Avatar billede BDVgaming Novice
12. august 2020 - 10:51 Der er 6 kommentarer

Ram

Hej

Er det sikkert hvis ens ram ligger på 80% konstant en hel dag
Det er 8GB ram
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. august 2020 - 11:04 #1
Ram er til for at blive brugt, så ja.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2020 - 12:11 #2
Der må da være der bruger en masse RAM-hukommelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. august 2020 - 12:18 #3
Jeg ville være mere bekymret hvis disk forbruget lå højt.
Avatar billede Slater Ekspert
12. august 2020 - 13:05 #4
Hvad mener du præcis med ordet "sikkert" i den kontekst?

Man kunne måske snakke om at en opgradering ville hjælpe (selvom det ikke nødvendigvis er påkrævet), men der er ikke noget farligt ved det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. august 2020 - 16:57 #5
Da jeg tidligere havde Windows 7 (hvor der i øverste højre hjørne var indikatorer for hhv. CPU- og RAM forbrug) installerede jeg et program der fik CPU forbruget op på omkring 25-30 %, og bare uden programmet var i brug lå RAM forbruget på ca. 13 %. Helt galt blev det når programmet var aktivt. Det skal siges at der var tale om 32 GB RAM. Programmet er for længst afinstalleret og er blevet erstattet af et andet.
Det samme gælder Windows 7 der er blevet erstattet af Windows 10.
12. august 2020 - 18:19 #6
RAM tager ikke skade af at blive brugt.
Din PC bruger lidt mere strøm.

Når du har så højt et RAM forbrug, skulle du måske kikke lidt på, hvor mange programmer du har kørende resident i RAM. Mest i forhold til dit "tomgangs" forbrug.
Med det mener jeg, hvor meget loader den ved opstart, og hvad bruger den før du begynder at bruge den.

Der er 3 ting jeg ville kikke på / prøver i dit tilfælde.
1. Hvis det er windows 10, prøv at reboote den (hvor længe har den været "oppe"?).
Bemærk at Windows 10, cacher PC'ens tilstand hvis du slukker, så du får en hurtigere opstart.

2. Hvis det ikke hjælper at reboote, så kik på hvad du loader under opstart, og fjern unødvendige aps.
Min PC bruger 60% af 4 GB, med den smule jeg har kørende.

Er det et problem?
På en mekanisk disk, vil den begynder at swappe, det koster på disk forbrug, og den vil blive langsom.

På en SATA SSD, tjaa det slider lidt mere på disken, og den vil blive marginalt langsommere.

På en NVMe disk det samme som på SATA SSD, men ikke så stort et hastigheds tab.

3. Sæt et RAM modul mere i.
Ud over at skulle swappe for meget, og hvis man har et bundkort og CPU med flere memory kanaler, vil den kunne bruge memory interleaving, som giver en lidt højere ydelse.