Avatar billede flaben Praktikant
29. august 2020 - 14:24 Der er 10 kommentarer

root login

Jeg har fundet min gamle HP bærbar (ca. 10 år) i kælderen.  Jeg vil gerne lege lidt med den inden den mister livet. Jeg vil lave en tidssvarende Mint MEN jeg kan ikke huske min rootlogin - hvad gør jeg (ikke forkompliceret).
Hilsen fra
Flemming Larsen
flaben@gmail.com
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
29. august 2020 - 15:15 #1
Måske kan denne tidligere tråd bruges...

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1028844
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. august 2020 - 19:57 #2
Er ikke helt klar over hvad du vil, men hvis du blot vil lægge et nyt styresystem ind, behøver du ikke kende password til det gamle root.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. august 2020 - 22:12 #3
Til spørger "flaben".
Du skal IKKE offentliggøre din e-mailadresse her. Der er altid en risiko ved dette.
Hvis andre brugere vil i kontakt med dig så kan de bare klikke på dit brugernavn, og skrive en privat besked til dig på den måde.
Det er ikke ment som en kritik, men man ved aldrig hvem der sidder og læser med der ude. Det er ikke alle der har rent mel i posen.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2020 - 07:34 #4
Jeg er enig i #2 og #3.
Du skriver du vil "lave" en tilsvarende Mint.
Så er du jo ude i at installere. Kan du ikke få lov til at boote på et nyt installations medie og installere uden det root password?
Har du kode på din bios? Er det dette der er problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2020 - 07:38 #5
PS. På computere  hvor jeg "leger" med Linux versioner, der gemmer jeg ikke værdifulde ting for mig, og jeg bruger så lidt koder som muligt på disse distributioner. Og derfor får jeg altid  computeren op at køre selv om det er måneder/år siden jeg brugte den.
Avatar billede mchlbk Praktikant
30. august 2020 - 19:20 #6
Du skal ikke bruge root-password for at installere linux på din maskine.
Avatar billede flaben Praktikant
03. september 2020 - 14:44 #7
Ikke nok med at jeg ikke kan finde min startdisk til Mint men heller ikke mit rootlogin.
Det må være lidt  af et problem. Før i tiden brugte jeg den bærbare som lego - hvis jeg ikke kunne finde ud af det - disk i og begynde forfra.
Jeg har ikke noget at bruge det til, men jeg synes stadig det er sjovt.
Hilsen flaben
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. september 2020 - 22:01 #8
Nej, det er slet ikke noget problem. Det vil nemlig under alle omstændigheder være bedre at downloade en ny Mint-disk, da den gamle sandsynligvis alligevel er forældet.

Mit råd vil derfor være: Gå ind på https://linuxmint.com/download.php, find den distribution, du ønsker (jeg vil råde til xfce, hvis det er en gammel maskine), download den og installer evt. på en usbdisk. Boot fra denne usbdisk, og så vil det tilbyde at overskrive det gamle. Så du får ikke brug for det gamle rootlogin.

Medmindre, som 220661 spørger til, det du kalder "rootlogin" handler om login til bios?
Avatar billede flaben Praktikant
04. september 2020 - 14:50 #9
Tak for at I kom med et bud, men lige meget, hvad jeg gør dukker ønsket om et root login op. Hilsen fra flaben
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2020 - 16:07 #10
#9 Er "rootlogin" som du skriver det aller første der sker på skærmen?