Avatar billede pesna Praktikant
20. juni 2020 - 19:15 Der er 5 kommentarer

Hvilken oplader

Hej

Jeg leder efter en ekstra oplader til min mobiltelefon. Desværre ser det ikke ud til, at det pt. er muligt at købe en original. Men hvordan forholder det sig lige - kan jeg bruge alle opladere - eller hvordan er det lige med volt og ampere?

Den originale oplader er med USB C - og der står følgende Output Voltage 5.0 V DC 2.0 A 20.0 W samt 10.0 V DC 6.5 A 65.0 W (Teknologien kaldes SuperVOOC 2.0)

Jeg har en gammel Huawei SuperCharge oplader liggende, hvor der står: Output:5V - 2A OR 4.5V - 5A OR 5V - 4.5A - vil den kunne bruges - eller?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2020 - 19:54 #1
Jeg tør ikke komme med et svar på dit spørgsmål, men vil i stedet advare dig mod at købe et eller andet stykke billigt skrammel, for der er opladere af tvivlsom kvalitet, der er direkte farlige, på grund af opbygningen - de kan nemlig bryde i brand.
Nedenstående link bør du gennemse:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/dine-mobilopladere-kan-vaere-livsfarlige
Avatar billede pesna Praktikant
20. juni 2020 - 20:03 #2
Jeg vil helt klart også foretrække en original men producenten er åbenbart forholdsvis ny på det europæiske marked - så det er ikke lige sådan, at få en original oplader.
Avatar billede Slater Ekspert
20. juni 2020 - 20:06 #3
Der er ikke noget problem i at bruge den oplader, hvis den ellers passer til. I værste fald vil den bare ikke være lige så hurtig som den oprindelige.

Jeg har set lidt varierende meninger omkring om det kan være skadeligt at benytte en oplader med højere ampere - f.eks. en 3A lader til en telefon lavet til 2A. Nogle mener det er totalt uskadeligt, andre at det kan skade, an på hvordan telefonen er lavet. Men her understøtter begge samme ampere, så det burde være totalt ufarligt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. juni 2020 - 21:09 #4
#1 -  Billigt skrammel findes  - Det gør dyrt skrammel også  - Apple har tilbagekaldt en del opladere.

Passer usb stikkene  skal det principielt du - varitioner i opladetid forekommer - endog så meget at opladere ikke altid kan følge med  forbruget - der findes app der overvåger det - det er selvfølge lidt frustrerende at skulle slukke for skærmen for at opladeren skal kunne oplade.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juni 2020 - 21:14 #5
#4 Det er rigtigt at der  også findes dyrt skrammel, men der er dog en lidt større sikkerhed for at produktet er ok, rent sikkerhedsmæssigt, hvis det ikke er fra "20 kroners markedet". Det nytter jo ikke, at hele hytten risikerer at brænder ned på grund af en billig oplader.