Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 12:25 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan tvinger jeg windows 10 pro, til at at bruge en bestemt grafik chip?

Jeg har en lenovo thinkpad p52s, den er udstyret med 2 grafikkort, nvidia quadro p500 med 2 gb dedikeret gdr5 ram og intel uhd620 med 16gb delt ram.
- De nyeste drivere er installeret. Jeg bruger en ekstern skærm på hdmi porten, aoc e2450Swh.

jeg ville gerne bruge nvidia kortet - som standard. Jeg fandt ikke umiddelbart en løsning, så jeg deaktiverede intel grafikkortet i enhedshåndtering og tvang dermed windows til at bruge nvidia kortet.

Det var OS ikke umiddelbart begejstret for, windows hostede gevaldigt og kom ind imellem med blå skærm, med forskellige "problemer" hver gang. Så jeg aktiverede intel grafikkortet - det var lige før at windows gav mig en smiley, da jeg genstartede.

Jeg kører dualboot med linux lmde 4 - ingen problemer..

Så hvad gør jeg for at tvinge windows til at bruge nvidia kortet? - uden at komme ud i skilsmisse problemer.

Vh. 1743
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juli 2020 - 12:34 #1
sidst, jeg havde en pc med 2 kort, så synes jeg, at valget var på den enkelte app i windows indstillingerne. Så man kunne vælge fx spil og billed/film programmer til at køre med den ene, og den anden til kontor.
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 12:44 #2
Jeg har prøvet at indstille via skærmindstillinger, men det var ikke muligt (for mig) at ændre windows valg af skærmkort.
Må indrømme at jeg er ikke specielt begejstret for windows app tabletform, (det har jeg en tablet til) - det eneste jeg spiller, er et 12+ år gammelt browser spil.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2020 - 13:01 #3
Generelt for at bruge den bedre grafik kan jeg tænke mig man skal pille ved strømstyrings plan. For hvis den er sat til balanceret som anbefalet, så vil pc spare på strøm, også selvom den er tilsluttet forsyning.
Har du Nvidia Experience installeret burde du få de drivere der er optimale. Og jeg har som claes57 skriver også hørt om man kan dedikere hvilket kort der skal bruges. Mener blot man skal ind i Nvidia kontrolpanelet for at gøre det.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2020 - 13:06 #5
Jeg kører kun med NVIDA Grafikortet!
Men skal jævnlig Deaktivere Intel.
https://ibb.co/kMXbjpj
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2020 - 13:07 #6
#4 Lige præsis Claes57 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2020 - 13:10 #7
#5 poko1
Genaktiverer det, når der kommer opdateringer og drivere fra Windows Update?
Oplever du den brokker sig nogle gange med det ene kort deaktiveret, evt med enkelte blue screens?
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 13:22 #8
Jeg skrev bl.a. i oplægget:

"..så jeg deaktiverede intel grafikkortet i enhedshåndtering og tvang dermed windows til at bruge nvidia kortet.

Det var OS ikke umiddelbart begejstret for, windows hostede gevaldigt og kom ind imellem med blå skærm, med forskellige "problemer" hver gang."

Så ja ;)
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 13:27 #9
#Claes57
Tak, men der har jeg været - det er en beskrivelse af at ændre grafikkort og ydelse, i forhold til de enkelte programmer.
Mit mål/håb er et ele pc'en bruger kun 1 grafikkort.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2020 - 13:46 #10
#7 Jeg oplever kun problemer ved opdateringer Men jeg kører også med høj ydelse.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2020 - 13:54 #11
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 13:58 #12
#poko1
bruger samme opsætning
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2020 - 14:03 #13
Så forstår jeg ikke at den driller! Som skrevet Den forsøger blot en gang imellem at opdatere. Og så behøver jeg blot at gå i enhedshåndteringen og deaktivere!
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 14:53 #14
#poko1
Ja, men det irrirterer mig grænseløst, at det ikke kan gøres permanent...
Hvorfor skal jeg være afhængig af, at skulle sætte ting op igen (ikke kun grafikken) hver gang windows opdaterer..

Tror desværre ikke at vi kommer nærmere løsningen, end her - så tak til alle der har bidraget - hvordan deler jeg points til alle der har bidraget?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. juli 2020 - 15:09 #15
Der uddeles ikke Point mere Man markerer blot den / dem der har givet en brugeligt svar? eller hvis ingen hjælp marker dig selv!
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2020 - 16:48 #16
#14 Har du forsøgt at køre med ældre drivere?
Avatar billede 1743 Novice
17. juli 2020 - 17:20 #17
#220661 Nej, det har jeg ikke prøvet, lappen er kun 1 år gammel, så det er vel begrænset, hvad ældre drivere kunne have af indflydelse.
Men, ting jeg ikke bruger, har jeg slået fra i bios.

På min tidligere lenovo w530, kunne jeg i bios sætte det primære grafikkort, det kan jeg desværre ikke i denne - uvist af hvilken årsag, er den mulighed blevet fjernet.
Avatar billede 1743 Novice
04. august 2020 - 15:23 #18
Endelig (acceptabel) løsning:
Har indkøbt en egpu - Alien Core X fra Amazon incl. fragt og levering dagen efter dkr 2.300
Indkøbt ( i dk) 1 asrock Radeon RX570 (8Gb gdr5 ram) dkr 1070 incl fragt
1 Phillips 245E monitor (2560x1440) - den var på tilbud til dkr. 1250 incl fragt
Samlet opgraderingspris:  dkr. 4.620

Denne opsætning fungerer perfekt, dog skulle man lige opdatere drivere både i system og grafik.. det er jo trods alt M$ Windows 10 - så det var forventet.
Da både min nye skærm og grafikkortet begge kunne håndtere den ny 4k Display standard, købte jeg kabler til dette (dkr 60).

Skal der ses en film i højere opløsning end monitoren kan håndtere, sendes signalet til min tv-monitor, - grafikkortet kan håndtere op til 4 skærme på èn gang..
så, fruen er også tilfreds med udbyttet af investeringen.. ;)

Men, tak for alle input, nu går der nok en del år, inden systemet kræver en opdatering ;)