Avatar billede bejstrup Juniormester
12. juni 2020 - 12:50 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

beregning og formatering af tabel felter i word

Jeg har et Word dokument hvor der er en tabel med 9 kolonner og 10 rækker

Opgave 1.
I hver linje, er der to beregnede tal, der skal være de to tal ganges med hinanden til venstre for beregningen. Tallet i kolonne 3 skal ganges med tallet i kolonne 4. Resultatet skal stå i kolonne 5. Tallet i kolonne 7 skal ganges med tallet i kolonne 8.Resultatet skal stå i kolonne 9

Opgave 2.
De to beregnede kolonner (kolonne 5 og 9) skal have en betinget formatering som følger:
Hvis tallet i feltet med beregningen er mellem 1 og 4 skal feltet være grønt
Hvis tallet i feltet med beregningen er mellem 5 og 10 skal feltet være gult
Hvis tallet i feltet med beregningen er over 10 skal feltet være rødt

Opgave 3.
Der skal være en knap, hvor man kan tilføje en linje, med samme formatering som de øvrige linjer.
Der skal som standard være 10 linjer

Opgave 4.
De beregnede felter skal være låste med koden 1234
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. juni 2020 - 13:11 #1
Det lyder som noget fra en skoleopgave :-)
Avatar billede bejstrup Juniormester
12. juni 2020 - 13:15 #2
Det er et dokument der skal anvendes i forbindelse med en risiko vurdering på vores arbejdsplads RAMS. Det er for, at vores medarbejdere ikke selv skal beregne, og sætte farve på risikoen.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. juni 2020 - 13:41 #3
jeg mener ikke at tabeller i word har mulighed for betinget formattering som det kendes fra excel.
Avatar billede bejstrup Juniormester
12. juni 2020 - 14:31 #4
Det er bare lidt underligt. Jeg kan få den til at beregne i Visual Basic, men jeg kan ikke få den betingede formatering. Jeg tænker bare, at man i Visual basic burde kunne få den til næsten hvad som helst
12. juni 2020 - 14:34 #5
Jeg vil også anbefale dig at kopierer det til Excel og benytte betinget formatering.

https://support.office.com/da-dk/article/brug-betinget-formatering-til-at-fremh%C3%A6ve-oplysninger-fed60dfa-1d3f-4e13-9ecb-f1951ff89d7f

I Excel kan du låse de celler op som kollegaerne skal skrive i (CTRL+1 --> Fanen Beskyttelse) og derefter beskytte hele arket (Fanen Hjem --> Formater --> Beskyt ark).

I Word kan du "låse" (beskytte) ved at indsætte felter som brugeren kan skrive i (et felt i hver celle) og celler til beregningerne (se nedenfor.
Derefter kan du beskytte (Fanen <Udvikler> --> <Begræns redigering>. Under Redigeringsbegrænsninger sætter du hak i "Tillad kun denne type redigering i dokumentet" og vælger "Udfyldning af formularer" på rullelisten)

Du kan godt beregne (Fanen Layout (vises når skrivemarkøren er i tabellen) --> Formel). Det er formler ala dem der findes i Excel.

Betinget formatering kan kun ske med makroer

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede bejstrup Juniormester
12. juni 2020 - 15:26 #6
Jeg kan ikke anvende Excel, da jeg skal have indsat billeder, og en celle kan kun vis 409 punkter i højden, svarende til 27 tegn i Calibri 11. Det er ikke tilstrækkeligt. Man kan desuden ikke sætte billeder ind i et beskyttet regneark, så der er flere årsager til, jeg vil benytte Word. Jeg kan som sagt godt få den til at regne. Det er den betingede formatering der er den største udfordring
Avatar billede tjp Mester
12. juni 2020 - 17:06 #7
15. juni 2020 - 10:42 #8
Du kan godt sætte billeder ind i beskyttede ark i Excel hvis du vælger at tillade at <redigerer objekter> når du beskytter arket.
Så skal slutbrugeren dog være disciplineret nok til ikke at sætte de andre ting ind, som også bliver tilladt.
Du kan f.eks. indsætte et tekstfelt ind, hvor man kan sætte billeder ind.

Men ellers vil jeg give TJP ret i at du må have fat i VBA, hvis du vil blive i Word.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede bejstrup Juniormester
15. juni 2020 - 11:36 #9
Jeg vil helst lave det i Word, og jeg er klar over at det bliver noget vba. Jeg har fået den til at regne tallende sammen, så jeg mangler den betingende formatering, og det link jeg fik af tjp ligner det jeg er ude efter, nu skal jeg have den til at forså, at det ikke er hele tabellen, men kun de to kolonner, hvor beregningen finder sted. Dernæst skal jeg have lavt en knap med en Macro der kan lægge en ekstra linje ind, med samme beregning som de ovenstående.
Pyyha det er langhåret :-)
15. juni 2020 - 14:45 #10
ET lille tip:
Optag en makro hvor du farver en celle i de kolonner som du skal bruge. Så skriver Word syntaksen for dig.
Husk dog at ændre "selection" til cellenavn (kolonne og række - f.eks. 1,2 = 1. kol i 2. rk)

Husk også at der er forskel på syntaksen til farver om du bruger temafarver eller de "faste" farver. Vælg en af dem. Hvis du vil være sikker på at farven altid bliver den samme, så brug de "faste" farver (nederste række).

God arbejdslyst.

Birthe Lauridsen
Avatar billede bejstrup Juniormester
16. juni 2020 - 12:07 #11
Jeg har løst det således
Sub colourSelectedTable()
Dim c As Word.Cell
For Each c In ActiveDocument.Tables(5).Range.Cells
    If (c.ColumnIndex = 5 Or c.ColumnIndex = 9) Then
        If IsNumeric(Left(c.Range.Text, Len(c.Range.Text) - 1)) Then
          If Val(c.Range.Text) < 5 Then
            c.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorGreen
          ElseIf (Val(c.Range.Text) > 4 And Val(c.Range.Text) < 10) Then
            c.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorYellow
          ElseIf Val(c.Range.Text) > 10 Then
            c.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorRed
          Else
            c.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorRed
          End If
        Else ' set non-numeric to White
          c.Shading.BackgroundPatternColor = wdColorWhite
        End If
  Next
End Sub