Avatar billede dorthe_lind Seniormester
23. juni 2020 - 09:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

C5 Version 4.4.2 Kursdifferencer debitor/kreditor - samlekonti

Hej
Er det muligt i C5 at separere kørslen/posttype "difference" til henholdsvis debitor og kreditor.....
Pt. bogfører den alt under en konto, som vedrører debitorer og vi flytter derfor  manuelt alle kreditorposter til kursdifferencer kreditor.....

Var det svært at forstå.... Det tror jeg....
Formuleret på en anden måde, smil:
Når vi laver kursregulering kan vi så sortere til henholdsvis debitor og kreditor i finans?

Tak
D.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. juni 2020 - 09:36 #1
Davs,

Kursregulering er jo defineret i forhold til Debitor / Kreditor.  Der ligge en kørsel
under hvert modul i 'Periodisk'.  Skal jeg forstå det sådan, at kursreguleringen køres fra FINANS ?

PA
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
23. juni 2020 - 09:41 #2
Nej, men differencerne bliver bogført på samme konto i finans, både når det vedrører debitor og kreditor.....
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. juni 2020 - 10:09 #3
Davs igen Dorthe,

Kørsel af krusregulering for debitor/kreditor sker i en QTX-kørsel  (DEBITOR=CustExchAdjust) (KREDITOR=VendExchAdjustr).  Det er korrekt at der kun findes et sæt finanskonti til opsamling af reguleringsbeløb for begge disse kørser.

Dog er det sådan, at i begge kørsler, kan man i Init-triggeren finde hvilke finanskonti som kørslen bruger.  Se efter:

#TypeLedAcc    &CurrencyLoss
#TypeLedAcc    &CurrencyProfit

Disse 2 variabler indholder kontonumrene for henholdvis tab/vind for kørslen.  Jeg vil tro (uden at have testet det), at hvis du sætter disse variabler til forskellige kontornumre henholdsvis Debitor-kørslen og Kreditor-kørslen, så vi du kunne adskille de bogførte kursreguleringer på hver sin konto.

Prøv og test det på en databasekopi.  Husk hvis du retter i QTX-erne, at rette tilbage eller slette de rettede kørsler.

God fornøjelse
P. Agger
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. juni 2020 - 10:14 #4
Davs, lige en lille tilføjelse:

Selv kørslen bruger et Macrobibliotekt som hedder:

CUSTVENDEXCHADJUST

Her kan du se den egentlige kode som bliver afviklet.

MVH
PA