Avatar billede Jeamaine Novice
13. august 2020 - 10:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tekst med en tal værdi

Hej alle,

Jeg står og har virkelig brug for hjælp.
Jeg benytter Excel Online og kan ikke finde hjælp nogle steder.

Udfordring:
Jeg er ved at lave et vagtskema. Jeg har brug for hjælp til at få teksten til at have en værdi.
Eksempelvis vil jeg gerne have at mandag = 0,5 og tirsdag = 1,5.

Når jeg til sidst lægger dem sammen, at jeg så får et tal og ikke en tekst.
Således at jeg lægger 3 mandage sammen (Mandag+Mandag+Mandag = 1,5) og får resultatet 1,5..

Er der nogen som kan hjælpe mig. Har forsøgt at finde frem til alt via Youtube og Google men kan ikke finde svar.
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2020 - 11:12 #1
Det kræver lidt flere oplysninger! Det bedste ville være, hvis du uploadede et udsnit af den måde det er opstillet på.
Avatar billede Jeamaine Novice
13. august 2020 - 11:28 #2
Ja god ide, nu spørger jeg nok lidt dumt - men hvordan gør jeg det? Kan ikke se, at man kan vedhæftet et billede.
Avatar billede TrinoJ. Seniormester
13. august 2020 - 12:03 #3
Nu ved jeg ikke præcis hvordan du har det stående, men kunne det være en mulighed at bruge et l-opslag.

Her laver du en kolonne med ugedage og en kolonne med værdier, så vil du kunne hente værdien. :-)
Avatar billede Jan K Ekspert
13. august 2020 - 13:17 #4
Måske har jeg misforstået opgaven, men er formålet at kunne skrive =A1+A2+A3 og så få 1,5, hvis der står mandag i cellerne?
Avatar billede Jeamaine Novice
13. august 2020 - 13:20 #5
Ja lige præcist. Jeg vil meget gerne have hjælp, vil gerne sende mit Excel-ark til én, som vil hjælpe mig.

Jeg vil gerne betale en skilling for det, da jeg har meget brug for hjælp og har brugt hele dagen indtil nu, på at få det til at fungere :(
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2020 - 13:56 #6
Afhængig af din opstilling i dit Ark. En mulighed her:

=HVIS(A1="Mandag";"0,5";HVIS(A1="Tirsdag";"1,5";HVIS(A1="Onsdag";"2,5";HVIS(A1="Torsdag";"3,5";HVIS(A1="Fredag";"4,5")))))

Eller som tidligere nævnt, send dit Ark, eller upload det ;-)
Avatar billede Jeamaine Novice
13. august 2020 - 14:17 #7
Jeg har fået det sendt til dig på mail nu - du er en kæmpe engel!!
Avatar billede jens48 Ekspert
13. august 2020 - 16:07 #8
Hvis det er en dato der står i A1 kan ebeas formel kortes ned til

=UGEDAG(A1;2)-0,5
Avatar billede ebea Ekspert
13. august 2020 - 16:32 #9
#8 - Nu havde jeg jo lidt på fornemmelsen, at det nok ikke var som skrevet i start indlægget, at det så ud. Så, nej, UGEDAG er ikke inde i billedet.
Avatar billede store-morten Ekspert
13. august 2020 - 17:17 #10
Prøv:
=TÆL.HVIS(A1:C1;"Mandag")*0,5+TÆL.HVIS(A1:C1;"Tirsdag")*1,5
Avatar billede Jeamaine Novice
14. august 2020 - 12:15 #11
TUSIND TAK FOR HJÆLPEN - ebea har været usædvanlig dygtig og har hjulpet mig i mål :D
Avatar billede ebea Ekspert
14. august 2020 - 13:12 #12
#11 - Du er velkommen ;-)