Avatar billede ranni Forsker
11. juni 2020 - 11:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på router med Sim-kort.

Hej.

En ikke lavpris Asus leverer lige nu download 15 Mb og 30 Mb upload.
Download er 1/4 del normal.
Trådløs forbindelse til Ipad og PC èr
Er det router, der svinger eller er det leverandør til SIM-kort, der skaber problemerne.??
Jeg oplever tit næsten ingen forbindelse, end ikke hastighedsmåling vil starte.
Jeg afbryder/tilslutter strøm til router, ingen forbedring.
Jeg har et par gange 0 stillet router, ingen forbedring.
Når jeg har problemer har jeg 2 PCèr i gang.
Hvad har jeg gjort forkert eller ikke forstået.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2020 - 13:51 #1
router med sim-kort er meget afhængig af placering. på mastedatabasen.dk kan du se hvor de nærmeste master ligger, og så sæt router i en vindueskarm i mastens retning.
Evt (hvis det er tilladt hos dig) så en ekstra antenne udenfor (ofte ikke tilladt i lejligheder)
Avatar billede puren Ekspert
11. juni 2020 - 15:05 #2
ikke alle mobilmaster har deres egen fiberforbindelse, mange master er bare en søstermast af en hoved mast. se det som et mesh netværk
det er så her at "hvor bor du" der kommer ind i spillet også..

som #1 er inde på er der noget der skygger for masten??
ej forglemme at der er diverse ting som afgiver noget radiofrekvent støj som måske går i dit udstyr

så fejl kan både ligge hos dig og/eller din udbyder i form af at din udbyder der har oversolgt sit produkt og hos dig i form af dine forventinger for slet ikke at snakke om det tekniske

din router skal kæmpe kampen om data fra en mobilmast blandt andre der er i nærheden af dig som også vil have noget data og så skal kampen kæmpes i 2,4 og 5 Ghz båndet til forbindelser til dine enheder
Avatar billede ranni Forsker
11. juni 2020 - 15:46 #3
Tak til begge for udvidelse af min viden om det IT.
Jeg vil så give udbyderen skylden.
Jeg har på normale dage 70-80 Mb download og det halve i upload, så mine forbindelser er gode nok. Så må det være mastefunktionen, der ikke er tilstrækkelig til at behovet i perioder ??
TAK !!
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2020 - 15:51 #4
en skole i nærheden kan suge data meget i bla frikvarterer (bor selv med en skole mellem mig og nærmeste mast - det var optimalt, da de var lukket ned)
Avatar billede Mikael Ekspert
11. juni 2020 - 15:55 #5
Jeg oplever det samme. Og er kommet til at det afhænger en del af mobil brugere på masten.

Prøv at sætte dit vækkeur til kl. 5 en søndag morgen. Og lav en hastighedstest eller flere. På det ukristelige tidspunkt, fik jeg meget høje målinger, jeg ellers sjældent får ;)