Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 12:43 Der er 43 kommentarer

Kan ikke re-installere min WIndows 10 Home..?

Halløj.

Jeg sidder med lidt af en udfordring her, og er kommet så langt i processen jeg ikke kan komme videre selv.

Min Windows10 bliver bare dårligere, og dårligere. Den kan ikke køre opdateringer, kan ikke defragmentere, kan i det hele taget ikke det den skal og nu har jeg så også problemer med at bruge nogle USB-tilslutninger, samt mine browservinduer auto-scroller ukontrolleret osv. osv...

Men altså, har forsøgt, manuelt, at installere Maj2020-opdateringspakken. Det vil den ikke. Den opfatter det åbenbart som om jeg forsøger at opgradere fra Windows 7 til 10. Så har jeg forsøgt at køre nulstillingsværktøjet, det kan den heller ikke. Senest har jeg lavet en boot-disc på en USB-stick, ved hjælp af værktøjet: Windows Media Recreation Tool.
I bootens opstart kommer der så en fejlmeddelelse hvori der står:
"Der mangler en medie-driver, som din computer skal bruge. Det kan være en DVD-, USB- eller Harddiskdriver."

Jeg har været alt mit hardware igennem, og forsøgt at opdatere driverne, alt kører med bedste/seneste driver.

Hvordan hulen kommer jeg videre herfra..???
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 12:48 #1
Den version du har oprettet på usb er det den som din pc kører lige nu?
Når du henter fra Microsoft får du jo 2004 versionen.
Ikke alle computere er 100% klar til denne opdatering endnu.
Har selv været nødt til at rulle tilbage da jeg fik blå skærm på en bærbar. Det er typisk problemer med drivere der bøvler.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 12:51 #2
Prøv dette:
1. Tryk på WindowsTasten + X
2. Vælg Windows Powershell (Admin)
3. Kopier nu følgende kommandoer ind:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
4. Vent på den er færdig med hver linje
5. Herefter indsætter du
sfc /scannow
6. Genstart din PC og se om problemet stadig er der.
Vær opmærksom på det tager lidt tid
https://ibb.co/xXWZnh3
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 12:53 #3
220661-> Jeg kan ikke rulle tilbage...
Det viser sig at Windows ikke har gennemført en autoopdatering siden Sept. 2019.
(Datoen hvor min nuværende Windows blev installeret på PC-en.)

Men der findes vel ikke en 2004 version af Windows 10..?

Hvordan får jeg lavet en bootdisk, til mun nuværende version..??
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 12:55 #4
Du kan bruge Rufus vender lige tilbage.
Skriv winver i en søg og skriv dit build nummer ned som du skal bruge
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 12:56 #5
Jo 2004 er kommet her i foråret, men har du ikke fået tilbud om denne kan deu måske ikke køre den. Vil anbefale at det er Windows Update der fortæller når pc er klar til den.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 12:58 #6
Her er link til Rufus og hvordan man opretter et installationsmedie der er ældre end den man kan hente hos Microsoft:
https://pureinfotech.com/download-older-iso-windows-10/
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 13:00 #7
Har du prøvet  om #2 kan gøre noget?
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 13:06 #8
220661 - Har først lige set #2-indlægget.
Jeg har ingen windowstast på mit tastatur. (Nyt Logitech), så hvad gør jeg så..??
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 13:11 #9
Højreklik start og du får samme mulighed :-)
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 13:18 #10
Powershell kører og Rufus downloader... ;-)

I'll be back...!
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 13:28 #11
Held og lykke :-)
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 14:28 #12
Powershell fandt ingen problemer.
Har så lige prøvet at boote på det image jeg har fremstillet med Rufus, desværre med samme resultat. Jeg får stadig at vide jeg mangler en Medie-driver.

Det skal lige siges at Rufus mindede mig om jeg skulle huske at slå Secure-boot funktionen fra. Det kunne jeg så ikke finde ud af, og windows installationsprogrammet startede da også op som det skulle. Men jeg når kun lige at vælge sprog, før jeg får fejlmeddelelsen...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 14:34 #13
Secure boot skal slås fra i bios. Er pc nyere har den uefi bios som jeg ikke har indblik i.
Prøblemet med medie driver kan være at din harddisk ikke er synlig for installations mediet.
Kørte du installation fra Windows medens den kørte?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 14:38 #14
Hvis man gør det fra Windows kører laver men en In Place Upgrade, og det er derfor du skal have den samme version som der ligger på computeren.
Man vælger undervejs at opgradere og siger ja til at bevare filer og programmer.
Husk dog backup alligevel som sikkerhed af personlige filer specielt.
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 14:50 #15
Jeg genstarter og booter fra USB-stick. Har ikke prøvet at køre værktøjet fra Windows.
Jeg kunne ikke finde den præcise build jeg fik foreslået, så jeg valgte den der blev anbefalet.

Jeg har et Asrock B360M-HDV (P1.20) Motherboard, men kan ikke finde den der "secure boot" funktion.

Prøver at køre værktøjet fra Windows..
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 15:07 #16
Secure boot kan også på nogle bundkort hedde Legasy Boot. Ved ikke om du har det navn i stedet?
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 15:35 #17
Har fundet Secure Boot nu, efter jeg opdaterede min BIOS. Den var deaktiveret som standard.
Nu kan jeg så til gengæld ikke se mine USB-porte, når jeg skal vælge hvad jeg booter fra....
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 15:38 #18
Dit Bundkort kører UEFI Så vi kunne jo Skrive sammen hvis du starter en ny Tråd
Jeg bliver jo desværre sjoflet til hvis jeg deltager her!
BIOS
- 128Mb AMI UEFI Legal BIOS with multilingual GUI support
- ACPI 6.0 Compliant wake up events
- SMBIOS 2.7 Support
- CPU Core/Cache, GT Core/Cache, DRAM, PCH 1.0V, VCCIO, VCCST, VCCSA, VCCPLL, CPU Internal PLL, GT PLL, Ring PLL, System Agent PLL, Memory Controller PLL Voltage Multi-adjustment
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 15:41 #19
poko1 -> Ja, for så vidt at jeg kan genkende bogstavkombinationen UEFI. Men jeg har ingen idé om, hvad hulen det betyder...

Jeg har ingen intentioner om at sjofle nogen der forsøger at hjælpe mig...
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juli 2020 - 15:49 #20
Nej det er heller ikke hæftet på dig!
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 15:53 #21
Poko1 -> Se nye opslag, under anden Hardware.. ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 16:12 #22
#19 Ja som du jo nok forstår så er det jo mig han hentyder til.
Og nej du skal ikke forvente han kigger igennem hvad jeg har foreslået i tråden her. Det er han for stolt til at gøre. Han er bedrevidende end jeg er ;-)
Og selvom du skriver 2004 ikke virker for dig, anbefaler han alligevel du henter den
Så det bliver da spændende at se hvordan den nye tråd forløber.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 16:27 #23
Ville den heller ikke køre i #15?
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 16:49 #24
Hvad I 2 har kørende blander jeg mig ikke i.
Kan han hjælpe mig på BIOS-siden, så er jeg godt tilfreds. ;-)

#15 virkede ikke første gang. Nu er jeg så igang med at prøve igen, og denne gang virker det som om jeg kommer lidt længere. Men hold nu kæft det tager laaaang tid for programmet at kontrollere om "jeg er klar til at installere."
Og det har det så skrevet 2 gange nu, hvorefter det har hentet opdateringer.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 16:53 #25
#24 Ja Windows kan være gabende kedelig at se på når den installerer. Der skal både genstartes og konfigureres i det uendelige. Håber du kommer i mål på den ene eller anden måde :-)
Held og lykke :-)
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 16:55 #26
Nu skriver jeg så lige fra min telefon, for nu er den i gang med at installere. (35%), as of right now.

Det lader indtil videre til det var en BIOS-opdatering der skulle til.
Jeg har kørt installationsprogrammet fra Windows, så nu bliver det spændende om den kører til ende. 😉
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 16:57 #27
#26 Spændende :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 17:24 #28
Faktisk lidt spændende om den lander på 2004.
Den henter opdateringer undervejs, og henter den også funktionsopdateringen kan det tage timer før den er i mål
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 17:39 #29
Altså den har hentet opdateringer, og jeg har også kørt den første systemgenstart.
Det ser ud som om at Windows Defender, (den medleverede Antivirus kører), selvom den dog ender med at skrive med rødt at min "virus og trusselsbeskyttelse er administreret af min organisation...???"

Lidt mystisk...
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 17:43 #30
Build hedder nu: 18363.959
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 17:43 #31
Har du på et tidspunkt før ændret i gruppepolitik på computeren?

Jeg tror dog ikke du skal bide for meget i det med den besked hvis det bare virker.
Har i andre tråde jeg har læst i set det i andre forbindelser med andre programmer som browsere og lignende.
Du kunne jo også bar vælge et andet freeware antivirus program. Jeg kan varmt anbefale Bitdefender free.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 17:45 #32
#30 Står der 1909 foran om, så kør med den til Windows Update selv vil opdatere til 2004 som er build 19041.388
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 17:51 #33
#31 Afviger man bare lidt fra de indstillinger Microsoft dikterer kan man få den besked. Jeg har også set den på min pc her
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:03 #34
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:04 #35
Jeg har på intet tidspunkt rodet med gruppepolitikker.
Og under Windows sikkerhed, viser den rødt kryds ud for min virus og trusselsbeskyttelse, hvilket jo er mærkeligt, for det skulle jo bare køre..??

Bitdefender free kan tilsyneladende ikke downloades længere, så jeg overvejer at købe den...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:06 #36
Kan man ikke hente bitdefender??
https://www.bitdefender.com/solutions/free.html
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:11 #37
Jeg har kørt med den frie udgave her til for en lille måned siden. Var så så heldig at vinde et års forbrug til 5 enheder på andet forum så jeg nu kører pro udgaven :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:12 #38
Du skulle få en lille download fil du skal køre. Så hentes selve programmet bagefter :-)
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:16 #39
Jeg bliver snart sindssyg...

Cmd. siger følgende:
C:\WINDOWS\system32> REG SLETT "HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Policies \ Microsoft \ Windows Defender" / v DisableAntiSpyware
ERROR: Invalid Argument/Option - 'SLETT'.
Type "REG /?" for usage.

Bitdefender download fejler. Den opfører sig som om der slet ikke er hul igennem til mit netværk...
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:19 #40
Jeg kan heller ikke få lov at signe ind på Bitdefenders server, selvom jeg har verificeret min konto via mail...

Nu er det aftensmadstid. Jeg takker for tålmodigheden, og roder videre med det i morgen...
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2020 - 18:24 #41
Kan du have tilføjet dig til en  organisation i stedet for privat person under installationen?
Er du det, er der jo helt andre krav fra Windows af til hvad men må uden tilladelser fra dem der håndterer denne organisation
Måske også derfor Defender skriver det den gør
Avatar billede MrChiliped Mester
18. juli 2020 - 18:34 #42
Jeg skal ikke kunne sige det.
Jeg købte PC-en gennem en kammerat der satte den op for mig. Han er selvfølgelig så på ferie nu...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2020 - 10:05 #43
Husk også at lukke tråden her.
Jeg kan forstå du med møje og besvær fik systemet på ved hjælp af "In Place Upgrade" som jeg foreslog i #14, dog uden det kørte optimalt.
Kan forstå du lægger en ny Windows på for at få det til at virke ordentligt.
Held og lykke med det :-)