men eller 1000 tak for hjælpen begge 2
Avatar billede terry Ekspert
12. juni 2020 - 14:15 #25
"Hvorfor pokker har Access ikke mulighed for sikre at:

Dim  Pris As Single
Pris=1.2
Vedblivende er 1.2

Because you are in DK and the decimal symbol is ,

It has NOTHING to do with Access. If you enter 1.2 in an Excell sheet and your regional settings are DK then will probabaly be cheaged to a text value.
But if you enter 1,2 it will be numerical

Again, nothing to do with Access.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
12. juni 2020 - 14:44 #26
Det var godt, at det virker.

Når nu du er i gang, vil jeg anbefale, at du ændrer "Antal" til et ord, som ikke er reserveret. I dette tilfælde er det en oversættelse af "Count", men forestil dig, at du kalder en variabel for "While" el.lign. Det er muligt, at det går godt, for det er trods alt kun oversættelsen, men du kan f.eks. bruge "Antal" og "Hvor", hvis du laver forespørgsler.

Selvfølgelig, "if it ain't broke, don't fix it'

Held og lykke med det.