Avatar billede kingoman Mester
19. juli 2020 - 18:20 Der er 7 kommentarer

Filtrer data i PDF

Jeg sidder med en plantegning med en masse låse, røgalarmer osv. i en PDF fil
- Er det muligt at rekonstruerer en sådan, men denne gang 'linke' alle låse, røgalarmer osv. for sig så man kan lave en 'almindelig' filtrering ligesom man gør i excel?

I praksis er det naturligvis for at gøre en plantegning mere gennemskuelig i forhold til den data/præcise del man leder efter.

Tak for inputs.
Avatar billede ebea Ekspert
19. juli 2020 - 19:28 #1
selv efter en konvertering af PDF filen, tror jeg ikke at du vil være i stand til, at sortere på noget af indholdet.
Desuden så skriver du intet som helst om, hvordan de enheder du nævner, er opført i PDF filen. Er det tekst? Er det tegninger, eller hvad er det?
Avatar billede kingoman Mester
19. juli 2020 - 22:03 #2
Du har ret, min fejl.

Det er opført med tekst, f.eks
Dør AB-123, Dør AB-124,..., Dør AB-675
Røgalarm 1, Røgalarm 2, ..., Røgalarm 650
Lås AD12, lås AD13,..., Lås AD555

Tænkte nok heller ikke at det var muligt i PDF, men ved heller ikke om en sådan plantegning ville kunne lade sig gøre i Excel
Avatar billede ebea Ekspert
19. juli 2020 - 23:12 #3
#2 - Hvis det er ren tekst, kan du godt konvertere filen, så du kan behandle den tekst der er indeholdt.
min erfaring med at konvertere, er at man får de fleste data korrekt ud, hvis man bruger en konverter, med OCR genkendelse. F.eks. som her:
https://www.pdf2go.com/pdf-to-text

Og om at lave en plantegning, og bruge Excel, er nok ikke det bedste sted at starte. Men det lader sig gøre.
Jeg har selv lavet større tegningsoversigter til IHC installationer, med ledningsføringer, i Excel. Så alt er muligt, afhængigt af opgaven!
Avatar billede kingoman Mester
21. juli 2020 - 19:13 #4
Hmm, tror måske vi snakker forbi hinanden.

Det er en almindelig plantegning hvor den tekst der indgår er navnene på diverse døre, låse mm.

I mit bedste scenarie, ville jeg gerne kunne indsætte en helt skrabet plantegning i fx excel (kun tegning) og derefter indsætte og navngive diverse døre, låse mm. med i formel så jeg kan filtrer de oplysninger jeg ønsker fremvist. Fx kun låse-navne
Avatar billede kingoman Mester
21. juli 2020 - 19:28 #5
https://i.imgur.com/l5DFsxz.png

Noget ala dette, hvor man kan vise/fravælge boksene med tekst
Avatar billede ebea Ekspert
21. juli 2020 - 19:48 #6
#4 - ja, både og. Men der svares, som der spørges!
Omkring det med tegningen, vil du ikke kunne styre tekster inde i Excel, hvis du indsætter dem på en tegning, da disse tekster, alle ville skulle være relateret til enkelt celler. Og at kunne filtrere på dem efterfølgende, tror jeg ikke du lykkes med, da de jo er spredt rundt på tegningen (ikke filtrerbar).
Hvis du ville lave det i Excel, ville det bedste være at basere det på en VBA løsning, hvor du ville kunne lave disse bokse, og derefter have mulighed for, at vise/skjule disse!
Avatar billede kingoman Mester
21. juli 2020 - 20:00 #7
- Det kan du have ret i!

Modtaget - Det lyder dog som et noget større projekt i sådan et tilfælde så.

- Tak for dit input