Avatar billede bas Forsker
13. august 2020 - 20:14 Der er 9 kommentarer

Kubuntu - deaktivere password efter slumring

Hej
Er det i Kubuntu 20.04 muligt at deaktivere, at man skal indtaste password hver gang PC'en er vågnet fra slumring?
Jeg har søgt lidt i Google, og der står bl.a. noget med Privatliv og skærmlås under Indstillinger. Jeg kan ikke se, at jeg har disse punkter i min Kubuntu. Skal der installeres noget, eller kan jeg ændre noget via konsollen?
Ellers må det bare være, som det er. :-)

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2020 - 21:14 #1
Et bud.
Find strømstyring. kig efter avancerede indstillinger.
Har du her noget med et tjektegn aktiveret med screensaver?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2020 - 21:15 #2
At den skal kræve adgangskode når du fortsætter fra slumre?
Avatar billede bas Forsker
13. august 2020 - 21:33 #3
Tak for dine kommentarer. Jeg mener også jeg kiggede under strømstyring men kunne heller ikke se noget om det der. Ja, jeg vil gerne undgå at skulle indtaste password hver gang efter slumring.
Avatar billede klaudi Ekspert
14. august 2020 - 10:57 #4
Måske dette virker i kubuntu:

For most Ubuntu distributions and versions try this in the terminal:

gsettings get org.gnome.desktop.screensaver ubuntu-lock-on-suspend
true

If the result is true then set it to false using:

gsettings set org.gnome.desktop.screensaver ubuntu-lock-on-suspend false
Avatar billede bas Forsker
14. august 2020 - 16:04 #5
Hej Klaudi
Tak for din kommentar.
Skal jeg skrive noget først noget med sudo i konsollen til at begynde med for at kunne indsætte det du har henvist til?
Jeg er nybegynder i Linux.
Tak.
Avatar billede klaudi Ekspert
14. august 2020 - 19:55 #6
Pas, jeg er os nybegynder, jeg har haft installeret Linux Mint det fandt jeg aldrig ud af, har det nu på en Live USB pind som jeg "leger" lidt med ind imellem.

Det jeg fandt er fra denne side
https://askubuntu.com/questions/1029696/disable-password-request-from-suspend-18-04

Tag et kig, der er flere gode råd!
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. august 2020 - 10:23 #7
Jeg kender ikke lige den specifikke kommando eller kubuntu så detaljeret, men jeg arbejder ofte i terminalen, og som jeg læser klaudis første indlæg, så går du først ind i terminalen, og paster første kommando ind. I udgangspunktet behøver du ikke køre den med sudo tror jeg.

Og hvis resultatet så er, at svaret er true, kører du den anden.

I bund og grund kan du jo også bare fyre den sidste kommando af uden den første. Hvis den afviser at udføre kommandoen (kommer med en masse fejlmeldninger), kan du efterfølgende prøve med "sudo" foran.
Avatar billede bas Forsker
15. august 2020 - 11:43 #8
Tak for jeres kommentarer.

Jeg har lige fundet nedenstående side, og det er åbenbart nemmere end jeg lige kunne frem til i første omgang. Jeg beklager ulejligheden, men måske andre så også kan bruge det. :-)

https://www.ubuntubuzz.com/2016/04/how-to-disable-suspend-lock-ubuntu-kubuntu.html

Gå i Systemindstillinger > Arbejdsområdets opførsel > Skærmlås > fjern fluebenet ud for "Efter opvågning fra slumretilstand".

Klik på Anvend.

Ved hjælp af nedenstående side, kan jeg i øvrigt nu og  lukke låget på min PC,
uden at den slukker eller går i dvale. :-)

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2020/05/lid-close-behavior-ubuntu-20-04/
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2020 - 16:21 #9
Så fik du jo også klaret det andet problem du havde :)