Avatar billede JacobN Juniormester
23. august 2020 - 15:01 Der er 2 kommentarer

Valg af bærbar - Datamatiker-uddannelse

Hej,

Jeg skal starte på ny uddannelse d. 1. september - og jeg skal derfor ud for at anskaffe mig én ny PC.

Vi har fra skolens side, hvad angår specifikationer fået dette at vide "It is required that you bring your own i5 processor (or similar) laptop with a minimum of 8 GB of RAM and 500 GB hard drive not older than two years"

Jeg har fundet denne PC, som jeg synes, ser spændende ud i forhold til specifikationer; https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-laptop/183663/lenovo-ideapad-gaming-3-003smx-15-6-barbar-gamingcomputer-onyx-black

Nu ved jeg ikke helt, hvad man kan blive udsat for på uddannelse.
Men vil I mene, at denne PC er tilstrækkelig?

På forhånd tak :)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. august 2020 - 13:57 #1
Det er sikkert mere end rigeligt. Men det behøver jo ikke at være en gaming computer, du betaler ret meget for et kraftigt grafikkort og det bruger mere strøm.
https://www.power.dk/x/p-1078040/?utm_source=ipaper&utm_medium=edm&utm_campaign=eDM-3520_dynamic
KIg også på hvor robust maskinen virker. Hvis du køber i Elgiganten og Power så køb kun modeller på tilbud. Vær opmærksom på at det sommetider kan være svært at få lov til at købe tilbudene. De vil ofte præsentere en anden dyrere model som er "meget bedre". Overvej evt. 14" hvis du skal slæbe den frem og tilbage hver dag. Du behøver ikke stirre dig blind på det med i5, en hurtig i3 kan være hurtigere end en langsom i5. Eller du kan bruge AMD´s processorer. Ydelse kan checkes på denne side. https://www.cpubenchmark.net/
Avatar billede kurt54 Ekspert
24. august 2020 - 14:40 #2
Forslaget i #1vil jeg ikke anbefale - ganske udmærket CPU - men for lidt memory og SSD. Desuden tvivsomme test hvis der googles på ASUS R521JA