Avatar billede 1Dorte Guru
17. juli 2020 - 22:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adobe Premiere Elements 2020 - undertekster

Kan man lave undertekster i Adobe Premiere Elements 2020, hvor baggrunden er sort og teksten hvid?
Hvis ja - hvordan?
Avatar billede eurositi Ekspert
17. juli 2020 - 23:54 #1
Her er en video, som i detaljer viser, hvordan det gøres i Elements:
https://www.youtube.com/watch?v=8cMYB65SZ5E

Men hvis der er tale om mange undertekster til en længere video/film, er det langt hurtigere at benytte et program, som er specielt beregnet til undertekster, som f.eks. det gratis Subtitle Edit (udviklet af en dansker).
https://www.nikse.dk/subtitleedit/
Her redigerer man egentlig bare en tekstfil, som enhver anstændig videoafspiller eller TV automatisk fortolker som undertekster, hvis den har fil-endelsen .SRT - fordelen er, at sådanne undertekster nemt kan rettes, fordi de ikke er "brændt ind" i selve videoen, lige som det er tilfældet i ovenstående klip.

Du kan se eksempler på sådanne undertekster til f.eks. spillefilm på websites som www.subscene.com.

De engelske undertekster til Blinkende Lygter ser f.eks. således ud i tekstfilen:

00:00:28,203 --> 00:00:31,718
Once in a while,
although not very often, -

00:00:31,963 --> 00:00:35,876
-you find a place where
the menu is irrelevant.

00:00:38,403 --> 00:00:44,399
Where you don´t come merely to eat,
but just to be there.

00:00:44,603 --> 00:00:48,357
Just to sit in a quiet corner
watching the staff radiating...

... Så det er altså bare et løbenummer, et tidsinterval for hvornår teksten vises - og så naturligvis selve underteksten. Disse tekster kan oprettes direkte i Subtitle Edit - og du kan se resultatet med det samme i videoen for at tjekke, at det ser ordentligt ud med det samme, hvis noget ser dumt ud.

Personligt vil jeg mene, at det er hurtigere end at sidde og bøvle med skygge/baggrund på fonte samt placering af hver tekstboks med en undertekst i Elements, som ikke er beregnet til formålet.
Avatar billede 1Dorte Guru
18. juli 2020 - 09:28 #2
Hej Eurosti
Jeg havde set den you-tube-video - og den er god til at blive klog af.
Egentlig skal jeg have begrænset tekst på, og mine film er kun få minutter, så i første omgang bliver det blot i Adobe Premiere Elements. Men det andet skal tjekkes ud - bare ikke lige i dag.
Tak for hjælpen.
Avatar billede 1Dorte Guru
22. august 2020 - 20:01 #3
Jeg prøvede - men fandt aldrig helt ud af - Subtitle Edit. Måske gav jeg for hurtigt op. MEN tilgengæld ledte denne video mig på sporet af undertekster:
youtube.com/watch?v=UjSQeN2VVBE

Det er undertekster lavet i youtube. Jeg downloadede srt-filen.

Jeg har så valgt at brænde underteksterne fast via Handbrake, fordi jeg kendte programmet i forvejen. Det er sådan set nok ikke nødvendigt. I Handbrake vælger jeg ”import SRT”, og sætter flueben i ”burn in”.
Avatar billede eurositi Ekspert
22. august 2020 - 21:09 #4
Subtile Edit egner sig klart bedst til at redigere/justere undertekster til f.eks. spillefilm. Jeg bruger det selv typisk til at justere de hundredvis af undertekster, der findes i en SRT-fil, hvis tidskoderne ikke helt passer til min version af en spillefilm.

Skal man lave dem fra bunden, findes der helt givet nemmere værktøjer.
Avatar billede noosheen Naderi Praktikant
23. april 2021 - 23:10 #5