Avatar billede Steen Praktikant
31. juli 2020 - 23:22 Der er 22 kommentarer

Windows 10 Log in

Har købt ny computer med Windows 10. Sætter den op og logger på Microsoft.
Men... hver gang jeg starter computeren, forsøger den at logge ind på en profil (mit fornavn som jeg ikke har oprettet) og fortæller mig at koden er forkert. Jeg skal så trykke ok, vælge den rigtige profil, og derefter taste en pinkode.
Det som jeg ønsker, er at jeg tænder computeren, og den kommer frem til skrivebordet, på den rigtige profil, og uden password eller pinkode.
Har prøvet windowstast+r og netplwiz. Der er ikke flueben i angive brugernavn og kode, og der er kun min profil.

På forhånd tak for hjælpen.
01. august 2020 - 00:13 #1
formater den og start med ny windows
01. august 2020 - 00:14 #2
Sådan nulstiller du din Windows 10 PC
Åben start menuen, ved at trykke på Windows logoet i nederste venstre hjørne
Tryk herefter på ”Indstillinger” (tandhjulet helt til venstre nederst)
Find og tryk på “Opdatering og sikkerhed”
Ude i menuen til venstre finder du “Genoprettelse” og trykker her på
Under sektionen øverst “Nulstil denne PC” klikker du nu på “Kom i gang”
Nu giver Windows dig to valgmuligheder
1) Gem mine filer.
2) Fjern alt.
Her vælges og trykkes på knappen “Fjern alt”
Herefter følger du bare guiden på skærmen. Tiden dette tager kan varier alt efter hastigheden af din computer.
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 00:40 #3
Er det virkelig nødvendigt? Er der slet ikke mulighed for at slette den forkerte bruger, og få den til at starte uden pinkode?
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 00:47 #4
...og hvis det er den eneste løsning, er der så noget jeg skal være opmærksom på, når jeg har formateret?
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2020 - 02:03 #5
Har du set efter hvad der er af brugere under Kontrolpanel / Brugerkonti.
Her kan du bestemme hvilke konti du vil have, og hvem der skal være administrator.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2020 - 06:33 #6
Vil det sige i login skærmen der har du en fake og den rigtige login synligt?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2020 - 06:39 #7
Tillæg til #5 og forlængelse af #6:
Når du er i brugerkonti, tjek egenskaberne på brugerne. Hvis det er en "fantom" bruger der er listet sig på kan der stå to navne under samme brugernavn. Fænomenet her er ikke nyt for Windows 10 og har eksisteret siden systemet kom frem i 2015.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2020 - 07:47 #8
Undgå Login
Tryk på Windowstasten og I = Indstillinger Vælg Konti - Indstillinger for Logon!
Her kan du rette alt hvad der har med din konto at gøre!
https://ibb.co/1vh7nLK
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2020 - 07:50 #9
Sådan sletter du en konto du ikke bruger.
Trin for at slette en bruger:
Tryk på Windows-knappen + I.
Klik på Konto, derefter på Familie og andre brugere.
Under Andre brugere vælger du den konto, du ønsker at slette, og klikker på Fjern.
Acceptér i vinduet med UAC (Brugerkontokontrol), hvor du bliver spurgt om du ønsker at foretage denne ændring.
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 09:57 #10
#5 I kontrolpanel er der kun en konto. Det er den rigtige, dvs med billede og rigtigt navn, og jeg står som administrator.
#6 Ja, når jeg tænder computeren, viser den en fake profil uden mit billede, og fortæller mig at adgangskoden er forkert. Jeg kan så trykke ok, vælge den rigtige profil og taste en pinkode for at komme videre til skrivebordet.
#7 Der står umiddelbart kun en bruger.
#8 Har jeg prøvet. Alt er slået fra. Hvis jeg jeg slår pinkode fra, vil den bare have min adgangskode i stedet. Så er det trods alt nemmere med en pinkode.
#9 Jeg kan ikke slette andre brugere, for når jeg først er kommet ind til skrivebordet, så findes der kun én profil.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2020 - 12:18 #11
Du kan, hvis du  ønsker det, gå helt uden om Microsoft logon, og i stedet bruge en lokal konto, hvor man efter boot, går direkte ind i windows.
Det gør man under PC indstillinger / Konti.
Man kan så, ved skift, undlade at skrive noget under passwords.
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 12:55 #12
Tror måske vi nærmer os. Kan jeg bruge en lokal konto, og når jeg så er i Windows, så er jeg admin og kan logge ind på mail etc??
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2020 - 13:02 #13
Ja man mærker ingen forskel når man er i Windows, men det er muligt, at man, for et kort øjeblik, skal tilbage på en Microsoft konto, når, eller hvis, man vil hente et program fra Microsoft store.
Jeg kører saelv på en lokal konto, og det kører fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2020 - 13:04 #14
Har aldrig brugt Microsoft Konto.
Og de programmer men henter på Store kan man sikkert også få på anden måde.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2020 - 16:26 #15
#10  Prøvede du at slå logon fra?
Det er ikke helt uden grund at have en Microsoft konto!
En Microsoft-konto gør Windows 10 bedre på mange områder.
Du kan logge på Windows 10 bare med et brugernavn og et kodeord – men hvis du i stedet bruger en Microsoft-konto, får du adgang til mange nyttige funktioner.
Hvis du logger på Windows 10 med din Microsoft-konto, forbindes din udgave af Windows nemlig med Microsofts servere på internettet, og så kan du samle en masse oplysninger, som du kan bruge på kryds og tværs af de computere, som du bruger til daglig.
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 20:44 #16
Ja, jeg havde slået det fra hele tiden. Jeg prøvede som sagt også Windows+R og skrive netplwiz, og fjerne fluebenet i "Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge computeren"
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2020 - 21:00 #17
Jeg mente under Konti
under netplwiz skal man konfirmere med sin kode for at det virker!

https://ibb.co/Gk07Jhx
Avatar billede Steen Praktikant
01. august 2020 - 22:46 #18
Jep, også under konti.
Nu har jeg haft min gamle computer fremme igen, og alle indstillinger er som på den nye. Jeg har også formateret den nye og startet forfra.

Tror bare jeg giver op og lever med en pinkode. :(
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2020 - 23:10 #19
Har du opgivet, at prøve med en Lokal konto?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2020 - 06:45 #20
#15 Hvordan gør en Microsoft konto et Windows 10 styresystem bedre?

Hvilke nyttige funktioner får man når man bruger en Microsoft konto, som man ikke kan have, hvis man har opbygget den på en lokal konto fra start af?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2020 - 07:00 #21
#20 Okay. Hvis der bliver henvist til disse ting her https://support.microsoft.com/da-dk/office/hvilken-konto-skal-jeg-bruge-med-office-og-hvorfor-skal-jeg-bruge-en-914e6610-2763-47ac-ab36-602a81068235 så behøver du ikke kommentere på det.
Jeg bruger ikke nogle af Microsofts tjenester.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2020 - 07:08 #22
I øvrigt så tror jeg at Microsoft kontoen er skyld i en del fejl.
Jeg ser pc brugere der pludselig får flere brugere der optræder på deres log in skærm som "fake" brugere??
Disse ting har jeg ikke oplevet på lokal konto.