Avatar billede steelman Novice
09. august 2020 - 07:06 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Router melder fejl

Hej.

Jeg sad i dag og kiggede i loggen på min router (som er den jeg har fået udleveret af min isp) og den er fyldt med mange fejlmeldinger, der lyder således:

[I] DNS name resolution failure (1.16.69.100.in-addr.arpa)[/I]

Er der nogen der ved hvad det betyder og om det har nogen betydning?

Jeg har hard resettet routeren, men fejlene kommer stadig.

Mvh
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2020 - 09:25 #1
Det er fordi ip-adressen 100.69.16.1 ikke har et domænenavn tilknyttet. Det er ikke noget problem.

Din fejlbesked opstår fordi din router gerne vil logge noget af trafikken, og helst vil skive et domænenavn i stedet for en ip-adresse - når det findes.

Der er altså i denne fejlbesked ikke noget problem, heller ikke sikkerhedsmæssigt.

100.x.x.x adresser er typisk adresser brugt internt af din ISP, carrier grade NAT ( https://help.edovia.com/hc/en-us/articles/115012824927-Carrier-Grade-NAT-Large-Scale-NAT ) så det er ikke trafik, der kommer udefra. Det er formentlig til at stole på.

Det kan måske stadig give mening at kigge loggen for fejlbeskeder igennem, men meget af det der står er aldeles harmløst.
Avatar billede steelman Novice
10. august 2020 - 17:34 #2
Ok. Tusind tak for hjælpen og svaret.